Guitar Nilsson Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 JBL L50, passiva trevägs med 10" bas, drivna av en Yamaha förstärkare. Jag hade aktiva Event 6,5" Studio Precision, de lät bra här hemma, men mixarna lät skit överallt annars. Med de här trivs jag skitbra. Att man kan ställa volymen på mid o diskant är kanon. Jag har även en aktiv sub, Prodipe 10, den drivs från en subutgång på yamahan. Gav bara 2000 kr för högtalarna, men sen blev det 3600 för stärkarn, o vad subben kostade har jag glömt bort. Jag ger 9 poäng. Tror inte jag skulle kunna få till nå bättre grejer med mycket dyrare prylar än de här. l50.JPG
vmbr Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Adam A8x Jag hade läst väldigt mycket om olika monitorer och var från början inställd på ett par A5x eller A7x då jag har ett lite mindre rum. Sedan kom jag över en annons på ett par extremt billiga A8x, så billigt så man bara måste köpa. Jag är extremt nöjd med dom, jag hör detaljer jag knappt visste fanns i mina gamla lurar jag mixade och lyssnade i.
Ekstasis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 (redigerat) Trident HG3 Redigerat 24 november 2012 av Ekstasis
Guitar Nilsson Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Trident HG3 Trident HG3 Har du precis fått hem dom? Dyrt?
Ekstasis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Har du precis fått hem dom? Dyrt? Jag får dom inom en vecka typ 🙂 33 000 betalde jag.
crillemannen Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Yamaha ns10. 10/10 Helt klart de bästa mix-monitorer jag testat. Mina mixar har blivit mycket bättre med dem. Ångrar bara att jag inte köpte dem tidigare.
Ekstasis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Yamaha ns10. 10/10 Helt klart de bästa mix-monitorer jag testat. Mina mixar har blivit mycket bättre med dem. Ångrar bara att jag inte köpte dem tidigare. ganska udda att använda dom som primära ? Har du provat andra monitorer också ? Jag själv har hört dom en gång i en studio och var förvånad hur illa dom lät jämfört med genelec som dom hade där. Men uppenbarligen är dom användbara då många studios använder dom, jag har inte lärt känna dom tillräckligt bra ännu.
drloop (oregistrerad) Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 (redigerat) Finns ingen anledning att plåga sig med NS10 nu för tiden. Förr var NS10, Lexicon reverb och Akai sampler standard utrustning. Gudskelov att NS10 är borta. 🙂 Finns ingen botten alls så man måste komplettera med andra lådor eller hörlurar för att få koll på låga register, under 100hz i princip. Sedan finns en puckel runt 2khz, att lyssna på NS10 är mycket utmattande för mina öron. Jag mixar inte starkt, trots det blir jag utmattad i öronen när jag mixar i NS10, Men nog katten har man plågat igenom ett gäng produktioner i NS10 🙂 Redigerat 24 november 2012 av drloop
Mojje Cruncher Andersson Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 M-Audio DSM-3 7/10 Klent bottendrag. Stora plusset är en fantastiskt bred sweetspot. /Crunch'
drloop (oregistrerad) Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 DSM-3 ser lite skojiga ut. Var det inte Digi som släppte dessa först?
vmbr Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Trident HG3 🥰 Inte illa, hur pass bra akustikbehandlat är rummet du ska använda dom där i?
Ekstasis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Finns ingen anledning att plåga sig med NS10 nu för tiden. Förr var NS10, Lexicon reverb och Akai sampler standard utrustning. Gudskelov att NS10 är borta. 🙂 Finns ingen botten alls så man måste komplettera med andra lådor eller hörlurar för att få koll på låga register, under 100hz i princip. Sedan finns en puckel runt 2khz, att lyssna på NS10 är mycket utmattande för mina öron. Jag mixar inte starkt, trots det blir jag utmattad i öronen när jag mixar i NS10, Men nog katten har man plågat igenom ett gäng produktioner i NS10 🙂 Jag har bara hört dom en gång men tyckte det skärde i öronen ganska rejällt. Jag skulle beskriva ljudet som mkt färgat och att det låter som man driver det igenom en en överdriven förstärkare, och det är framför allt det högre registret som jag tycker låter distat.
Ekstasis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 🥰 Inte illa, hur pass bra akustikbehandlat är rummet du ska använda dom där i? Nej det har jag inte, men tror jag har hyffsat bra akustik här. Enligt skaparen av monitorerna så är det inte så viktigt så länge du inte är längre ifrån än typ 2.5 meter. och är väl igentligen sällan jag sitter längre ifrån än 2.5 meter.
drloop (oregistrerad) Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Jag har bara hört dom en gång men tyckte det skärde i öronen ganska rejällt. Jag skulle beskriva ljudet som mkt färgat och att det låter som man driver det igenom en en överdriven förstärkare, och det är framför allt det högre registret som jag tycker låter distat. Det är inte distat, det är bara mycket! 🙂
vmbr Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Nej det har jag inte, men tror jag har hyffsat bra akustik här. Enligt skaparen av monitorerna så är det inte så viktigt så länge du inte är längre ifrån än typ 2.5 meter. och är väl igentligen sällan jag sitter längre ifrån än 2.5 meter. Med så bra monitorer tycker jag verkligen du borde satsa på lite akustikbehandling, jag har ett påbörjat "studiobygge" och redan efter bygge av superchunks och två absorbenter märker jag en stor förbättring i ljudet.
crillemannen Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 (redigerat) ganska udda att använda dom som primära ? Har du provat andra monitorer också ? Jag själv har hört dom en gång i en studio och var förvånad hur illa dom lät jämfört med genelec som dom hade där. Men uppenbarligen är dom användbara då många studios använder dom, jag har inte lärt känna dom tillräckligt bra ännu. Yes testade Event Opals i studion i början av året och gillade dem inte alls. Jag gillar det midforward ljudet och tycker inte alls de låter illa och inte heller speciellt vasst. Dock har jag ns10-m alltså den liggande varianten som skall vara något mildare i diskanten. Udda?? Tror jag inte, de är ju standard i studiovärlden och många kända producenter mixar nästan bara med dem., Men sant att man måste kolla basen under 100hz men det ser jag som ett mindre problem. Mid trycket är väldigt lätt att få till med dem och bas/gitarr förhållandet har blivit 1000x lättare att mixa bra. Redigerat 24 november 2012 av crillemannen
Ekstasis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Yes testade Event Opals i studion i början av året och gillade dem inte alls. Jag gillar det midforward ljudet och tycker inte alls de låter illa och inte heller speciellt vasst. Dock har jag ns10-m alltså den liggande varianten som skall vara något mildare i diskanten. Udda?? Tror jag inte, de är ju standard i studiovärlden och många kända producenter mixar nästan bara med dem., Men sant att man måste kolla basen under 100hz men det ser jag som ett mindre problem. Mid trycket är väldigt lätt att få till med dem och bas/gitarr förhållandet har blivit 1000x lättare att mixa bra. Ja som tur är lever vi ett fritt land och man får själv välja vilka monitorer man vill ha 🙂 Hade tänkt att köpa NS 10 förut men efter jag hört dom är jag inte speciellt sugen längre..
Giannis Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 sE Munro the Egg.. Grymt sköna och fantastiskt snygga. Allt blir bra i dem verkar det som. Har testat nästan all musik från klassiskt till house och det känns bra precis jämt.
Guitar Nilsson Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Har man som jag passiva monitorer o en bra stereoförstärkare kan man backa ner bas o diskantratt till noll, och få ett "fult" middigt ljud där man kan koncentrera sig på mellanregistret. Kanske lite likt NS10?
bREAK THE NORM Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Trident HG3 Ja Tridentmonitorerna har jag läst mycket gott om = väldigt nyfiken på dom!
bREAK THE NORM Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Jag är lite utav en monitorfreak 🙂. Har haft ganska många genom åren. Alesis Monitor One Mk II ADAM A7 ADAM P22A Dynaudio BM6 (De passiva svarta) Dynaudio BM5A. Dynaudio Air 6 Dynaudio Air 15 Event Alp-5 Event TR-5 Event TR-8 Event Precision 6 Event Opal Focal Solo 6 Focal Twin 6 Genelec 8020 Genelec 8030 Genelec 8040 Genelec 8050 Ino Audio Pip Ino Audio PR10S (Singnatur modellen av Pip som studiomonitor) KRK V4 KRK krk rokit 5 KRK VXT 8 KRK K-rok (Passiva) Quad L11 L Sonics Argenta Snake S802 Snake med dubbla fyratumselement element, ungefär som KRK V88 fast mindre = Kommer inte ihåg namnet. Totem Rainmaker Tannoy Reveal 6 Tannoy Precision 6 Westlake BBSM-8 Yamaha NS10 Yamaha HS80M Yamaha MSP5 Har som sagt bytt och haft en hel del monitorer = mest för nöje skull. Idag bedriver jag mix och masteringsverksamhet och mina mains är Ino PR10S med Velodyne sub. Har också Genelec 8030 och Yamaha HS80M. Faktiskt tredje gången jag kommer tillbaka till båda dessa par. HS80 är en av de monitorerna jag gör absolut bäst mixar på?? Fantastisk monitor sett till pengarna och spelar förvånansvärt rakt. Simma cool! 1
Ekstasis Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 (redigerat) Ja Tridentmonitorerna har jag läst mycket gott om = väldigt nyfiken på dom! Jag med, hade igentligen velat vänta med att köpa dom, men priset har gått upp som fan sedan dom släpptes och frukar att dom kommer gå upp ännu mera. Ja gick mina för 33 000 från emusic. Sound on sound ska släppa en recension i nästa nummer ska bli intressant och se vad dom skriver. Redigerat 25 november 2012 av Ekstasis
bREAK THE NORM Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Jag med, hade igentligen velat vänta med att köpa dom, men priset har gått upp som fan sedan dom släpptes och frukar att dom kommer gå upp ännu mera. Ja gick mina för 33 000 från emusic. Sound on sound ska släppa en recension i nästa nummer ska bli intressant och se vad dom skriver. Kul som tusan! Du får återkomma sen om vad du tycker osv. Var bor du? 🙂 haha
Starsailor Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Kör med ett par Event 20/20BAS. Funkar fint. Kunde varit lite mer botten. Kommer nog ha kvar de ett bra tag till, men av all läsning blir jag väldigt sugen på att testa ett par Adam A7X...
Kjubeis Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 bREAK THE NORM: Jag är lite utav en monitorfreak 🙂.Har haft ganska många genom åren. Alesis Monitor One Mk II ADAM A7 ADAM P22A Dynaudio BM6 (De passiva svarta) Dynaudio BM5A. Dynaudio Air 6 Dynaudio Air 15 Event Alp-5 Event TR-5 Event TR-8 Event Precision 6 Event Opal Focal Solo 6 Focal Twin 6 Genelec 8020 Genelec 8030 Genelec 8040 Genelec 8050 Ino Audio Pip Ino Audio PR10S (Singnatur modellen av Pip som studiomonitor) KRK V4 KRK krk rokit 5 KRK VXT 8 KRK K-rok (Passiva) Quad L11 L Sonics Argenta Snake S802 Snake med dubbla fyratumselement element, ungefär som KRK V88 fast mindre = Kommer inte ihåg namnet. Totem Rainmaker Tannoy Reveal 6 Tannoy Precision 6 Westlake BBSM-8 Yamaha NS10 Yamaha HS80M Yamaha MSP5 Har som sagt bytt och haft en hel del monitorer = mest för nöje skull. Idag bedriver jag mix och masteringsverksamhet och mina mains är Ino PR10S med Velodyne sub. Har också Genelec 8030 och Yamaha HS80M. Faktiskt tredje gången jag kommer tillbaka till båda dessa par. HS80 är en av de monitorerna jag gör absolut bäst mixar på?? Fantastisk monitor sett till pengarna och spelar förvånansvärt rakt. Shit - jag som trodde att jag hade testat och ägt många monitorer... Imponerande. Ino PR10s - vad är det för skillnad emot PiP i pris och ljud? Jag diggar vanligtvis Öhmans burkar, har pi60 hemma. Men jag tycker att PiP är ngt dämpade i mellanregistret och är därför lite svåra att mixa i ibland. Dom har sjukt bra bas däremot, man bara fattar inte hur djupt de går trots att de är så små. Hälsningar Tompa
bREAK THE NORM Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 (redigerat) He bREAK THE NORM: Shit - jag som trodde att jag hade testat och ägt många monitorer... Imponerande. Ino PR10s - vad är det för skillnad emot PiP i pris och ljud? Jag diggar vanligtvis Öhmans burkar, har pi60 hemma. Men jag tycker att PiP är ngt dämpade i mellanregistret och är därför lite svåra att mixa i ibland. Dom har sjukt bra bas däremot, man bara fattar inte hur djupt de går trots att de är så små. Hälsningar Tompa Hej Tompa! Ja man kan väl säga att det där med att byta monitorer nästan var det jag höll på med ett tag:) Det är inte så jättestor skillnad mellan Pip och studiovarianten "PR". För om åren så var det nog så om jag kommer ihåg rätt att Pip gick till runt 20000khz och PR til 50000khz. Ingvar förklarade för mig nu när jag köpte att båda nu går till 30000khz så det är ingen skillnad. Det är en inbyggd säkring i PR som automatiskt slår ifrån om monitorn blir överbelastad och sen så görs PR i regel bara i svart. Dom ska väl vara mer neutrala i svart? Mina är i svart pianolack:). Däremot är det ju en del skillnad då det är signatur modellen (S) = Öhman beskrev det så att han har gjort Pip så bra det bara går att göra. Kablage filter osv osv, en förfining helt enkelt. Jag upplever att dom är väldigt neutrala och det är väl det tror jag som jag letat efter. Just mina 8030 txe har en liten boost vid 2k som tröttar ut mina öron lätt (alla Genelec). Har hört att vissa tycker Yamaha HS80M som jag också har tröttar ut, håller inte med alls. Dom har en liten boost runt 10K men det tröttar inte på samma vis. Kan hålla med om att midden kanske är lite mer återhållsam på Pip men jag tror faktiskt att det är närmre verkligheten = enligt mina mätningar iaf:) Ang pris = gav 14200:- inklusive montering plus att det kostar en del med riktig pianolack. Sen köpte jag även en del tillbehör som kabel och delningsfiltret cr80s för att kunna dela bra till nya subben. Gav runt 20 för allt. Hadde både Opal och Twin 6 på test precis innan och ja du ser ju vad jag valde:) För mig när det gäller upplösning, neutralitet osv så krossar dom allt jag haft. Kul med feedback! Kolla gärna min tråd här också = en del mätningar osv. http://forum.studio....__fromsearch__1 Simma nice Redigerat 27 november 2012 av bREAK THE NORM
Adi Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 Genelec 8030A 8/10 Har tills nyligen använt mig av Alesis monitor one (passiva) men efter att ha flyttat så fick jag ett väldigt begränsat utrymme att jobba på. Så under det senaste tiden har jag ha med mig egna mixar och varit i musikbutikerna och lyssnat och lyssnat och lyssnat.... Valet stod till sist mellan Yamaha hs50m och Genelec 8020. Men det blev ett par genelec 8030a då de tar lika stor plats som hs50 fast ger mer ljud. Jag valde genelec då jag tyckte att jag kunde urskilja ljuden i mixen på ett bättre sätt. (På gott och ont). Tiden får säga sitt om jag har valt rätt, men valet var inte helt självklart från början
SadamJR Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 (redigerat) ESI nEar 04. Det var vad dom hade i butiken. Hade egentligen tänkt köpa ett nummer större, men jag hade sett tester som var positiva. Tycker att jag fick vad jag betalade för, och att dom är ett bra val om man vill ha ett par småburkar. Jag är nöjd men kommer att köpa ett nummer större när ekonomin tillåter. Redigerat 27 november 2012 av SadamJR
heyclown Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 (redigerat) ADAM AX7 / ADAM SUB7 Hadde Genelec 8030 og lyssnade til AX7. Synes de låt mye bedre enn Genelecs. Jeg er meget godt fornøyd. Jeg antar det finnes bedre monitorer så jeg gir derfor A7X 8/10 🙂 Redigerat 27 november 2012 av heyclown
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.