catmeister (oregistrerad) Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på en bra preamp till trummor, gärna 8 kanaler, för runt 3000-4000. Förstår att en riktigt bra preamp går på mycket mer pengar en det men, vilken tycker ni är mest prisvärd? Den ska användas tillsammans med ett MOTU 24 i/o och ett MOTU 2408 mklll. Jag har hört att Octopre från focusrite ska vara helt okej för pengarna, nån som har erfarenhet av denna? 🙂 ha en bra dag! /Andreas.B Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Niklas J Blixt Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Själv använder jag en SM Pro Audio PR8E tillsammans med ett M-audio Delta 1010LT, den är ganska neutral och funkar fin fint till trummor. Och ryms i din budget, det enda kruxet är att det är analoga utgångar på det så du måste ha minst 8 ingångar på dit ljudkort. Den finns här: http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Hårdvara&grupp=Mikpreamps&undermeny=Flerkanals&flik=1&exp=Mikpreamps&info=12713 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 OctoPre:n är otroligt prisvärd och väldans bra (= tysta) preamps. Körde den back in the day på bl a trummor och körer. Annars så finns ju Dynamic-versionen (men den ligger precis utanför din budget men det kanske är värt att skramla till?) Nåväl, båda dessa produkter är väldigt prisvärda, stabila och...ptja...kalas helt enkelt 🙂 Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Mest prisvärd är utan tvekan den svenska Line Audio Design 8MP, enligt min mening. Lite dyrare än det du skrev från början, men det är den absolut värd. Byggs av en tvättäkta ljudentusiast i skånska Rinkaby. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Du borde kunna hitta RME octamic begagnat för dom pengarna. En bra, neutral preamp. Under ett mick/preamptest på skolan när jag läste ljudteknik stod den stabilt i centrum som den neutralaste (samtidigt inte tråkig), mest användbara och prisvärda preampen i studion. Detta jämfört mot TLA-preamps, UA 610, Yamaha 01v, ett billigt analogt behringerbord etc. Att det finns ADAT ut är ju rätt bra också, om man inte har gott omvandlare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 För trummor hade jag försökt hitta en gammal mixer från 70-tal med trafos. Kräma på som fan och du får bättre ljud än vad du får om du spelar rakt in i ett ljudkort. My point of view. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreudianSlip Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 För trummor hade jag försökt hitta en gammal mixer från 70-tal med trafos. Kräma på som fan och du får bättre ljud än vad du får om du spelar rakt in i ett ljudkort. My point of view. mycket intressant, kan du ge några tips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
catmeister (oregistrerad) Postat 24 februari 2012 Dela Postat 24 februari 2012 OctoPre:n är otroligt prisvärd och väldans bra (= tysta) preamps. Körde den back in the day på bl a trummor och körer. Annars så finns ju Dynamic-versionen (men den ligger precis utanför din budget men det kanske är värt att skramla till?) Nåväl, båda dessa produkter är väldigt prisvärda, stabila och...ptja...kalas helt enkelt 🙂 Vänligen, CHAE Är det bara kompressorerna som skiljer? I så fall känns de väl inte så roliga?(Med tanke på att det inte finns reglage för t.ex. attack och release) tänker om det kanske är bättre att lägga kompressorer efteråt? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 24 februari 2012 Dela Postat 24 februari 2012 (redigerat) Är det bara kompressorerna som skiljer? I så fall känns de väl inte så roliga?(Med tanke på att det inte finns reglage för t.ex. attack och release) tänker om det kanske är bättre att lägga kompressorer efteråt? 🙂 Ja du, i sanningens namn så är jag själv lite oklar över den där kompressor-delen men jag antar att den kan vara lite åt "bra ha"-hållet om man (exempelvis) ska tracka trummor eller ackgitarrer. På Dynamics-versionen finns det två lägen "Normal" och "More". I båda dessa lägen är attack-tiden 1.2ms och release är 28ms. Ration för "Normal" är 2:1 och i "More"-läget är det 4:1. Men visst; det där kan även vara en smaksak och det är ju inte "fel" att lägga kompressorer efteråt. Det är väl lite som man fördrar. Personligen vill jag alltid ha lite kompression på ack-gitarrrer innan de går in i kortet 🙂 Vänligen, CHAE Edith: har inte provat Dynamics OctoPre:n själv Redigerat 24 februari 2012 av CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
catmeister (oregistrerad) Postat 25 februari 2012 Dela Postat 25 februari 2012 (redigerat) OctoPre:n är otroligt prisvärd och väldans bra (= tysta) preamps. Körde den back in the day på bl a trummor och körer. Annars så finns ju Dynamic-versionen (men den ligger precis utanför din budget men det kanske är värt att skramla till?) Nåväl, båda dessa produkter är väldigt prisvärda, stabila och...ptja...kalas helt enkelt 🙂 Vänligen, CHAE Du skrev att du hade använt octopre, var det den svarta(mkll) eller den gråa? vet du om det är stor skillnad mellan den gamla och den nya mer än utseendet?🙂 Redigerat 25 februari 2012 av catmeister Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreudianSlip Postat 25 februari 2012 Dela Postat 25 februari 2012 kan det har var nåt att tracka trummor med menar du http://www.vend.se/ad.php?99968 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreudianSlip Postat 25 februari 2012 Dela Postat 25 februari 2012 måste poka Alexho , eftersom jag är i samma sits som TS, ..måste jag skaffa mig dyra preamps till alla kanaler till trummorna el. finns det andra sätt att få värme och bredd. du talar om gamla mixers. vilka då? Jag har ett ff 800 & några dedikerade pre´s. är på vippen att greppa ett UA 610 o.s.v o.s.v Har inte hur mycket resurser som helst, men visst, om jag tr det piano har jag ju råd till de dyrare pre´s som finns... frågan är...har jag någon nytta av dem, om man kan hitta ett mixerbord? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 25 februari 2012 Dela Postat 25 februari 2012 Har en digimax D8 i nyskick till salu för 2000:- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.