Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en polares dator över på lån och han har Virtual Guitarist inlagt så jag lekte runt lite. Men nu slår det mig att jag kan ju inte spela själv? Jag kan ju bara hålla in tangenter på klaviaturen så spelar den något förprogrammerat riff? Vad är det för skit?! Det låter ju så jävla arsle-kasst så jag vet inte vad. Kan man inte dratta till ett solo på keyboarden? Nån inställning jag missat typ?

Annons
Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat

Du kan använda efekterna på ditt egna gittar påläg ,audio altså!

Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat

Inte vad jag vet!

Postat

Jo, jag tror att det går...liiite trixigt, men...

Kör man VG på midikanal 16 kan man styra varje enskild sample med remotecontrol-oktaven C4. Det går till så att man håller nere motsvarande ackord i oktaven under och sedan spelar på C4-B4 (i några fall även högre). Jag vet att det funkar på de samplade ljuden så att man kan skapa sina egna rytmmönster, men jag har inte testat på Arpeggio och de andra plock-stilarna, men det borde funka...

/Jan Olof

Postat

Man kommer aldrig ifrån att riktig gitarrinspelning är ljusår

från VG. VST i all ära men ibland tror vissa att man kan spela

in vad som helst med ett plugin.

Postat
Jag har en polares dator över på lån och han har Virtual Guitarist inlagt så jag lekte runt lite. Men nu slår det mig att jag kan ju inte spela själv? Jag kan ju bara hålla in tangenter på klaviaturen så spelar den något förprogrammerat riff? Vad är det för skit?! Det låter ju så jävla arsle-kasst så jag vet inte vad. Kan man inte dratta till ett solo på keyboarden? Nån inställning jag missat typ?

lol!

Livet är hårt och orättvist. Nä, håller med. Alla dessa självspelande band-in-a-box-liknande pluggar som poppar upp som svampar ut backen är rena skräpet. Ska man ha gitarr så spelar man in en riktig. Än så länge finns det inget annat som duger.

Postat

Jag håller i princip med om att det ska vara riktiga gitarrer och riktiga gitarrister på färdiga låtar, kommersiella produktioner.

Däremot är VG och andra VSTi:er som t ex Groove Agent och Broomstick bass helt perfekta som låtskrivarverktyg när man vill testa sig fram, testa olika tonarter, olika kompstilar och ljud...korta, förlänga en låt, stoppa in ett stick osv...

Bra hjälp när man sen ska dema för bandet eller skicka låtskrivardemos till förlag.

Det är också kul för oss halvtaskiga instrumentalister och kan ibland t o m användas som pedagogiska hjälpmedel, t ex Broomstick bass för att lära sig spela bas, Groove Agent för att lära sig trummor etc...

Jag gillar skarpt VSTi-pluggarna VG, GA och BB, men skulle jag jobba som producent vore de , just vad de är, hjälpmedel och inte subtitut.

/Jan Olof

Postat

Jag tror det tar minst lika lång tid att lära sig VG än att jacka in en gura

och köra så det ryker. Kan man inte spela på en riktig gitarr så kan man

lära sig, vilket ger mycket mer än att grotta in sig i en VST.

Postat

lol!

Livet är hårt och orättvist. Nä, håller med. Alla dessa självspelande band-in-a-box-liknande pluggar som poppar upp som svampar ut backen är rena skräpet. Ska man ha gitarr så spelar man in en riktig. Än så länge finns det inget annat som duger.

För det lilla jag använder gitarr i låtar, duger VG med råge - även ända till slutmix.

Dessutom slipper man problemet att ringa någon gitarrist som ska ha tid när man själv har tid, för att få in lite enkelt komp. Jag tycker att VG är ett lysande koncept. 😉

Spelar man gitarrbaserad musik, så kanske det är en annan femma... 😆

Postat (redigerat)

Alla tycker vi olika. Jag skulle aldrig släppa ifrån mig nåt med VG i sig hur betydelselös produktionen än var. Jag tycker inte det håller måttet helt enkelt. Jag suger verkligen på gitarr, men det låter direkt bättre när jag spelar själv.

edit: och den där virtuella trum-pluggen (vad den nu heter) är ju riktigt pinsam. Låter dåligt programmerad 80-tals-fusion om allting den släppter ur sig. brrrr

Redigerat av VacUm
Postat

För mig som inte kan spela gitarr så jäkla bra så är VG ett underbart verktyg! Inte minst för att lätt få ner ett komp utan omtagningar utan för att lättare kunna få igång den gitarrist som sedan ska spela på låten.

Postat
Jag tror det tar minst lika lång tid att lära sig VG än att jacka in en gura

och köra så det ryker. Kan man inte spela på en riktig gitarr så kan man

lära sig, vilket ger mycket mer än att grotta in sig i en VST.

Där kan jag intyga att du har fel. Jag var igång med VG på några minuter, men skulle jag försöka lära mig lira gitarr skulle det ta betyyyyyyyyyydligt längre tid. Trots att jag gick 2 år på kurs-hos-gammal-gubbe i 10-års åldern. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.