Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Men eftersom mina transienter låg långt under 0dBFS så finns ju ingen anledning att limitera för att upprätthålla en RMS på -12dBFS.

Du blandar ihop peak och rms i en och samma mening vilket gör att jag inte riktigt vet vad jag ska svara på. -12 dBFS i RMS har hela tiden varit en ungefärlig siffra. Jag har hela tiden varit tydlig med vad jag skulle göra med de inlämnade bidragen. Ditt bidrag hade lägre rms än genomsnittet varför jag justerade upp det i nivå. Detta resulterade i en dynamikreduktion på upp till 0,9 decibel på enstaka toppar.

Om du vill diskutera vidare föreslår jag att du startar en ny tråd i ämnet.

• Gilla 3
Annons
Postat

Men eftersom mina transienter låg långt under 0dBFS så finns ju ingen anledning att limitera för att upprätthålla en RMS på -12dBFS.

Herrejösses, nu får du ju ge dig. Hårddrar vi detta skulle alla behöva komma hem till dig för att lyssna på ditt bidrag i så fall. Jag tycker Joachims upplägg är skitbra, i synnerhet som det är 37 bidrag som ska hanteras med allt vad det innebär.

Postat (redigerat)

Ojoj, nu har jag satt mig i studion och dragit in de högupplösta filerna. Nu hör jag ju vilken stor skillnad det var mot soundcloud. Fick gå igenom alla låtar igen, men faktum kvarstår ändå, jag hade röstat likadant vilket fall som! så mina poäng går ändå till 27 & 35... Dock på håret i jämförelse med mina andra favoriter: bidrag 20, 18 & 25

Jag tycker definitivt mitt eget bidrag lät mycket bättre i högupplöst version, speciellt introt som inte led av artefakter. Dobron i introt var väldigt känslig mot soundcloud-komprimeringen och de flestas bidrag hade missljud eller allmänt sunkigt ljud på introgitarren.

För er som undrar så har jag lyssnat på soundcloud-filer genom dåliga datorhögtalare och gjorde min röstning där och då. En bra mix ska kunna lysa igenom även när man inte lyssnar med riktigt bra högtalare. När jag sedan lyssnade på allt studion med bra lyssning så tycker jag ändå att jag gillade samma mixar.

EDIT: Och KF, ditt bidrag var bra, bland de 10 bästa, men jag hade inte röstat annorlunda även om jag fick höra det högupplöst från början.

Redigerat av Limpan
Postat

Kan vi inte bara försöka hålla denna röstningstråd ren från alla kommentarer/poster som egentligen inte har med själva röstningen att göra? Med tanke på att Joachime redan lagt ned ett otroligt arbete på att sammanställa allt och hålla ihop hela grejen, så känns det lite onödigt att han skall behöva gå igenom 95% svar som inte är en röst.....

Mina 2 cent.

• Gilla 6
Postat

Har inte hunnit med alla bidragen än, fast det är rätt många som belyser vissa låtar och det blir en liten guidening så då vill jag belysa bidrag Nr:18 som jag håller nästan som en dubbelfavorit (alltså, bägge titlarna) Lät bra i mina Adam A5X köpta hos gårdsfararen Claes (hep!)

Men filen var soundcloud...förstår inte att ni är besvikna och förvånade över ljudet, smaka på namnet en gång till SOUNDCLOUD och efter det så översätter ni...hm!? ☺️

Postat

Nu har jag lyssnat igenom alla bidragen 😱 . Det är inte alls lätt detta. Många låter bra, men det känns lite som att rösta på ett politiskt parti; man skulle vilja mixa (höhö) å matcha... På en mix låter dobron kanon, men trummorna mindre bra, en annan har bra definition mellan trummor och bas men sången är för blöt eller för svag.

Tufft det här. Jag har inte tilldelat något bidrag någon röst än, men det finns månne någon favorit.

/Ulf

Postat (redigerat)

Sicka jäkla goa grejer man har hört här då- nya intron, såväl kortare som längre. Nya stämmor och allt.

Det här kommer att bli svårt - åtminstone i prod-poolen.

Redigerat av FreddeHstd
Postat (redigerat)

Har än så länge bara lyssnat i "ok" datorhögtalare, men min preliminära röst är: Bästa mix: #23, Produktion: #6

Vill för övrigt hålla med om att det är en fantastisk skillnad mellan de "riktiga" filerna och de på Soundcloud. Jag har i alla fall ändrat åsikt efter att ha lyssnat på de högupplöst filerna.

Det blev helt plötsligt mycket svårare att avgöra........

Efter att ha lyssnat på alla mixar, vissa fler ggr, så märker man en del "missar" man själv gjort på vissa ställen......

Edit: Jag står fast vid mitt beslut: Mix #23, Produktion #6.

Kanske något stark/fläskig baskagge i mixen, men tycker ändå att det känns rätt att rösta på den.

Lyssning: Phonic P8A (icke akustikbehandlat, men hyfsat välfyllt vardagsrum i lägenhet), Sennheiser HD280 Pro, ATH M50, Plexgear + Sub

Skulle gärna ha skrivit om andra mixar, men jag känner inte riktigt att jag har så mycket mer att komma med än att det låter bra eller inte, så jag överlåter detta åt mer tränade öron.

Som sagt, man märker en del "missar" man gjort, kanske inte så mycket rent ljudmässigt, men små viktiga detaljer som man av någon anledning valde att placera längre bak i mixen....dumt, dumt, hehe.

Redigerat av BluesBoy
Postat

min preliminära röst är: Bästa mix: #23, Produktion: #6

Okej. Säg till när du har bestämt dig. 😉

Postat

...

Hej Fredrik.

Nu har du både begått ett grovt regelbrott i själva festivalen samt vägrat ta till dig vänliga tillsägelser att helt enkelt lägga ner tjafset i denna tråd.

Du lägger av precis nu.

ModeratorBengt

• Gilla 4
Postat

Okej. Säg till när du har bestämt dig. 😉

Japp, jag ändrar i min tråd och stryker "preliminära". 🙂

Postat

hmm, synd att de flesta komprimerar hejdlöst..men min röst går till #24 som bästa mix

Kul med en till som har samma syn/hörsel som jag, nr 24=mitt 1:a val med ;-)

Alla har dock inte komprimerat sina bidrag, speciellt som filerna redan var rätt manglade!

Postat

Kommer herr Joachime själv ta sig en lyssning och rösta?

OM jag har lyssnat! 🙂

Men jag avstår röstningen. Känner mig lite för insyltad för det.

Jag är gärna med på diskussionen efteråt, om det blir någon. Vi kanske har slut på ord vid det laget.

Postat (redigerat)

Lite åsikter från mig då. Jag upptäcker att mina preferenser skiljer sig en del från andras, vilket känns kul. Mina preferenser är att det ska funka med liknande artister om man skulle ha det i en skivaffär eller spotify osv... Väljer dock att börja lyssna bakifrån och bara skriva om de mixar som jag anser uppfyller på så när iaf det jag vill höra.

#35 Finns potential i mixen. Men sången måste upp i volym och diskanten i hi haten blev alldeles för jobbig efter ett tag. Mellanregistret bråkar en del med sången och skulle behöva städas upp lite.

#27 Denna mix ligger bra till. Skulle behöva eq:a en del på dobron. Tråkigt att du valde bort iden i början dock då den är väldigt speciell och skiljer låten lite från alla andra. Sången skulle behöva mixas bättre i diskaten då diskanten blir mättad. Basen kunde höras lite mer. Men överlag en bra mix även om sången kommer ut som jobbig och svag i mixen och sången anser jag ändå vara bland det viktigaste i eq osv.

#20 denna mix har valt det naturliga soundet vilket kanske inte är något jag föredrar. Men något i mixen tilltalade mig ändå. Sången slår dock i botten för mycket i basen och blir jobbig i mellanregistret och cymbalerna lika så.

#18 Måste ju bara nämnas på grund av det nya grroovet 🙂 Annars va det inte så mycket som föll mig i smaken gällande sound osv. + på att sången inte va lika jobbig i mellanregistret som tidigare mixar. Dock fortfarande lite påfrestande sång.

Det fanns fler mixar som tilltalade mig i vissa delar, (har inte hunnit lyssna tillräckligt ännu) men något jag upplever med de flesta mixarna är att sången låter jobbig, slår i botten eller är vass och påfrestande i mellanregistret. Speciellt vissa t och s-ljud. Om den är låg eller hög bryr jag mig inte om då det alltid går att fixa till lätt. Ska dock lyssna betydligt mer innan jag bestämmer mig eller kanske hittar någon mer mix jag tycker borde nämnas 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ni har båda fel 😑

+1 på dig för att du har insett att det är min som är bäst. 😑😛😄

Postat

Efter att ha lyssnat lite mer igår och hoppat mellan soundcloud och Wave-filerna på mina "favvisar" så är det ju ganska genomgående vad som händer före och efter Soundcloud och min bedömning, som också andra redan varit inne på, är att låtarna trots komprimeringen inte ändrar stuk, så jag är nog tillbaka i samma lista som förut, plus/minus något bidrag...

Postat (redigerat)

Har ägnat dagen åt att flytta, ny lgh. Trött och stel i ryggen som en gammal hånkig harmony-bas. Så nu ska "rummet" anpassas lite och man måste börja lyssna igenom alltihopa igen imorron, i nya omgivningen. Kul nog har jag sparat mina noteringar från lyssningen i förra lgh, så ..man kanske kan jämföra så med. Som om saker inte var omständiga nog med 37 bidrag ... 😛

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)

Ah, va tusan. Jag drämmer ner lite kommentarer kring min lyssning jag med.

Börjar lite mer eller mindre på måfå, någon röstning gör jag icke ännu.

Det här är tankar direkt ur min så kallade hjärna vid första lyssningen på de högupplösta. Lyssnar genom JBL LSR nåt med sub.

Hoppas att ingen uppfattar min kritik som påhopp av något slag, skriver bara det jag tänker.

Och blir någon sur så skyll bara på den inkompetenta låtskrivaren/arrangören/sångaren/gitarristen/producenten. Allt är hans fel.

Here goes:

Snygg virvel, om än i blötaste laget. Det är nåt som ligger och mullrar nere i low-end. Stör min lyssning.

Skulle önska lite mera separation, det blir för mycket grötmatta av alltihop.

Om jag fick ratta detta så skulle jag nog behållt mycket av den fina panoreringen, och sen gröpt och gröpt, allt för att få fram instrumenten.

Misstänker att det kanske är kompression som fött en del fula biljud i sången ex 0:33, kanske i kombo med att man inte gröpt tillräckligt i fulfrekvenserna på sången.

Roligt intro. Först reagerade inte så positivt på slingan till vänster, men mot slutet av låten så är den mera injobbad.

Snygg automation av delay på sången, gillar de delayhookarna i slutet av några fraser. Kanske är det inte automation, men rätt snyggt är det.

Refrängstämmorna är rätt balla.

Sticket är jävligt coolt - favoritpartiet infaller nånstans 1.41- 1.48, och andra "introt" efter sticket är right on the money.

Sångljudet i stort är jag inte jätteförtjust i, men det känns ändå konsekvent och rättvist mot resten av ljudbilden.

För att den produktionen skulle bli ännu bättre kanske man

skulle strypt än mer av gubbgitarrerna!

Tycker trummor och bas är bidragets styrkor. Stämmorna ligger snyggt.

Sång lite för svag för min smak, plus att det ligger nån slags effekt på den som jag inte riktigt diggar, rummet på sången gillar jag dock.

Kanske lite stark shaker, den ligger och slaskar över sång och virvel.

Lite väl snabb attack på trummorna, när jag tänker efter, känns som att den virvel slag är lite avknoppade.

Skulle nog gärna haft lite mer rum på trummorna.

Skulle kanske ha skurit ner på effekter på gitarrer, lite överflödigt. I min smak.

Trummorna är för långt bak, å andra sidan ligger leadvoxen ok.

Stereobilden skulle ha kunnat användas mera, för att ge låten lite mera luft och för att separera.

Lite bright överlag.Bra bredd. Ja, verkligen för diskant-tung.

En liten detalj: är det så att dobron är mutad i "andra" introt - men att det ligger nån send till nåt reverb som inte är mutat? Nå, det kanske vi kan få svar på efter tävlingens slut.

Fade out!, bra! Har jag också tänkt på att använda.

Jäkligt go introgitarr, känns Cochran/surf/punk - bra!

Snyggt grepp som tusan att köra vers ett med bara trummor och gitarr. Synd att gitarr två kommer in på en rätt galen nivå - och rakt över leadsången. Synd som tusan, med lite mer jobb på den så hade det varit kanon.

Den här mixen bråttas med nivåproblem, i mina öron. Orgeln gör en del omotiverade volymförändringar.

Trumsamplingen är på rätt väg, men inte helt hemma. Känns som att den är lite väl hårt pressad, tycker mig höra en del dist där man inte vill ha den.

Bra stereobild.

Chorus?

Hör lite tråkiga artefakter i sången, antagligen förstärkta av oförsiktig kompression.

Inte mycket att invända emot. Kanske att stämsången skulle kunna breddas, liksom att fillgitarren ligger och konkurerar med leadvox.

Lite okänslig de-essering. Ex 0.56 och 1.01 - de där essen flyger dessutom iväg med något reverb och, nja, inte så snyggt.

Känns bra. Smärre invändningar. Kanske lite mer rensande bland gitarrerna i sticket kunde varit önskvärt.

Lite väl snabb attack på trummor. Känns ibland som ett lock över hela mixen - kan vara attack/release som kunde tweakats annorlunda.

Sången ligger överlag schysst.

Tjoho, här var det rum! På mycket!

Det myckna rummet gör att jag inte känner något djup, eller rättare sagt, jag känner samma djup på allt, skulle vilja haft variation, separation.

Hade reverbet inte varit så starkt så kanske jag inte hade haft så många invändningar, egentligen.

Snyggt intro.

Schyssta samplingar. Hafsig - eller möjligtvis medveten - användning av autotune. Går bort i min bok.

Annars är separation snygg, ljudbilden är angenäm.

Lite väl brighta trummor i min smak.

Mot slutet av låten tycker jag att instrumenten i mitten börjar konkurera ut leadvoxen för mycket.

Lite bright sång. Trevlig stereobild. Basfattig.

För mycket mid i min smak.

Gillar trummorna. Och basen. För starka gitarrer, slår undan benen på sången. Speciellt den där acken.

Kanske att man velat haft lite mer tryck i bastrumman. För snabb attack?

Redigerat av FreddeHstd
Postat (redigerat)

Kanon, älskar att höra andras inställning och vad andra hör i samma material som alla har tillgång till. Får en själv att höra annat än man spontant hör.

Men ditt inlägg upprepas 2 ggr i rad, Fredde 🙂

Redigerat av Signia
Postat

Ah, va tusan. Jag drämmer ner lite kommentarer kring min lyssning jag med.

Grymt bra. Kritiken gillas. Jag ska försöka fortsätta på min lista också i helgen.

När stänger röstningen?

Postat

Röstningen pågår i två veckor från och med att att denna tråd startas, det vill säga röstningen stänger klockan 8:00 onsdag 14 mars.

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom jag inte deltar längre så vill jag ge människor möjligheten att lyssna på originalversionen. Ni hittar den i min signatur. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Postat

Eftersom jag inte deltar längre så vill jag ge människor möjligheten att lyssna på originalversionen. Ni hittar den i min signatur. 🙂

Jag har tipsat Aftonbladet oxå!

Postat

Vill förtydliga att det är Kulturell Figurs egna val att dra sig ur tävlingen.

Jag vill läsa fler intryck och reaktioner på mixarna! 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag vill läsa fler intryck och reaktioner på mixarna! 🙂

Det kommer, det kommer. Har inte haft mycket tid i veckan men nu är det ju helg. 🙂

Postat (redigerat)

Fast det kan vara lite trixigt. Det kan vara så att ens egna mix är en av dom mixar som oftast berörts av andra tidigare i tråden, och även är en mix som är just en sån karaktär som man skulle välja att kommentera - oavsett vem som än gjort den. Om man då inte nämner den alls .. men nämner alla andra med liknande karaktär osv .. då börjar det snart synas vilkas mixar som är vilkas.

Fast å andra sidan sitter kanske inte folk med Sherlock Holms ögat öppet och anstränger sig för att räkna ut sånt ... (tror jag). Alterntivt får man göra en Decoy-recension för att dölja 😛

Redigerat av Signia

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.