Jump to content
Annons

Ljudisolera mot grannen


secure

Recommended Posts

Hej alla studiovĂ€nner 🙂

Jag har flyttat in i en ny lÀgenhet nu.. Ett hus frÄn 30-talet med vÀggar av lÀskpapper. Jag har i vardagsrummet en yttervÀgg, en innervÀgg mot resten av min lÀgenhet samt 2st lÄngvÀggar mot grannarna. En av dessa vÀggar Àr av lÀttbetong och dÀmpar OK. DÀremot den andra vÀggen Àr av gips och Àr ungefÀr lika bra ljudisolerad som ett parasoll ute pÄ sandstranden..

Min frÄga lyser:

Finns det ngt enkelt sÀtt att dÀmpa denna vÀggen ytterligare? Jag har inte vÀrldens största budget men det kÀnns ganska högt prioriterat i min ekonomi att fÄ denna vÀggen ytterligare dÀmpad sÄ jag kan leva utan att höra/höras av grannen.

Jag har tÀnkt pÄ att sÀtta upp ett enkelt regelverk, pÄ med stenull/glasull och sedan gips-/spÄnskiva.

Finns det ngn som har löst ett liknande problem eller som kanske har lite bra ideĂ©r? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

De viktigaste sakerna att tÀnka pÄ nÀr det gÀller ljudisolering Àr:

‱ massan i byggelementen

‱ frikoppling mellan de olika byggelementen (vĂ€gg/golv/tak)

‱ tjocklek pĂ„ byggelementet samt storlek pĂ„ luftspalt mellan de olika elementen

‱ tĂ€ta och flexibla genomföringar

Utöver det sÄ behöver vi rÀkna pÄ ventilationsburen överhörning, flanktransmission samt det viktigaste, att ljudreduktionen inte blir bÀttre Àn dess svagaste lÀnk.

För att ta din vÀgg som ett exempel sÄ rekommenderar jag tvÄ olika varianter dÀr B ger en bÀttre ljudreduktion jÀmfört med A.

A/ Du ökar massan i skivmaterialet genom ett sÄ tungt och styvt skivmaterial som möjligt. Detta gör du för att komma ner sÄ lÄngt som möjligt i frekvens vad det gÀller vÀggens egenresonans (lÀs bra ljudreduktion vid lÄga frekvenser) för vid denna frekvens har vi ingen ljudreduktion alls.

Vad det gÀller skivmaterial sÄ Àr det bara en sak som Àr gÀllande hÀr och det massa, massa och Äter massa. Farmecellgipsen Àr bÀst för detta, nÀst den kommer brand och golvgips, sedan vanlig gips. SpÄn/OSB/plyfa Àr i stort sett verkningslösa vid lÄga frekvenser. Det Àr lÀtt att bli lurad av fabrikanters tillÀmpning av Rw-tal dÄ dessa aldrig ger nÄgon information under 63 Hz. Med andra ord sÄ mÄste vi först kartlÀgga vilka frekvenser vi vill dÀmpa innan vi vÀljer material och konstruktion.

B/ En annan variant Àr att montera bort de befintliga skivorna och först tÀta alla dosgenomföringar till grannen med akustikfog samt att blanda lite gips och kapsla in baksidan pÄ dosorna. Sedan reglar du upp en ny innervÀgg av plÄtreglar. Det finns fÀrdiga U-profiler (utlÀgg) som har gummitÀtning pÄ undersidan. Denna konstruktion kommer att fÄ en luftspalt emellan de tvÄ vÀggarna och skivmaterial bara pÄ respektive sida in mot rum. Regelfacken fylls med löst packad isolering för att dÀmpa den stÄende vÄgen som blir mellan vÀggarna. Denna isolering fÄr inte vidröra respektive vÀggsida. Ju större luftspalt dessto bÀttre Rw. Skivmaterialet skruvas sedan pÄ med skarvar omlott med minst 5 mm slÀpp runtom. Denna spalt tÀtas sedan med mjukfog.

Kom ihÄg att ljudisoleringen aldrig blir bÀttre Àn sin svagaste lÀnk (mao övriga vÀggar, golv, tak etc) och att det mÄste tiill ett helt frikopplat skal (rum i rummet) för att isolera bort lÄg bas frÄn en sub tex.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...och för att göra en lĂ„ng och bra förklaring lite kortare, sĂ„ kan man sammanfatta det med att ljudisolering av en lĂ€genhet knappt Ă€r lönt att tĂ€nka pĂ„, eftersom det blir ett alldeles för omfattande projekt. Även om du gör "perfekt" ljudisolering av en vĂ€gg, sĂ„ kommer det inte att ha annat Ă€n marginell effekt om du inte ljudisolerar pĂ„ alla andra hĂ„ll ocksĂ„. 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, generellt kan man ju sÀga sÄ men en del gÄnger kan det vara vÀrt besvÀret att kolla upp konstruktionen som kanske medger en avsevÀrd förbÀttring vad det gÀller ljudreduktion ned till sÀg 100 Hz , tex. om isolering saknas, endast enkelgips Àr satt, samt I de fall dÀr en specifik vÀgg har sÀmre Rw Àn övriga (som fallet ovan). I Àldre huskonstruktioner Àr ofta golv och takbjÀlklag inte separerade mellan lÀgenheterna, vilket gör att ljudet flankar över golv och tak ut i vÀgg. Glömde nÀmna att man ocksÄ kan anvÀnda dÀmplim som dock ej stÄr i paritet med effekten och vinsten med ett styvare skivmaterial.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra lambdavÀrde för vÀrmeisolering men helt verkningslöst för ljudreduktion pga. extremt lÄg densitet.

Var rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att jag lĂ€ste att det skulle vara typ överlĂ€gset bĂ€sta för ljudisolering. Men var nĂ„gra Ă„r sedan jag lĂ€ste sĂ„ kan ha fel 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla bra tips 🙂 Jag Ă€r inte ute efter en totalt ljudisolerad miljö dĂ€r jag kan spela House med 12" sub och spela ner tavlorna frĂ„n vĂ€ggarna utan att grannen hör. Jag Ă€r snarare ute efter att kunna spela akkegura utan att bli överröstad av grannens TV..

Jag vill alltsĂ„ bara dĂ€mpa lyhördheten nĂ„got mot denna granne som Ă€r lite av en gul citrusfrukt.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BÀst nÀr det gÀller ljudisolering Àr vÀl annars Green Glue?

Vad kostar green glue? och skulle det funka att ha skiva bakom kylskÄpet ? vill gÀrna bli av med kylskÄps ljudet i min lÀgenhet, som Àr vÀldigt irriterande,.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...