Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Intel Pentium 4 540 3,2GHz /800 Prescott CPU 1MB LGA S755 eller S478

P4 intel/Via moderkort support 800MHz bus & Intel Prescott processor, RAID, 2*SATA 1.5Gb/s, 8*USB 2,0

1GB DDR400 PC3200 Kingston

200GB HDD 8MB 7200r, SATA2 1.5Gb/s

GeForce FX5200 128Mb / DVI &TV out

DVD±RW 12x el.16x

Ljudkort 3D 5,1, stereo högtalare 180W

LAN 10/100 Nätverkskort

Standard miditower 350w/450w, tgb, mus m. hjul & musmatta

2st USB2.0 panel

fast man byter ut ljudkortet till ett audio delta eller echo layla och sen en schysst

omp preamp

kom med era kommentarer skulle denna datorn fungera för musikproduktion

såg att dom säljer paketet på http://www.dataprince.se/webshop/sh...ticle=2K%2D3200

Annons
Postat

En till hårddisk till vore bra så du kan ha OS och Musik/projectmapp på olika diskar.

Sen en annan grej att tänka på om du bara ska ha datorn mestadels till musik så ska du ha så lite komponenter till som möjligt, tex intergrerat nätvekskort är bra.

Samma sak med cd/dvd det kanske räcker med en utav dom (kanske tom finns kombinerade)

Annars var paketet rätt så stabilt

Postat

Sitter inte ljudkort och nätverkskort integrerat på moderkortet? Inte för att det spelar någon roll, dom går ju att stänga av och på en då omman inte behöver dom...

Annars står det ju inga märken eller så på komponenterna... Och jag ser inga uppgifter om att det finns någon firewire-port? Det kan ju vara så att du aldrig någonsin behöver den, men det finns många smarta musikprodukter (och även andra) som kopplas via firewire, så det är aldrig fel att ha!

I övrigt så funkar nog "alla" datorer bra för musik. Kör man sådana där test (heter det "benchmark" när det gäller musik med måntro?) så skiljer det säkert lite, men konfigurerar man allting ordentligt, stänger av onödiga funktioner och komponenter och sånt, så blir det alltid BRA. Kanske var så för några år sen att visa chipset på moderkortet orsakade mer problem ihop med vissa ljudkort än andra. Men att dömma av de otaliga diskussioner jag har följt på här och på andra plank innan jag köpte min dator så verkar det som om det nuförtiden för det mesta beror på användarfel... 🙂 (Alltså, någon säger, "köp inte det moderkortet, fel chipset, så det klickar och knastrar när man spelar in!". Sen skriver någon "jag har exakt samma uppsättning och mitt flyter hur bra som helst).

Det enda i paketet som kanske inte är jättebra är väl chassit, tror att det är ett sådant jag har, och det är inte speciellt tyst! Nu beror det kanske på vad man har för fläktar och sånt också, men ändå.

Postat (redigerat)

Jag vet inte vilken via krets som sitter på moderkortet men om jag var du skulle jag absolut skaffa ett morderkort som var baserat på något av intels egna chip eftersom du skall ha en intel processor. Grejen med via är att man vet alldrig riktigt. Via har haft mycket dåligt ryckte bland musiker (och det med rätta) och vissa chip funkar skit med de flesta ljudkort. Dock har jag själv ett via chip i en dator som funkar hur bra som hälst, men då byggde jag också datorn efter tips från digi, de som gjort mitt ljudkort. Det via chipet jag hade innan funkade mycket dåligt.

Edit: JAg sätter också ett frågetecken för grafikkortet. Jag skulle sattsa på ett ATI, eller ett matrox

Redigerat av Tobbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.