Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Hoppas att ni kan hjälpa mig lite här!

Kör logic 9 i 64 bit. Tankade nyligen ner pluggen Ohmnicide som endast finns i 32 bit.

Ända sedan jag började använda pluggen har AU 32 bridge hållit på och crashat. ( relaunch au 32 bridge får jag meddelande om hela tiden.

Kort därpå crashade hårdisken och datorn gick inte återuppliva:(

Har just hämtat datorn efter att man bytt hårdisk och kopierat över allt som det var innan.

Så nu när jag glatt skulle köra igång igen beter sig Logic än mer buggigt.

Verkar dock endast vara när jag startar upp ett projekt där ohmnicide används?

Så min fråga är, har ohmnicide orsakat dator crashen på min relativt nya fina imac?? 🙁

Är ju så grymt kass på datorer i allmänhet! Fan vill ju bara få hålla på med min musik utan massa krångel:S Haha...

Eller är det så att logics 64-32 bridge är buggig? Har ni krångel då ni kör 32 pluggar i 64 mode??

Föresten, tänkte att det kanske vore en bra ide att avinstallera ohmnicide. Men hittar inte var i fanken pluggen ligger nånstans i datorn?? haha

Vill ju även ha pluggen kvar för den är ju så SWEEEET 😄

Som sagt kass på datorer och ganska ny på de här med mac också!

Oerhört tacksam för svar!!

MVH Jon

Annons
Postat

Kör Logic i 32-bit. Starta "Finder". Väl din användare, gå in i "program" och högerklicka på Logic och bocka i "32-bit".

Tanka inte ner pluggar. Köp de. Finns inga garantier att piratkopierad mjukvara beter sig som från början avsett. Har du köpt mjukvaran ber jag om ursäkt.

Reparera skrivbehörigheter på din hårddisk. Om inte detta hjälper rekommenderas att du "reparerar" Lion. Minns inte exakt hur man gör utan DVD-skiva men det står kanske något användbart här: https://www.studio.se/index.php/topic/90105-imac-24-early-2008-gav-upp-vad-haende-sedan/page__fromsearch__1

Postat

Jo tack, vet hur man kör i 32, men vill ju köra i 64. Några av mina native instruments pluggar försvinner när jag kör i 32?? 😮 orkar inte hålla på o krångla me dom också.

Samt att även om jag inte skaffat mer ram( från 4 till 8) ännu så är det tänkt så. Detta ska väl hjälpa alla tungkörda plugga och logic att arbeta lite snabbare??

Jo jag har betalt för allt. Därför känns det ju så jävla knäcknde när man lagt ut multum med tusen på program och pluggar så funkar dem inte:S

Japp då kom vi till sånt som jag inte begriper ett skvatt av?? haha..

Skrivbehörigheter??

Skulle dock va värt att veta om det är så att pluggen orsakat hårdisk crashen? Va tror du??

Postat

Kör i 32-bitar så slipper du problem med 3:e partspluggar som inte fungerar som de skall i Logic. Har själv gått tillbaka till 32-bitar istället för 64-bitar för att slippa problem. Vill du köra i 64-bitar kommer du att fortsätta ha problem tills 3:e partspluggarnas tillverkare uppgraderar sina pluggar till 64-bitar.

Dina mjukvarupluggar blir inte snabbare för att du har mer RAM. Däremot är det aldrig fel med mycket RAM och i tråden jag länkade till i mitt första svar står det hur du köper RAM-minne till ett bättre pris än vad Apple ger. Enda skillnaden, som jag kan se, är att RAM-minnen som Apples stoppar i sina datorer går på lägre spänning och därmed blir mindre varma än "vanliga" RAM-minnen. Genom att höja latency gränsen i Logic kan man avlasta CPUn till viss del.

Låter extremt märkligt att din hårddisk kraschat på grund av mjukvarufel men säger butiken som du lämnat in datorn till att hårddisken kraschat är det väl så.

Vad är det för dator du köpt mer specifikt?

Postat

Ok, kanske borde göra så då! Fattar dock inte varför pluggarna massive och battery inte funkar då jag kör 32.

Okej, har hela tiden trott att datorn skulle klara mer innan man överbelastar CPUn då man kör i 64, samt har 8 eller mer i ram.

Nej ang kraschen va det en slutsats jag drog själv. IOM att datorn är så pass ny och det enda jag gjort med den är musik. Men allt kan väl gå sönder helt enkelt.

Min dator är en 21,5 imac 3.06 intel core i3, 4 GB ram. Har snow leopard installerat.

Postat (redigerat)

Finns en site som kallas för Geekbench där hastigheten för CPU + RAM listas med poäng. Ju högre poäng, ju snabbare dator. Länk till Geekbench: http://www.primatela...mac-benchmarks/ och vad jag kan utläsa verkar det som att din dator är från mitten av 2010 och får 5670 poäng. Tyvärr är det så att vissa mjukvarupluggar är dåligt optimerade och därmed kräver väldigt mycket CPU-kraft eller inte fungerar optimalt. Din dator är inte dålig på något sätt men kanske inte tillräckligt kraftfull för att orka driva många mjukvarupluggar samtidigt i realtid. Så, vad kan du göra för att optimera prestandan i din existerande dator? Nedan följer ett par tips och trix. Hoppas något leder till en förbättring.

Vad har du ställt in ljudkortet på för I/O buffert? Starta Logic.

Klicka på Logic Pro, Preferences, Audio, General, Core Audio. Normalt värde är en buffert på 256 samplingar. Ju lägre värde, ju högre belastning på din CPU.

Har du kört Audio Units Manager och fungerar alla pluggar som de skall enligt Audio Units Manager?

Audio Units Manager finns i Logic Pro, Preferences, Audo Units Manager. Pluggar som inte fungerar står som "disabled, inactive" eller något liknande. Prova att avmarkera pluggar du misstänker orsakar problem och se ifall Logic fortfarande har samma problem som innan.

Har du ställt in ljudkortet korrekt i Program, Verktygsprogram, Ljud-/MIDI-inställningar?

Normalt rekommenderas en samplingsfrekvens på 44,1 kHz och 24-bitars bitdjup. Kör man med högre samplingsfrekvens (48, 96, 192 kHz) kräver detta mer CPU-kraft ju högre samplingsfrekvens man använder sig av.

Använder du senaste versionen av Logic? (9.1.6 för Logic Pro) Om inte, uppdatera.

Har du uppdaterat alla dina mjukvarupluggar? Om inte, gör det. Ofta förbättrar tillverkarna kontinuerligt sina produkter.

Har du uppdaterat drivrutiner för ditt ljudkort? Om inte, gör det. Ofta förbättrar tillverkarna kontinuerligt sina produkter.

Känner du någon som är mer än bekant med Mac OS X? Om ja, be personen komma hem till dig och reparera OS X. Berättar inte hur man gör för om du gör fel val kommer allt det du skapat att försvinna i och med ominstallation av OS X och jag är inte speciellt sugen på att vara orsaken till detta för vad jag skrivit i detta forum.

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.