Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Efter artikel i Studio nr 3 - 2012 (Peter Benisch s.71)

körde jag Windows update igår för första gången för att datorn skulle gå bättre.

Det blev ca 142 updateringar (!).

(Kör Cubase 5.5.3 32bit under W7 64bit)

Jag har inte kört inspelningar än, så jag kan inte säga om datorn

går bättre när man spelar in efter uppdateringen.

Däremot reagerar datorn långsammare på klick tycker jag,

jag får timglas när jag gör vissa val, den reagerar inte lika

rappt längre.

Kommer inspelningarna gå bättre trots detta?

Ska jag backa och välja en gammal återställnings punkt?

Ska bara vissa updates väljas?

Ska man undvika vissa?

Hoppas på några bra tips här,

vore ju synd att slöa ner datorn i onödan.

Tack!

Annons
Postat (redigerat)

Generellt sett kan man säga att ju nyare version av Windows (och det gäller även uppdateringar) desto mer stiger kraven på datorn.

Med detta sagt, är datorn internetansluten tycker jag att du ska ha alla 142+ uppdateringar i vilket fall. Det handlar inte bara om buggfixar, även fixar av säkerhetshål.

När du installerat så mycket uppdateringar (eller ens stora program) är det bra att rensa temporärmappen, tömma papperskorgen och göra en ordentlig defragmentering av hårddisken.

Antingen Auslogics Disk Defrag eller Defraggler är båda gratis gör ett bättre jobb än Microsofts egen defragmenteringsprogram som följer med datorn.

Defragmentering samlar upp ihop filer som ligger utspridda i olika fragment på hårddisken. Så när en systemfil samlas till ett sekventiellt block, och dessutom ligger fysiskt nära alla andra systemfiler, går datorn snabbare.

Redigerat av Linus
Postat

Tusen tack Linus!

Datorn är inte inkopplad till internet, jag vill inte ha in skit i datorn,

Förändrar detta något i ditt råd?

Datorn köptes in för musikinspelningsbruk för 2 år sedan men är oanvänd då jag inte haft tid förrän nu. Det är en bärbar Acer Aspire 5739, core 2 duo, 1066MHz, Ram 4GB delat,

kommer att spela in till extern HD via esata

Postat

Ett gammalt råd är ju "If it ain't broke, don't fix it": Fungerar datorn tillfredsställande, låt bli att uppgradera eller installera något nytt. Om man är av den konservativa skolan alltså... 🙂

Om du inte har, eller någonsin vill ha, internet eller nätverk på musikdatorn, finns det troligen mycket som kan stängas av för att snabba upp systemet. Åtminstone var det så under Windows XP, men jag har tyvärr inte kunskap eller möjlighet att gå in på detaljerna.

Lycka till!

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sen verkar det också hända saker som man kanske inte räknat med när man backar tillbaka till en tidigare återställningspunkt så man ska nog ta en titt i listan på vilka program som påverkas av återställningen.

Jag fick nåt verkligt skumt strul med min dator (win7 home editiion) då mitt musikprogram bara envisades med att visa mixer skärmen men arrange skärmen gick inte att få fram vad jag än gjorde. Det enda jag hade gjort vara att ta hem en vst plugin, i övrigt är jag väldigt sparsam med att gå ut på nätet med den här datorn.

Kvällen innan hade den funkat kanonbra så jag blev lite ställd och trodde att nåt med dll filen (pluginen) var boven i dramat. Givetvis så tog jag bort den men det hjälpte inte, inte ens med omstart. Då gjorde jag en återställning till en punkt där jag visste att datorn hade fungerat ypperligt bra och jag gjorde även en virus scan. Inga virus och allt vad var frid och fröjd trodde jag.

Vid omstart så visade det sig att samma problem fanns kvar. Jag började då att kolla på skrivbords programmet catalyst eller vad sjutton det heter till den här datorn (AMD kort) och i och med det så inser jag att jag på något sätt eventuellt fibblat till nån inställning så det var därför arrange skärmen inte kunde visas. Jag är ganska säker på att jag inte gjort det så hur det kunde hända vet i hundan men strunt samma.

Nu har jag andra problem istället 😄 som då förmodligen härrör från återställningen och jag tror det kan vara nån c++ grej eller vad det står som kan vara problemet. Jag tankade hem senaste från microsoft och tog bort äldre versioner av den + startade om och problemet kvarstår.

Jag ger upp 😄

Redigerat av BurninSven
Postat

Tack för alla svar!

Jag har gjort diverse inställnigar för att snabba upp datorn

med prioriteringar och stänga av saker som inte behövs,

en lista på ganska många punkter. Men det gjorde

jag före uppdateringen.

Som sagt vad säger ni om Windows update, när jag inte går ut på nätet.

bör jag backa till en återställnings punkt?

Är det någon uppdatering jag inte bör avvara?

Som sagt fortsätt komma med synpunkter!

Postat

Jag har en laptop med Win7 Home premium som jag inte primärt använder till inspelning - Det har jag en stationär, ej nätkopplad dator till. Jag har visserligen Cubase 64-bit installerad på den bärbara, och kan ibland göra någon mix, men främsta syftet med den är email och surf.

Jag blev ursinnig på denna eviga uppdateringshysteri, så till slut fick jag nog och stängde av WU.

Förutom att det i aktivitetsfältet alltid fanns ett varnande kryss, som om man klickade på den pekade ett varnande finger mot en, att windows update minsann var inaktiverad och det rekomenderades ICKE, blev datorn efter ett tag så vansinnigt seg, att jag testade slå på WU igen så den kunde få göra sina efterlängtade uppdateringar.

Efter uppdateringarna blev den som vanligt igen.

Kanske inte riktigt OnT, men uppdateringarna kan ju kanske vara bra ibland...

/U

Postat
Datorn är inte inkopplad till internet, jag vill inte ha in skit i datorn,

Förändrar detta något i ditt råd?

Ja, då behöver du inte installera mer än dina musikprogram eller drivrutiner kräver. Såvida du inte upplever problem med någon speciell bugg.

Men - jag tycker inte att du ska börja med backa till ett gammalt system. Börja med att...

rensa temporärmappen, tömma papperskorgen och göra en ordentlig defragmentering av hårddisken.

Sedan tar du ställning till om det fungerar tillfredsställande. ☺️

Postat

Hej igen Linus,

det låter bra, jag prövar först att defragmentera,

ursäkta en dum fråga, men när du säger temp-mappen menar du för Internet files eller är det

någon annan mapp du menar?

Postat

Den ligger i din användares AppData-mapp, vilken är dold, så det lättaste sättet att komma dit är:

Klicka Start-knappen och skriv in %tmp% och sedan trycka Enter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.