IlCastor Postat 22 februari 2012 Postat 22 februari 2012 Hej! Snabb presentation. Jag är en 21 år gammal, musicerande student från Göteborg. Har spelat gitarr i musikskola och på gymnasiet. Pluggar till civilingenjör men även musikinspelning till viss mån vid sidan om. Och nu till frågan: Jag och en vän till mig har nyligen blivit tillfrågade att agera trubadurer på ett bröllop. Detta innebär att vi ska spela för anländande gäster, under middagen, samt sköta dansmusiken (dj:isch) under senare delen av kvällen. Frågan är nu om någon med tidigare erfarenhet av liknande arbeten kan berika mig med sin kunskap om rimligt arvode? Har tidigare fått betalt då jag spelat med kommunens lucia och andra föreningar, men inte denna typen av framträdande. Mvh
FreddeHstd Postat 22 februari 2012 Postat 22 februari 2012 Hur långt behöver nu resa? Hur mycket PA ska ni ha med? Hur länge ska ni spela, när är sluttid? Har de önskningar om låtar som ni måste repa in? Ska ni spela till maten? Besvara detta så kanske det blir lättare att ge ett svar.
Procedomani2 Postat 22 februari 2012 Postat 22 februari 2012 Har Ni någon relation med bröllopsparet? Dvs är Ni annars inbjudna som gäster, eller är det ett helt opersonligt jobb? Annars så måste du fråga dig om Ni är bra? Har Ni spelat ihop länge? Vad får dom för sina pengar? 10000 bagare kändes lite väl häftigt om det är erat första trubadurjobb (om det är det). Nån tusenlapp, käk och fri bar skulle jag väl kunna tro.
Niklas J Blixt Postat 22 februari 2012 Postat 22 februari 2012 (redigerat) Ni borde absolut inte ta under 1800kr efter skatt plus resa! Skulle egentligen kunna göra en lång utläggning om detta men det enda jag har att säga är egentligen att alla som spelar musik på ett eller annat sätt ute bland folk borde vara med i Musikerförbundet. Musikerförbundet hjälper till med just detta. Och du kan gå med även om du bara är "hobbymusiker". Redigerat 22 februari 2012 av Niklas J Blixt
FreddeHstd Postat 22 februari 2012 Postat 22 februari 2012 Mycket att väga in. I början kanske man inte tar lika mycket som nån som gjort det där gigget i tio -tjugo år, samtidigt så är det viktigt att inte vara för billig och snäll heller, det förlorar alla på. Utom kunden då, kanske... Faktura eller nån annan lösning påverkar ju kundens pris mycket också.
IlCastor Postat 22 februari 2012 Trådstartare Postat 22 februari 2012 Tack för alla snabba svar! @ Procedomani2 Bruden i fråga är en körledare som jag och min vän spelat med tidigare, men vi skulle inte varit delaktiga på bröllopet om inte som musiker. Sen tycker jag absolut att vi är duktiga musiker (spelat tillsammans 6 år) och anledningen till att vi fick förfrågan var just att denna uppfattning är delad av kunden. Det svåra för mig är just att besvara den sistnämnda fråga, "vad får de för pengarna?" eftersom jag inte arbetat på detta sätt tidigare. @ Niklas J Blixt Antar att du menar 1800 för oss båda? @ FreddeHstd Angående utrustning så förmodar jag att det inte är mer än gitarren.Resan blir antagligen endast ett par mil. Sen vad aktiv speltid befarar har jag ingen uppfattning om än, fått aningen vaga beskrivningar om det. Men vi kommer ju vara där hela dagen och medverka på ett eller annat sätt. De låtar som ska spelas är inte spikade än, antagligen blir det en del önskemål och även några egenvalda. Och ja vi ska spela till maten.
Niklas J Blixt Postat 22 februari 2012 Postat 22 februari 2012 @ Niklas J Blixt Antar att du menar 1800 för oss båda? Nej, per person! Musikerförbundet har en rikstariff med rekomenderade lägstanivåer för arvoden som helst inte ska understigas. Detta för att det i det långa loppet skulle skada branchen…Som sagt ta kontakt med musikerförbundet om du vill veta mer om det 😉
Amis Postat 27 februari 2012 Postat 27 februari 2012 Hej! Snabb presentation. Jag är en 21 år gammal, musicerande student från Göteborg. Har spelat gitarr i musikskola och på gymnasiet. Pluggar till civilingenjör men även musikinspelning till viss mån vid sidan om. Och nu till frågan: Jag och en vän till mig har nyligen blivit tillfrågade att agera trubadurer på ett bröllop. Detta innebär att vi ska spela för anländande gäster, under middagen, samt sköta dansmusiken (dj:isch) under senare delen av kvällen. Frågan är nu om någon med tidigare erfarenhet av liknande arbeten kan berika mig med sin kunskap om rimligt arvode? Har tidigare fått betalt då jag spelat med kommunens lucia och andra föreningar, men inte denna typen av framträdande. Mvh Dela betalningen du fick av kommunen med antalet timmar du arbetade så har du en riktlinje att gå efter. Sen kan den justeras efter vad du tycker om uppdraget, bruden eller tänkt inträdesbiljett till framtida jobb. Tyvärr brukar personliga kopplingar betyda "gratis arbete", så det blir alltid lite känsligt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.