Jump to content
Annons

Thome

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte starta en tråd om mitt bygge av en aldeles unik 1176 monokompressor.

Jag har inte lödat så mkt tidigare, än mindre byggt något elektroniskt. Har läst att det kan vara ganska avancerat att bygga en egen kompressor, men varför inte försöka? En ganska cool grej att ha en fungerande (och förhoppningsvis välljudande) självbyggd studiohårdvara! Om inte annat så fyller det ju ut racket lite!

I nuläget har jag köpt på mig lite verktyg och en lödstation, en OHM-mätare och ett ESD-band.

Kretskorten har jag även beställt, dom kommer från Austrailen om någon vecka verkar det som. Jag kommer bygga in allt i en 2HE racklåda, som jag antagligen köper från Thomann.de!

Har en komplett komponentlista, och idag eller imorgon ska jag in på elfa.se och beställa alla dessa 176 komponenter som behövs.

Kommer bygga utifrån Gyrdafs ritningar, som ni hittar under denna länk:

http://gyraf.dk/gy_pd/1176/1176.htm

Ska bli sjukt spännande att se hur detta går!

Kommer göra fler inlägg under arbetets gång, med bilder osv!

CHEERS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

alltid kul att följa sådant här och det låter som ett spännande bygge 🙂

Vad tror du, uppskattningsvis, att kostnaden kommer att landa på?

Ska du "custoumiza" lådan på något sätt eller köra den "klassiska" modellen?

Nåväl, lycka till!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag hade nog tänk mig att köra på den klassiska looken. Eftersom att det är första bygget så känns det som att jag bör föja alla anvisningar helt, då vet jag att allt får plats och är kompatibelt. Men vem vet, blir detta bra och jag bygger något mer så är det ju absolut aktuellt att testa att både "modda" och bygga andra designer.

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

För tjugo år sedan höll jag på med en hel del sådana projekt. Lite egna förförstärkare, eq's etc. Det gick så långt att jag gjorde egna kretskort. Det var sjukt roligt att något man byggde från scratch verkligen fungerade och en del faktiskt riktigt välljudande.

Men det är svårt. Skaplig skillnad mot att bara löda tele-XLR kontakter.

Du säger att du är hyfsad ny på det där med att löda.

Ska du löda halvledare (speciellt FET transistorer) så se alltid till att avleda värmen från lödpennan, annars kan dom "brinna" sönder. Och tro mig - du vill inte stå där med alla 176 komponenter ditlödda och undra vilken av dom som är paj...för det syns oftast inte utanpå, och det finns inget idiotsäkert sätt att mäta sig fram till det heller, även om ritningen innehåller mät noder. Köp några krokodilklämmor när du är på Elfa, kläm fast dem på transistorernas ben medan du löder dit dom, så bör dom klara sig.

Ett annat tips, vill du göra den "hi-end" välj komponenter med bra kvalitet. Mostånd med max 1% tolerans t.ex. Eftersom du införskaffade ohmmeter är också ett tips att mäta motstånden innan du löder dit dom. Beror lite på ritningen och vad den säger om toleranser förstås.

Var också försiktig med värmen på folien. Ett foliesläpp kan ställa till så att ingenting i slutänden fungerar, och vara svårt att lokalisera. Ett förstoringsglas kan komma väl till pass vid felsökning.

Jag önskar all lycka till, och hade jag haft normal syn kvar skulle jag också ha velat bygga en 🥰

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För tjugo år sedan höll jag på med en hel del sådana projekt. Lite egna förförstärkare, eq's etc. Det gick så långt att jag gjorde egna kretskort. Det var sjukt roligt att något man byggde från scratch verkligen fungerade och en del faktiskt riktigt välljudande.

Men det är svårt. Skaplig skillnad mot att bara löda tele-XLR kontakter.

Du säger att du är hyfsad ny på det där med att löda.

Ska du löda halvledare (speciellt FET transistorer) så se alltid till att avleda värmen från lödpennan, annars kan dom "brinna" sönder. Och tro mig - du vill inte stå där med alla 176 komponenter ditlödda och undra vilken av dom som är paj...för det syns oftast inte utanpå, och det finns inget idiotsäkert sätt att mäta sig fram till det heller, även om ritningen innehåller mät noder. Köp några krokodilklämmor när du är på Elfa, kläm fast dem på transistorernas ben medan du löder dit dom, så bör dom klara sig.

Ett annat tips, vill du göra den "hi-end" välj komponenter med bra kvalitet. Mostånd med max 1% tolerans t.ex. Eftersom du införskaffade ohmmeter är också ett tips att mäta motstånden innan du löder dit dom. Beror lite på ritningen och vad den säger om toleranser förstås.

Var också försiktig med värmen på folien. Ett foliesläpp kan ställa till så att ingenting i slutänden fungerar, och vara svårt att lokalisera. Ett förstoringsglas kan komma väl till pass vid felsökning.

Jag önskar all lycka till, och hade jag haft normal syn kvar skulle jag också ha velat bygga en 🥰

/Ulf

Japp. Jag ska verkligen inte ge mig på något sådant. Kan se det framför mig. Ilska och sammanbrott...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

ja det ska verkligen bli spännande att se hur fan detta ska sluta. Förhoppningsvis bra!

Jag tror att det totala priset kommer landa på mellan 1-2.000 kr, med allt som rör bygget. Då räknar jag inte med verktyg och mätinstrument.

Det roligaste ni kommer läsa i den här tråden är nog följande fråga:

Hur fan lödar man på ett kretskort?

detta kommer säkert gå skitbra!

ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att det är starkström du jiddrar med / mamma frekvensspektrumanaysator

Stor plusetta på det FSA 😮

Äh, friskt kopplat, hälften brunnet... 🙂

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...