Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla studiovänner 🙂

Jag har flyttat in i en ny lägenhet nu.. Ett hus från 30-talet med väggar av läskpapper. Jag har i vardagsrummet en yttervägg, en innervägg mot resten av min lägenhet samt 2st långväggar mot grannarna. En av dessa väggar är av lättbetong och dämpar OK. Däremot den andra väggen är av gips och är ungefär lika bra ljudisolerad som ett parasoll ute på sandstranden..

Min fråga lyser:

Finns det ngt enkelt sätt att dämpa denna väggen ytterligare? Jag har inte världens största budget men det känns ganska högt prioriterat i min ekonomi att få denna väggen ytterligare dämpad så jag kan leva utan att höra/höras av grannen.

Jag har tänkt på att sätta upp ett enkelt regelverk, på med stenull/glasull och sedan gips-/spånskiva.

Finns det ngn som har löst ett liknande problem eller som kanske har lite bra ideér? 🙂

Annons
Postat (redigerat)

De viktigaste sakerna att tänka på när det gäller ljudisolering är:

• massan i byggelementen

• frikoppling mellan de olika byggelementen (vägg/golv/tak)

• tjocklek på byggelementet samt storlek på luftspalt mellan de olika elementen

• täta och flexibla genomföringar

Utöver det så behöver vi räkna på ventilationsburen överhörning, flanktransmission samt det viktigaste, att ljudreduktionen inte blir bättre än dess svagaste länk.

För att ta din vägg som ett exempel så rekommenderar jag två olika varianter där B ger en bättre ljudreduktion jämfört med A.

A/ Du ökar massan i skivmaterialet genom ett så tungt och styvt skivmaterial som möjligt. Detta gör du för att komma ner så långt som möjligt i frekvens vad det gäller väggens egenresonans (läs bra ljudreduktion vid låga frekvenser) för vid denna frekvens har vi ingen ljudreduktion alls.

Vad det gäller skivmaterial så är det bara en sak som är gällande här och det massa, massa och åter massa. Farmecellgipsen är bäst för detta, näst den kommer brand och golvgips, sedan vanlig gips. Spån/OSB/plyfa är i stort sett verkningslösa vid låga frekvenser. Det är lätt att bli lurad av fabrikanters tillämpning av Rw-tal då dessa aldrig ger någon information under 63 Hz. Med andra ord så måste vi först kartlägga vilka frekvenser vi vill dämpa innan vi väljer material och konstruktion.

B/ En annan variant är att montera bort de befintliga skivorna och först täta alla dosgenomföringar till grannen med akustikfog samt att blanda lite gips och kapsla in baksidan på dosorna. Sedan reglar du upp en ny innervägg av plåtreglar. Det finns färdiga U-profiler (utlägg) som har gummitätning på undersidan. Denna konstruktion kommer att få en luftspalt emellan de två väggarna och skivmaterial bara på respektive sida in mot rum. Regelfacken fylls med löst packad isolering för att dämpa den stående vågen som blir mellan väggarna. Denna isolering får inte vidröra respektive väggsida. Ju större luftspalt dessto bättre Rw. Skivmaterialet skruvas sedan på med skarvar omlott med minst 5 mm släpp runtom. Denna spalt tätas sedan med mjukfog.

Kom ihåg att ljudisoleringen aldrig blir bättre än sin svagaste länk (mao övriga väggar, golv, tak etc) och att det måste tiill ett helt frikopplat skal (rum i rummet) för att isolera bort låg bas från en sub tex.

Redigerat av wellness music
Postat

...och för att göra en lång och bra förklaring lite kortare, så kan man sammanfatta det med att ljudisolering av en lägenhet knappt är lönt att tänka på, eftersom det blir ett alldeles för omfattande projekt. Även om du gör "perfekt" ljudisolering av en vägg, så kommer det inte att ha annat än marginell effekt om du inte ljudisolerar på alla andra håll också. 🙁

Postat (redigerat)

Ja, generellt kan man ju säga så men en del gånger kan det vara värt besväret att kolla upp konstruktionen som kanske medger en avsevärd förbättring vad det gäller ljudreduktion ned till säg 100 Hz , tex. om isolering saknas, endast enkelgips är satt, samt I de fall där en specifik vägg har sämre Rw än övriga (som fallet ovan). I äldre huskonstruktioner är ofta golv och takbjälklag inte separerade mellan lägenheterna, vilket gör att ljudet flankar över golv och tak ut i vägg. Glömde nämna att man också kan använda dämplim som dock ej står i paritet med effekten och vinsten med ett styvare skivmaterial.

Redigerat av wellness music
Postat

Bra lambdavärde för värmeisolering men helt verkningslöst för ljudreduktion pga. extremt låg densitet.

Var rätt säker på att jag läste att det skulle vara typ överlägset bästa för ljudisolering. Men var några år sedan jag läste så kan ha fel 🙂

Postat

Tack för alla bra tips 🙂 Jag är inte ute efter en totalt ljudisolerad miljö där jag kan spela House med 12" sub och spela ner tavlorna från väggarna utan att grannen hör. Jag är snarare ute efter att kunna spela akkegura utan att bli överröstad av grannens TV..

Jag vill alltså bara dämpa lyhördheten något mot denna granne som är lite av en gul citrusfrukt.. 🙂

Postat

Det är lätt att bli lurad av fabrikanters tillämpning av Rw-tal då dessa aldrig ger någon information under 63 Hz.

Vad betyder Rw? 🙂

Postat

Bäst när det gäller ljudisolering är väl annars Green Glue?

Vad kostar green glue? och skulle det funka att ha skiva bakom kylskåpet ? vill gärna bli av med kylskåps ljudet i min lägenhet, som är väldigt irriterande,.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.