Jump to content
Annons

komiskt sammanträffande för "gitarr-virtuoser"...


DaCriLL

Recommended Posts

Har tänkt på en sak på sistone.

där finns ju rätt många gitarr-virtuoser där ute. men där är rätt få som når "Superstjärne-status" i mainstream-median. tar man joe satriani steve vai eric johnson så är det inte en kotte som vet vem dom är utanför gitarr-kretsar.

anyhoo, av dom gitarr-virtuoser som faktiskt blir mega stjärnor så är här en jävligt märklig detalj.

tar fyra exempel jag kommit på.

Paul Gilbert-hade enorm framgång världen över med MR.big, stora hitten-To be with you blev en världshit och alla känner igen den nu som då. aucustisc ballad med minimalt gitarr spel:0

Nuno Bettencourt:snabbfingrad gitarrfantast som Blev känd världen över med Extreme. Enomra hitten var "more than Word", inte många kan namnet extrem, men "more than word" vet alla nästan när dom hör den. aucustisk ballad men dock rätt begåvat gitarrspel men inte gitarr i fokus direkt.

Mark Knopfler-VÄRLDSSTJÄRNA på 80 talet med dire-straits. största hitten alla kan o känner igen: Walk of life-poprock låt där KEYBORD riff är drivande o gitarren rätt mycke i backgrunden.

o sist men verkligen inte minst, Eddie Van Halen, pionjär, Satte en HELT ny standard för vad en gitarrist skulle göra med sin gura. Blev den Ultimata idolen för Generationer av nya gitarrister.

största hitten: Jump, ännu ett förbannat Synthriff som driver låten o gitarren får ta ett steg tillbaka.

va fan e detta om?

undantaget är väl slash.

kan ni komma på nårra fler Gitarr-fantaster som fallit offer för detta fenomen.

Att få sitt genombrott genom en låt där gitarren inte är ens är i fokus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har tänkt på en sak på sistone.

där finns ju rätt många gitarr-virtuoser där ute. men där är rätt få som når "Superstjärne-status" i mainstream-median. tar man joe satriani steve vai eric johnson så är det inte en kotte som vet vem dom är utanför gitarr-kretsar.

anyhoo, av dom gitarr-virtuoser som faktiskt blir mega stjärnor så är här en jävligt märklig detalj.

tar fyra exempel jag kommit på.

Paul Gilbert-hade enorm framgång världen över med MR.big, stora hitten-To be with you blev en världshit och alla känner igen den nu som då. aucustisc ballad med minimalt gitarr spel:0

Nuno Bettencourt:snabbfingrad gitarrfantast som Blev känd världen över med Extreme. Enomra hitten var "more than Word", inte många kan namnet extrem, men "more than word" vet alla nästan när dom hör den. aucustisk ballad men dock rätt begåvat gitarrspel men inte gitarr i fokus direkt.

Mark Knopfler-VÄRLDSSTJÄRNA på 80 talet med dire-straits. största hitten alla kan o känner igen: Walk of life-poprock låt där KEYBORD riff är drivande o gitarren rätt mycke i backgrunden.

o sist men verkligen inte minst, Eddie Van Halen, pionjär, Satte en HELT ny standard för vad en gitarrist skulle göra med sin gura. Blev den Ultimata idolen för Generationer av nya gitarrister.

största hitten: Jump, ännu ett förbannat Synthriff som driver låten o gitarren får ta ett steg tillbaka.

va fan e detta om?

undantaget är väl slash.

kan ni komma på nårra fler Gitarr-fantaster som fallit offer för detta fenomen.

Att få sitt genombrott genom en låt där gitarren inte är ens är i fokus.

Alla namn du nämner är / var ju som ju som störst under den (senare) perioden av 80-talet när hårdrocken blev hårmetall och mainstream. Störst och allra sämst var Poison och Warrant. Hööörrrkkk... "Alla" skulle göra en smetig ballad, gärna med akustiska inslag. Vi minns "MTV unplugged" som publikmagnet. Gitarristerna du nämner klagade nog inte över pengarna som rullade in, men det var nog knappast de verk som de var mest stolta över, så här i efterhand:) ...

TV-serien Hårdrockens historia (alldeles utmärkt, kolla SVT play), hade ett avsnitt om det här, när bla George Lynch (och även David Coverdale... som var en rätt ugly typ innan stylisterna satte händerna på honom) kommer till tals. Del 4 eller 5 tror jag.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner visserligen till de ovan nämnda. Men som mainstream gitarr-virtuos så är det väl bara Slash jag kan komma på. Fråga någon om han i "Rage against..." eller "Red hot..." så kan väl ingen namnen. Gitarrister spelar väl samma roll som fotbollsspelare för lagen - dom är mer eller mindre utbytbara så länge låtarna fortfarande håller (och sångaren är kvar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla namn du nämner är / var ju som ju som störst under den (senare) perioden av 80-talet när hårdrocken blev hårmetall och mainstream. Störst och allra sämst var Poison och Warrant. Hööörrrkkk... "Alla" skulle göra en smetig ballad, gärna med akustiska inslag. Vi minns "MTV unplugged" som publikmagnet. Gitarristerna du nämner klagade nog inte över pengarna som rullade in, men det var nog knappast de verk som de var mest stolta över, så här i efterhand:) ...

TV-serien Hårdrockens historia (alldeles utmärkt, kolla SVT play), hade ett avsnitt om det här, när bla George Lynch (och även David Coverdale... som var en rätt ugly typ innan stylisterna satte händerna på honom) kommer till tals. Del 4 eller 5 tror jag.

tjing

är det bara jag eller börjar dett bubbla lite om rock här o där, svt har serier, aftonbladet gjorde nått rockmagasin, kan de va s att rocken är på väg tillbaka i mainstreamen.

kan det va möjligt att vi kan få SLIPPA DEN FÖRBANNADE AUTOTUNEN:)

kan vi kanske få slippa rappare med brallorna underknäna och T-shirts Bokstavligt talat längre än klänningar.

man kan ju hoppas:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner visserligen till de ovan nämnda. Men som mainstream gitarr-virtuos så är det väl bara Slash jag kan komma på. Fråga någon om han i "Rage against..." eller "Red hot..." så kan väl ingen namnen. Gitarrister spelar väl samma roll som fotbollsspelare för lagen - dom är mer eller mindre utbytbara så länge låtarna fortfarande håller (och sångaren är kvar).

jo men Rage har aldrig direkt vatt MEGAstjärnor, och red hot chillipeppar har ALDRIG vatt kända för sitt gitarrspel.

guns n roses utan slash är inte guns,n,roses. det är axel with friends.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det bara jag eller börjar dett bubbla lite om rock här o där, svt har serier, a

[...]

Kul att du nämner det, jag tycker mig ha märkt samma sak. Förvånansvärt mycket vettiga musikprogram i rikskanalerna 1 och 2 nu. Det känns som ett trendbrott 2012. Jag tror inte att det bara är inbillning:)

Link to comment
Dela på andra sajter

dacrill, jag vill nog påstå att det är långt fler än de som du påstår inom just gitarrkretsar som mkt väl känner till både Steve Vai, Mark Knopfler och Eddie Van Halen, dessutom var ju Dire Straits första och stora hit Sultans of Swing, den missade inte ens brudarna som tokdiggade disco på den tiden och så blev dom världskända, att dom senare fick fler hits på 80-talet där tex klaviatur har mer eller mindre framträdande roll som i tex fåniga Jump med Van Halen är en annan femma, samma sak där dom blev världsberömda och fick sin trogna skara lyssnare redan vid 1.a skivsläppet vilken fortfarande är deras allra bästa!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men Rage har aldrig direkt vatt MEGAstjärnor, och red hot chillipeppar har ALDRIG vatt kända för sitt gitarrspel.

guns n roses utan slash är inte guns,n,roses. det är axel with friends.

G'n'R har väl inte gett ut några bra låtar sedan "Use...". Jag kan nog tänka mig att bandet, eller snarare Axl, skulle klarat sig bättre på egen hand om han skrev bättre låtar. Slash har däremot fått ikonstatus. Dom andra banden tog jag bara med som exempel på mainstreamband med duktiga gitarister som inte fått ikonstatus. Kunde säkert nämnt några till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta resonemang kan appliceras på andra instrument än bara gitarr.

Gör gärna det! Vilken instrument-virtuos och vilket instrument tänker du på?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl om att skriva något som i tillräcklig utsträckning tas emot som en hit, som alltid annars om man vill nå ut mainstream? Jag förstår din poäng, men det är ju inte direkt så att de är kända mainstream nu heller. Ytterst få av mina bekanta vet vem Mark Knopfler, Paul Gilbert eller Eddie Van Halen är. Eller ens Slash (som jag personligen inte riktigt förstår varför han står med bland de andra, men det är en helt annan diskusion 😉 ). Deras band är megastjärnor, och i den bemärkelsen håller jag med dig. Men ingen jävel vet ju likväl vilka gitarristerna i respektive band är.

Link to comment
Dela på andra sajter

och red hot chillipeppar har ALDRIG vatt kända för sitt gitarrspel.

Du har jättefel. Läs om John Frusciante och häpna.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

dacrill, jag vill nog påstå att det är långt fler än de som du påstår inom just gitarrkretsar som mkt väl känner till både Steve Vai, Mark Knopfler och Eddie Van Halen, dessutom var ju Dire Straits första och stora hit Sultans of Swing, den missade inte ens brudarna som tokdiggade disco på den tiden och så blev dom världskända, att dom senare fick fler hits på 80-talet där tex klaviatur har mer eller mindre framträdande roll som i tex fåniga Jump med Van Halen är en annan femma, samma sak där dom blev världsberömda och fick sin trogna skara lyssnare redan vid 1.a skivsläppet vilken fortfarande är deras allra bästa!!!

jo slog igenom ja, men walk of life är större och mer välkänd, och lever dessutom kvar. sultans of swing är inte driekt nåt man hör så ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

G'n'R har väl inte gett ut några bra låtar sedan "Use...". Jag kan nog tänka mig att bandet, eller snarare Axl, skulle klarat sig bättre på egen hand om han skrev bättre låtar. Slash har däremot fått ikonstatus. Dom andra banden tog jag bara med som exempel på mainstreamband med duktiga gitarister som inte fått ikonstatus. Kunde säkert nämnt några till.

eh, naj det tror jag ju inte, slash va en ENORM del av gnr soundet. vad hade sweet child of mine vatt utan introt? november rain utan solona?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har jättefel. Läs om John Frusciante och häpna.

va ju inte riktigt det de handlade om,

tror inte så många förknippar red hot chillipeppar med deras gitarrspel på samma sätt som Van halen.

men nu va de om hur fitarrister kända som just enormt bra gitarrister slår får sina största hits med låtar där gitarren inte alls är i fokus.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Janne schaffer är väll mest känd för det han gjort med electric banana band( iallafall i min generation) Och då framför allt med låten banankontakt och i den är det inte så mycket gitarr

Han är en svensk gitarr virtuos i mina öron

Intressant tråd 🙂

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Janne schaffer är väll mest känd för det han gjort med electric banana band( iallafall i min generation) Och då framför allt med låten banankontakt och i den är det inte så mycket gitarr

Han är en svensk gitarr virtuos i mina öron

Intressant tråd 🙂

hehe mm men den utvecklades snabbt till personlig smak disskusion. blir ALLTID så bland artist-disskusioner haha, va ska man göra:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Smak? Hehe, okej, om vi snackar smak nu så anser jag att ALLA gitarrister ni har tagit upp i den här tråden, Slash möjligtvis undantagen, representerar det allra sämsta skit som musikhistorien lyckats spy upp ur sitt avgrundshål till mun.

hallau, det skulle INTE bli en smak disskusion:P

haha fan va du ska överdriva då😉 tycker janne schaffer i apdräkt är hardcore haha 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

eh, naj det tror jag ju inte, slash va en ENORM del av gnr soundet. vad hade sweet child of mine vatt utan introt? november rain utan solona?

Jag tror vi missar varandra lite...

Jag svarade på ditt inlägg: "guns n roses utan slash är inte guns,n,roses. det är axel with friends." som antagligen var en brasklapp angående mitt inlägg om att "gitarrister är utbytbara" när jag menar att bandet kunde ha överlevt utan Slash om de nya låtarna fortfarande höll. Dvs: bandet EFTER Slash avgång.

De flesta bryr sig nog inte om enskilda musikers insatser, men du har helt rätt - Slash var en stor tillgång för G'n'R. "Chinese..." saknar de vackra melodierna Slash levererade. Detta är nog en av anledningarna till att han fått ikonstatus. Han tillförde melodier i sina partier som alla, även de som inte läser gitarrtidningar, kunde uppskatta.

John Frusciante uppskattar jag för minimalismen. Jag är dock inte en stor John-lyssnare då jag inte lyssnade så mycket på RHCP. Men det jag hört och gillar är att han plockar på något sätt fram de viktiga tonerna och enbart dessa. Men minimalismen gör nog att han aldrig kommer få ikonstatus (jag kommer nog få mothugg från de som lyssnat mer på honom, men jag gillar honom).

EVH, Yngve, Vai, Satriani mfl är akrobater som är roliga att se på ett tag. "Rage...(Tom)" är mer DJ. Han i fd Pantera var fantastisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi missar varandra lite...

Jag svarade på ditt inlägg: "guns n roses utan slash är inte guns,n,roses. det är axel with friends." som antagligen var en brasklapp angående mitt inlägg om att "gitarrister är utbytbara" när jag menar att bandet kunde ha överlevt utan Slash om de nya låtarna fortfarande höll. Dvs: bandet EFTER Slash avgång.

De flesta bryr sig nog inte om enskilda musikers insatser, men du har helt rätt - Slash var en stor tillgång för G'n'R. "Chinese..." saknar de vackra melodierna Slash levererade. Detta är nog en av anledningarna till att han fått ikonstatus. Han tillförde melodier i sina partier som alla, även de som inte läser gitarrtidningar, kunde uppskatta.

John Frusciante uppskattar jag för minimalismen. Jag är dock inte en stor John-lyssnare då jag inte lyssnade så mycket på RHCP. Men det jag hört och gillar är att han plockar på något sätt fram de viktiga tonerna och enbart dessa. Men minimalismen gör nog att han aldrig kommer få ikonstatus (jag kommer nog få mothugg från de som lyssnat mer på honom, men jag gillar honom).

EVH, Yngve, Vai, Satriani mfl är akrobater som är roliga att se på ett tag. "Rage...(Tom)" är mer DJ. Han i fd Pantera var fantastisk.

jaha du mena så. aja då e vi ju på samma blad hehe.

har alltid diggat slash, vet att månge inom "gitarr-kretsar" leker Purister och rankar ner på slash, förmodligen mest för att han är så känd som han är. Purister är glada för att va underground, är det "mainstream-populärt är det skit", så jävla fjantigt.

har inte heller nåt emot frusciante, har aldrig tänkt på han ens, men som du säger, minimalismen gör att han inte tar plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne schaffer är väll mest känd för det han gjort med electric banana band( iallafall i min generation) Och då framför allt med låten banankontakt och i den är det inte så mycket gitarr

Han är en svensk gitarr virtuos i mina öron

Intressant tråd 🙂

Det här är ett tag innan Electric Banana Band. 😉

Sedan är han nog rätt känd för sina insatser med ABBA också.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo slog igenom ja, men walk of life är större och mer välkänd, och lever dessutom kvar. sultans of swing är inte driekt nåt man hör så ofta.

Beror väl på vilken kanal man lyssnar på, finns ju webbradio oxå, och sen finns det en massa ställen i världen där man går ut och häller i sig öl etc på som man kanske väljer för att dom lirar bra musik ;-)

Det handlar väl om att skriva något som i tillräcklig utsträckning tas emot som en hit, som alltid annars om man vill nå ut mainstream? Jag förstår din poäng, men det är ju inte direkt så att de är kända mainstream nu heller. Ytterst få av mina bekanta vet vem Mark Knopfler, Paul Gilbert eller Eddie Van Halen är. Eller ens Slash (som jag personligen inte riktigt förstår varför han står med bland de andra, men det är en helt annan diskusion 😉

Kanske en generationsfråga??? Alla mina polare m.fl. i min ålder har koll på dessa lirare...

Smak? Hehe, okej, om vi snackar smak nu så anser jag att ALLA gitarrister ni har tagit upp i den här tråden, Slash möjligtvis undantagen, representerar det allra sämsta skit som musikhistorien lyckats spy upp ur sitt avgrundshål till mun.

Ja det går ju självklart inte att pådyvla folk vem som är bäst eller sämst, Slash har ingen plats i mitt hjärta det har däremot Steve Vai som jag tycker har en ruggig känsla och inte alls bara onanerar som vissa tycker, men ingen av dessa är värda ett piss om du frågar en Django Reinhardt eller Paco de Lucia frälst, allt är smak och preferenser!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ac/dc är väl inte dem utan angus?

mvh casper

Stjärn-ikon-statusen bör väl också vara uppbackad av media. Lite skvaller. Vet någon här nåt om Agnus utanför scenen? Förutom det att han inte hade tid att byta om från skolans obligatoriska uniform innan han gick till replokalen.

Samma sak med ZZ-top. Ikoner?

Gilmour kunde ju ta över ledningen efter Syd och Water just av den anledningan att PF som varumärke var större än musikerna. "Vem fan vet vem Waters är. Du är nu ledaren!", eller nåt liknande lär ngn sagt från skivbolaget.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...