Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har lyssnat en del på wilco ett tag nu och gillar hur snyggt allt är och hur de alltid på något sätt förnyar sig gällande ljud och musikaliskt.

har nu återigen fastnat för "the whole love" från 2011.

gillar mixen överlag men tycker att basljudet och spelet är exeptionellt

Wilco – Born Alone

av någon anledning vill jag själv tro att det är en shortscale bas.. gillar hur basen är rund och go utan att vara för basig och hur tydlig den är hela tiden. gött att man får fram strängljudet också.. så jag undrar om det inte är mycket line-signal..?

hur tror ni det ligger till?

Annons
Postat

Det var en väldigt bra låt, och bra basljud ja.

I videon ser det ut som han spelar på en rickenbacker. Men den har ju ett lite mer spänt ljud..? Det jag kan tänka mig med min kunskap (inte så jättemycket) Är att det kan vara en rickenbacker med tjockare strängar.

Mvh Casper

Postat

Han spelar ju också väldigt långt bak på stallet, det bidrar ju mycket till soundet. Kanske är en fender bassman han spelar genom också. men det är jag inte säker på.

Postat

ah grymt det där svarade på en hel del! helt enkelt att basljudet kanske inte var så lätt att luska ut! iallafall basen! pickupen ser rätt mäktig ut. mmm basstärkarmässigt är det nog svårt att sätta. nu när man ser basen känns det ändå lite mer p-basigt. strängljudet beror nog då ialalfall helt klart på hans spel långt nere vid stallet! jäkligt grymt ialalfall!

Postat

Jag gissar att låten är inspelad med p-bas, spelad med plektrum närmare stallet än greppbrädan. KAn vara flatwounds också. Jag tror de har blandat DI och mickad stärkare.

Basen han spelar på i liveklippet är en Lakland Skyline/Bob Glaub med Darkstar-mick. Den är placerad ungefär där en p-mick brukar sitta. Det är humbucker och skulle kunna låta lite åt p-bas -hållet. Men du kommer långt med en standard p-bas.

Postat

Jag gissar att låten är inspelad med p-bas, spelad med plektrum närmare stallet än greppbrädan. KAn vara flatwounds också. Jag tror de har blandat DI och mickad stärkare.

Basen han spelar på i liveklippet är en Lakland Skyline/Bob Glaub med Darkstar-mick. Den är placerad ungefär där en p-mick brukar sitta. Det är humbucker och skulle kunna låta lite åt p-bas -hållet. Men du kommer långt med en standard p-bas.

😆

Vad har basisten för skostorlek?

😉

Postat

men hur tror ni basen i ljudet är framskruvad då? mest via di eller stärk?

50/50, typ.

Vad har basisten för skostorlek?

42, vilket råkar vara svaret på i stort sett allting.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.