Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Mixade snabbt. Tog ca en timme. Tänkte det får bära eller brista. Ville se om man kunde mixa snabbt och se om det höll. Tyckte det blev helt ok men kunde blivit bättre om jag mixat längre. Eller kanske inte alls. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vore det inte intressant att skapa en tråd där man la upp alla mixar, och mixarna, alltså de som mixade, fick förklara vad de gjort och varför? Blir väl en jäkla massa jobb förståss, men väldigt lärorikt.

Folk kan i alla fall fråga/snacka om detaljer i varandras bidrag ... eller dom som vill kan trycka upp sina strategier/idéer.. samma tema men inte lika krävande 🙂

Oftast är folk inte så självmedvetna som man tror, eller vill tro, om hur dom gör eller har gjort. Vissa som är bra tänker inte ens på hur dom gör. Andra har inte lika lätt att beskriva resonemang/tankar/känslor i ord.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lade ner runt 15-20 timmar. Fixade även de minsta detaljerna. Sen fuckade jag upp allt med ett par dåliga beslut när jag fick panik mitt i lyssningströttheten sista kvällen.

Rutinerat. 😎

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då. Jag brukar alltid spara större ändringar som ny version.

Det gjorde jag inte, men har flera bouncar. Det hade varit bättre om jag skickade in V4 ist för V5 masterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur lång tid jag lade ned, men säkerligen 6-7 timmar (effektivt), men man upptäcker så här i efterhand, när man lyssnat på andras mixar, att man missat vissa viktiga element....

Men kul som sjutton har det varit och jag tror nog, även utan poäng här i tävlingen, att detta är en av mina bästa mixar.

Vad gäller lyssning så kanske det var frågan om någon dryg timme eller 2.

Jag gjorde lite liknande Limpan; lyssnade inte igenom alla bidrag helt, men sedan blev det svårare när man valt vilka man skulle lyssna vidare på.....

Återigen, ett stort tack till Fredde för materialet och Joachime för ett kalasbra initiativ och genomförande av hela tävlingen. Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska exakt tolv timmar tog det att summera alla röster. Men då räknade jag riktigt långsamt också. Noggrannt vet jag däremot inte om det blev. Den som ids får gärna kontrollera. Alla röster finns i den här tråden.

37 bidrag, 30 röstande.

Och vinnaren i kategorin bästa mix är:

Limpan

Han kammade hem 12 röster. På andraplats kommer mixopenta med 3 röster och tredjeplatsen delas av FreddeHstd, a-row och henk2055 med två röster vardera.

Gratulerar!

Och i kategorin bästa produktion tog följande medlem hem segern:

mixopenta

som fick fem röster. Strax efter kom Limpan med fyra röster. Signia och aROCKER delar tredjeplatsen med tre röster vardera.

En stor blöt puss och ett grattis till er också!

Här är listan på alla deltagare:

01 Ludde46/Mats Lundgren

02 BurninSven

03 BluesBoy

04 gizmozis

06 Lundin

07 Cruncher

08 aROCKER

09 flash

10 Frekvensspektrumanalysator

11 Alakangas

12 Florian le Sage

13 Limpan

14 PeglegJonka

15 Neosus

16 JohnRick

17 pandasgrave

18 mixopenta

19 flabb

20 FreddeHstd

21 eagleman

22 sixties

23 Valle

24 a-row

25 JEvaldsson

26 worthingtoni

27 nikko

28 Casperfren

29 desvaenger

30 Baktakt

31 KillwithSkill

32 LeoMil

33 technic

34 drloop

35 Signia

36 Die hard

37 henk2055

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till vinnarna!

Undrar bara varför det var färre röster än deltagare? 😳🤪

Edit: ordval

Edit 2: Jaså...det var Valle jag röstade på? Hmm du var -68 också, eller? 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ja det var kul.

Hade svårt att hålla mig tyst, haha. Kul att läsa spekulationer om vem som gjort vad, va bara att titta o mysa. Jag misstänkte att ingen skulle misstänka mig, för jag har inte gjort så mycket väsen av mig här på forumet. Kul att några nämnde "välpolerat" då jag nog är ganska influerad av slick westcoast=välpolerade mixar och även nashville country=välpolerade mixar =) Får väl "skita till det" på nästa mix-tävling eller nått! ;-P

å Grattis mixopenta! vill minnas att jag röstade på dig oxå, bra skit

EDIT: nej jag röstade ju på signia där förresten, men mixopenta var bland mina top 5

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag lade ner runt 15-20 timmar. Fixade även de minsta detaljerna. Sen fuckade jag upp allt med ett par dåliga beslut när jag fick panik mitt i lyssningströttheten sista kvällen.

Rutinerat. 😎

Jag gjorde en sista sekunden ändring vred jag ned leadsången och drog på mer reverb... haha... moget...

Beslutet togs efter en random countrylåt som jag lyssnade på för att kolla om jag låg rätt frekvensmässigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

hahahaha.. jäklar.. Jag var helt säker på att jag plockat ut ägare till flera mixar.. men inte ETT rätt.

Det blev lite "hupp-feeling".. Bra jobbat och stort grattis till er som vann!!

Jag plockar fram popcornen och sätter mig i soffan och väntar å en ytterst detaljerad sprängskiss på era mixar nu..

så sätt igång nu innan popcornen kallnar. 🙂

Ang. tidsåtgång så mixade jag till och från fram till dagarna före deadline tror jag det var?, inte överstressad att få mixen klar och provade nog istort sett alla 60 pluggarna till UAD-kortet och såg vad de gjorde med ljudet ut..(blev lite lost i tekniken tror jag) lyssnade inte lika länge, ett par 4 timmar effektivt tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en sista sekunden ändring vred jag ned leadsången och drog på mer reverb... haha... moget...

Beslutet togs efter en random countrylåt som jag lyssnade på för att kolla om jag låg rätt frekvensmässigt.

Jag drog upp reverb-aux-kanal-tjoderittan ett par dB eftersom jag fick noja att det inte limmade som det skulle. Sedan körde jag, i samma svep, när jag ändå höll på, en misslyckad mastering ovanpå detta, för att förinta den sista, överlevande, icke dränkta dynamiken. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba, Mix #23 här!

Två poäng – en för bästa mix, en för bästa produktion. Vad mer kan man begära... grinbig.gif

Varje gång en "tävling" utannonseras här på forumet är jag där och nosar. Det är inte alltid jag deltar, men en fem, sex omgångar har det blivit genom åren. Tror jag. Men den här gången höll jag fan på att fega mig riktigt rejält, trots att jag kände starkt för att delta. Jag laddade ner tävlingsfilerna men drabbades plötsligt av föreställningen (rädslan) att tävlingsnivån kanske var lite way out of my league... Så jag beslöt mig för att skita i det. Men ju närmre deadline det kom, desto mer abstinensbesvär fick jag. Till slut gav jag mig själv en spark i arslet, mixade ihop min version (jag fick nog med dagar på mig att göra något jag kunde stå för), och skickade in den på deadlinesdagen.

DAW och verktyg

För simpelhetens skull bestämde jag mig den här gången för att använda REAPER med uteslutande dess interna effekter, ReaFX. Inga externa effekter överhuvudtaget (det var svårt att låta bli mina älsklingsverktyg GlissEQ och Elephant, men det gick). Allt är REAPER-in-da-box, så att säga (så om någon vill ha projektfilerna, säg till).

Lite om mitt tillvägagångssätt samt lite "bortförklaringar"

Kan börja med att understryka att jag endast använde mig av tävlingens originalfiler; inga egna tillägg/inspelningar har gjorts, inga samplingar har använts.

Min första reaktion när jag öppnade Freddes originalfiler var: AAARRGHH! Han har inte dubbat ett enda spår!

För ni ser, jag dubbar varenda gång det ges tillfälle. Basta! Fråga mina kollegor i Hellvalla Burn. Och jag gör det även om jag ännu inte har bestämt mig för om det är nödvändigt eller inte; hellre att det finns där OM jag skulle behöva det än att själv/tvinga kollegor att dra fram prylar och skit igen för att göra en sketen tagning. Konstgjord dubb undviker jag så långt det bara går, eftersom det aldrig blir lika bra.

För att fixa "bristen" på dubbar körde jag det vanliga: jag tog varje enskild "backvox"-stämma i refräng två respektive tre och kopierade över alla dessa det till refräng ett. Så fick jag en kör med tre dubbar per stämma (alltså nio röster). Den här refränggrupperingen använde jag sedan till alla refränger. Jag slussade alla körröster till en buss där jag komprimerade skiten ur dem, därefter via en EQ in i en Pitch Shifter (för att göra dem blötare). Sedan panorerade jag full vänster/center/höger för varje respektive stämgrupp (tre röster). Resultatet blev en ganska fyllig och "spridig" kör. Även leadvoxen fick sig en behandling liknande ovan på refrängerna. Fast det räckte med en (1) dubb. Och så lite delay på den...

Så, nä, Fredde, ingen "Autotuner" här alls. 😉 (Som du trodde i ett av dina inlägg.)

Med gitarrerna var det så lite knepigare. Jag ämnade att göra med dem som med rösterna, men Fredde spelade inte helt konsekvent; exempelvis kunde rytmiken avvika från en refräng till en annan, från en vers till en annan. Så det fick bli... fejk-dubb! ARGH!!!

Många skulle kanske använda chorus för att "fejka" en dubb. Själv har jag alltid tyckt att chorus och effekten av en dubb är så jävla olika att det nästa gör ont. Chorus är liksom en "FX". Det närmsta dubb man kommer är med Pitch Shifter, tycker jag. Men det kräver en hel del pillande; och det är inte alltid man lyckas, vilket många som hade lyssnat på min mix påpekade: "chorus som smetar och kletar" / "Ful chorus-effekt på gitarr"...

Några noterade "intro-gitarren" i min mix. Till och med upphovsmannen/originalinspelaren undrade om jag hade lagt den själv, eller om det var en källa som fanns bland originalfilerna. 😉 Nej, det är gitarren från spår "Elgitarr", och riffet som används är det som på originalet kommer in @ ca 1:10. Jag klippte och klistrade lite bara... Dessutom använde jag samma gitarr för "reverse"-svansen som avslutar låten Och här kommer dessutom mitt finurliga, om än jävligt långsökta, budskap in: Introt i början är båten, "The ship"; "reverse"-svansen i slutet är båten som "vänder om"... he he 😄 Riktigt deep man kan vara ibland...

Basen var ganska enkel att fixa, skära hårt och komprimera till döds. Klart.

Trummorna var ... pain in the neck!!! Dessa tog säkert 60% av den totala tiden att få någorlunda rätt. Jag fick till och med använda Gate på kick och virvel, vilket är högst ovanligt i mina projekt. Jag gillade inte "tåg"-virveln och ville med alla medel bli av med den. Men med lite gate- och reverbtrix hit och dit så tyckte jag att jag fick till det.

I övrigt handlade det bara om att placera källorna "rätt" i frekvens och djup.

På masterkanalen ligger en simpel EQ och en lika simpel kompressor som jag ställde in att fungera lite som en (brickwall) limiter.

Och så blev det vad det blev! 😄

Om nu någon ger en råttas röv...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det som är ball för mig att tre kanaler med (för mycket) reverb fick folk att uppfatta hela mixen som blöt. Två gitarrer och leadsången.

Så här lät en del av min originalmix med reverb.

http://soundcloud.co...sf-mix-comp-wet

Och så här när jag tagit bort alla effekter på mixen.

http://soundcloud.co...f-mix-comp-torr

Fast det är klart den hårt komprimerade rumsmicken trummorna bidrar förstås.

Kanske dom pannade gitarrerna breddar soundet... jaja vad vet jag.

(Bidrag 34)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bästa produktion 1 poäng till bidrag nr. 36!!!

Här har man bytt ut trummorna vilket gör ett bättre sound och jag väljer detta som remix/produktionsvinnare pga det och att det är en bra sammanhållen mix med rätt torrhet samtidigt som den lever!

Tackar, tackar. 🙂 Å vad det har kliats i mina fingrar och tala om att du har fel angående trummorna men det ser jag som smicker. Det är faktiskt originaltrummorna. Lite psycho acoustic

och UADs Neve 88rs gjorde tydligen susen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns knappt hur jag gjorde men jag ska ta och titta på min protools session och redogöra imorgon 🙂 kände igen mig där med dubbgrejen, fick lixom lite dubbabstinens, men det gällde mest kören då det fanns så många gitarrer att pyssla med och fylla ut stereobilden. Stämmorna däremot dubbade jag själv samt sjöng lite annorlunda för att få snygga treklanger där det tidigare var tvåstämmigt. La även till en gitarr i sticket. Kommer mer info imorgon, godnatt! =))

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va kul! Stort grattis till Limpan!

Det här var verkligen lite julaftonfeeling över det här, nu när man vet vem som hade gjort vad. Skitkul att folk också berättar om hur de gått tillväga.

Jag trodde i min enfald, när röstningen påbörjades, och jag ganska omedelbart fick en röst, att ja, det här ska nog gå vägen. Men det är bara att kapitulera. Jag la ju också min röst på Limpan, men det var hårfint. Fast nu har jag glömt vilken den andra mixen som höll på att få min röst var.

Kul att läsa om Valles arbete! Oops, jag hörde visst fel angående autotuner.

Okej. Ska vi ta en av mina lite långsammare låtar nu eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så gött att kunna lämna låten. Under omröstningens gång så har jag gjort några förändringar i den mix jag ämnar slänga upp på Spotify under den närmaste veckan, bland annat så har jag inspirerats av ett intro jag hörde här: nämligen att halvera längden på dobrointrot.

Tack för inspirationen till det introt!

I övrigt så har jag behållt det som några har framhållit som min mix förtjänster: bra trumsound, clean mix, och hyfsat välseparerad.

Dessutom har jag släppt på en aning mera rum på sången, samt triggat bastrumman för lite lite mera oompf.

Trummorna var en svår match tycker jag, men så var de också inspelade i ett väldigt litet rum. Skulle tro att rummet mäter cirka 10m2, max.

Men så läste jag också en intervju med Tchad Blake där han påstod sig ha gjort många truminspelningar i små rum, så då fick jag också modet att åtminstone försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Damn folks.. jag vill veta vilka trumbibliotek ni använt som bytt trummorna mot detta och hur mycket tweaks ni gjort.

@Signia: Det var inte Addictive.. utan ett fegmixat, dubbelhandspelat via klaviatur utan kvantisering-Steven Slate 4-preset .. Country 4 eller Indie 2 tror jag närmare bestämt med uppmixat underskinn för det där slafsiga pjoffet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Grattis från mig oxå. Lite häftigt att jag valde upphovsmannens egen mix 😄 . Tycker fortfarande den är bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Damn folks.. jag vill veta vilka trumbibliotek ni använt som bytt trummorna mot detta och hur mycket tweaks ni gjort.

@Signia: Det var inte Addictive.. utan ett fegmixat, dubbelhandspelat via klaviatur utan kvantisering-Steven Slate 4-preset .. Country 4 eller Indie 2 tror jag närmare bestämt med uppmixat underskinn för det där slafsiga pjoffet.

I mitt fall var det Superior Drummer's Custom & VIntage expansion där jag handplockat ett Gretschkit... Spelade det i vanlig ordning på mitt DTX900.

Link to comment
Dela på andra sajter

Congrats! 🙂

Mina "bortförklarningar"....

Gjorde största dundertabben med att ändra mig i sista sekund. Ville få bredd och lite mer stonk i trummorna. Så jag dubbade upp det med först logic's egna trumljud. Torra och stumma och det lät rätt bra. Fick bättre tvåfyrastonk. Och komprimerade virveln för att lyfta fram 8delstjoffet. Men i sista stund så ändrade jag till Superior i tron på att få större rum. Vilket jag skulle ha gett fan i. Jag skickade in mitt bidrag sent på kvällen och körde växlande mellan låg volym i monitorerna och hörlurar. Och tänkte är det här bra? "-Nej din idiot, don't over do it miffo! Sen var det för sent! Därav den bumliga botten. Och 8delstjoffet försvann helt! Och nu lät låten bara baktung!

Tid som jag la på projektet var nog 2 timmar editerig/redigering, flytta lite spår till nya kanaler ist för att köra automation.

Sen själva mixen tog 2 timmar. Tog bara färdiga egna presets i kanalstriparna. Sen var det oxå premiärmix med att köra Steve Slate VCC's och jag gasade nog lite väl mkt. Märker att det styr över lite här & där. Sen fick jag kritik för att det var "effektsökeri" och det kan man hålla med om. Den är lite farlig den där Roland Dimension D 😉

Det enda som jag hyffsat nöjd med är sångljudet. Men det har man Vocal Rider att tacka för.

Jag valde att inte rösta. Och det kan tyckas fegt. Det var hårfint mellan dom bästa mixarna. Plus att jag höll på att dö av låten. Finns nog ingen låt som jag hatar så mkt just nu som "Turn this ship around" 😉

Men ett stort tack till joachime till initiativet och FreddeHstd för lån av matreal 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.