BurninSven (oregistrerad) Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 (redigerat) Jag undra hur stor risk man löper om man kör utan virusskydd på Win 7. Jag tror jag har nån slags brandvägg i min router, kan det räcka? Jag är aldrig på några konstiga sidor varken med mina macar eller PCn (utom här då 😄 ) och jag laddar aldrig hem något utom från betrodda ställen som dom program tillverkare jag köper mina program ifrån. Jag använder PCn kort sagt inte till mera än att sända web tv och leka med nya win versionen av Mixbus. Det kan väl inte vara så att man per automatik ändå riskerar att bli utsatt för virus då? Nån som vet och vilket program ska man i så fall ha om det ändå är så? Det får inte bromsa datorn mer än några % om det ska vara intressant och att köpa en ny router etc. med effektivare brandvägg eller att hålla på och läsa upp mig på nätverk och inställningar och sånt det har jag varken lust eller tid med. Då kör jag macarna på nätet istället. Tacksam för svar. Redigerat 22 februari 2012 av BurninSven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
secure Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 (redigerat) Virus kan komma till din dator på andra sätt än att du själv aktivt laddar ner ett program eller en fil. Ett mail t.ex. alternativt att ngn skickar en fil till dig som de tror till 100% är fri från virus, men i själva verkat så är deras dator redan smittad och därmed även filen i fråga. Ett virusskydd är absolut att rekommendera när du använder windows OS. Du skyddar inte bara dig själv utan även andra. Det kan jämföras med att du går till jobbet med en förkylning som inte brutit ut, sedan helt plötsligt så är dina kollegor sjuka dagen efter. Hade du istället stannat hemma (skaffat dig ett antivirus-program) så hade viruset stannat hos dig och din kropp (ditt antivirus) hade tagit bort viruset för gott. Naturligtvis framförallt för att skydda DIN dator. 🙂 Redigerat 22 februari 2012 av secure Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 (redigerat) Jag har kört utan virusdödare under alla år med PC (typ 15 år eller något ditåt). Kollar med en online-viruscheck ibland när andan faller på men har aldrig fått in något skit. Körde tidigare med ZoneAlarm Pro som brandvägg, men skaffade en ny ADSL-router med inbyggd enkel brandvägg för några år sedan - och kunde då skrota mjukvarubrandväggen också. Med tanke på mina egna erfarenheter av det, så vill jag nog påstå att virushotet är grovt överdrivet. Det räcker med normalt sunt surf-förnuft och en brandvägg - och att man undviker att öpna mail-attachments som man inte väntar sig att få. Att plocka bort tracking-cookies o dyl är en annan femma. Där kan man gärna rensa med AdAware, Spybot och Antimalware lite ibland - men det handlar ju inte om några riktigt farliga saker, utan bara sådant som är lite onödigt att låta ligga. Om man tvunget vill ha en virusdödare, så är väl NOD32 den som brukar rekommenderas oftast eftersom den är snål med resurserna. Redigerat 22 februari 2012 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Jag har kört utan virusdödare under alla år med PC (typ 15 år eller något ditåt). Kollar med en online-viruscheck ibland när andan faller på men har aldrig fått in något skit. Körde tidigare med ZoneAlarm Pro som brandvägg, men skaffade en ny ADSL-router med inbyggd enkel brandvägg för några år sedan - och kunde då skrota mjukvarubrandväggen också. Med tanke på mina egna erfarenheter av det, så vill jag nog påstå att virushotet är grovt överdrivet. Det räcker med normalt sunt surf-förnuft och en brandvägg - och att man undviker att öpna mail-attachments som man inte väntar sig att få. Att plocka bort tracking-cookies o dyl är en annan femma. Där kan man gärna rensa med AdAware, Spybot och Antimalware lite ibland - men det handlar ju inte om några riktigt farliga saker, utan bara sådant som är lite onödigt att låta ligga. Om man tvunget vill ha en virusdödare, så är väl NOD32 den som brukar rekommenderas oftast eftersom den är snål med resurserna. Jag skulle nog vilja säga att man är ganska naiv om man kör utan virusskydd....eller ja..det beror på du kanske bara använder studios forum och banken och aftonbladet ??? men frågan är om ens aftonbladet är säkert numera..den har ju ett enormt antal annonser.. ..men ALLA andra sidor är en risk... Och jag var som du också för några år sedan "det händer inte mig" för jag är så smart så jag klickar inte på några idiotiska saker osv...Jag följde den principen under många år, och gjorde som du körde någon gång ibland bara en scan...men hade inget aktivt skydd...men en gång så upptäckte jag hela datorn var proppfull med virus..och efter det har jag använt det... och som jag sa...virus är bra mycket smartare idag..räcker med att du besöker en sida..utan någon som helst aktiv handling eller klicka på något..och alla sidor kan också bli hacklade..som sprider virus omedvetet. Grejjen är det att på senare år har alla virus och marware blivit betydligt smartare! Så jag skulle inte lita en sekund på att köra utan virus skydd. och det är inte bara virus..det är spywares och så mycket annan skit.. Den där "sunt förnuft principen" håller inte alls längre... för du behöver inte alls klicka på saker för att få virus du kan få det via hur många sätt som helst... utan att du är medveten om det..du kan omöjligt veta det... och säkerhetsluckor finns det hur många som helst av... så igentligen räcker det med att du är ansluten till internet i värsta fall så kan du bli drabbad... Och med dagens quad cpus så är det inte längre motiverat att inte köra virus skydd..fördelarna väger tyngre och prestandaförlusten är minimimal, dock kan vissa virus skydd skapa problem i DAW sammanhang..och DPC latency och andra problem.... Jag kör Comodo Internet Security vilket är gratis och mycket bra och resurssnålt..problemfritt..ser det som absolut ingen anledning till att inte kör virusskydd... och med dagens multitasking förmåga för cpus och minne så är det inga som helst problem att köra viruskydd.. som ens påverkar ditt DAW... Så det där som många gamlingar säger att man absolut inte får ha viruskydd på en studio dator är rent nonsens..kanske på dual core tiden då.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Den här har jag kört, gratis o funkar bra: http://free.avg.com/ww-en/homepage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJMusik Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 microsofts egna security essentials är faktiskt väldigt bra. Den är prisad runt om i världen och är mycket mer resurssnål än både avg och avast Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Ja att inte ha något antivirusprogram som ligger och jobbar trots bra vägg i din router är naivt och mkt riskabelt vid surf, däremot kan du ju avvaktivera då du bara jobbar med din DAW som sådan* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Jag har kört utan virusdödare under alla år med PC (typ 15 år eller något ditåt). Kollar med en online-viruscheck ibland när andan faller på men har aldrig fått in något skit. Jag har kört samma taktik. Att veta vad man klickar på (gäller att vara cynisk som satan!) är A och O. Har inte haft virus på evigheter. W7 har dessutom ett inbyggt virusskydd, som är resurssnålt. Detta har jag aktiverat då det inte stör mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Ok tack för bra och tänkvärda svar. Som jag sa så har jag inget viktigt på den här datorn överhuvudtaget, den används i princip inte till annat än att leka med. På internet så använder jag den bara när jag sänder web tv. Oftast gör jag ju det från mac men ibland vill jag testa på en sida som i dagsläget inte är så macvänlig och då åker PC igång. Jag kan lätt installera om om så skulle vara, den har en SSD hårddisk så det går ganska snabbt oxå. Får kolla upp dom där virusskydden och ta ett beslut helt enkelt. Jag tror jag har w7 virusskyddet aktiverat oxå om jag inte minns fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Jag har kört samma taktik. Att veta vad man klickar på (gäller att vara cynisk som satan!) är A och O. Har inte haft virus på evigheter. W7 har dessutom ett inbyggt virusskydd, som är resurssnålt. Detta har jag aktiverat då det inte stör mig. Det är naivt att tänka så...som jag sa...i dag behöver du inte ens klicka på något för att bli drabbad.det kan räcka med att du är ansluten till internet..och det sker helt utan din medvetenhet... Dagens malwares och virus är betyligt smartare än vad dom var för några år sedan... och säkerhetshål finns det gott om.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
novation (oregistrerad) Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Efter en nyinstallation av windows är man väl än mer utsatt innan alla 666 tillgängliga uppdateringar med säkerhetsuppdateringar hunnit tankas hem och installerats? För egen del virusprogram på alla datorer som rör internet och istället en dedikerad musikdator med endast musikprogrammen installerade. Lite meckigare att installera updates/licenser via usb sticka men tycker det är värt det besväret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Efter en nyinstallation av windows är man väl än mer utsatt innan alla 666 tillgängliga uppdateringar med säkerhetsuppdateringar hunnit tankas hem och installerats? För egen del virusprogram på alla datorer som rör internet och istället en dedikerad musikdator med endast musikprogrammen installerade. Lite meckigare att installera updates/licenser via usb sticka men tycker det är värt det besväret. Man kan ladda hem uppdateringarna i slutfasen av installationen...men om det första du gör är att köra windows update du kopplar upp dig är nog risken jävligt minimal att du skulle bli attackerad direkt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Avast är bättre än AVG hursomhelst... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Avast är bättre än AVG hursomhelst... och Comodo är bättre än båda 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Snacka om paranoia. 😳 Med resonemanget här, så borde min dator ha varit proppfull med virus och bortom all räddning för länge sedan. Jag har som sagt klarat mig utan problem i över 15 år hittills och tycker att det är väldigt onödigt att ha överflödiga program snurrande i bakgrunden - även om de inte stjäl så mycket kraft. Om det är så gigantisk risk att bli smittad, så borde jag verkligen ha blivit det någon enda gång under alla år, eller hur...? Nåja - man väljer ju själv. Har man brandvägg i routern, så anser JAG i alla fall att virusdödare är överflödig om man beter sig sansat på Nätet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Snacka om paranoia. 😳 Med resonemanget här, så borde min dator ha varit proppfull med virus och bortom all räddning för länge sedan. Jag har som sagt klarat mig utan problem i över 15 år hittills och tycker att det är väldigt onödigt att ha överflödiga program snurrande i bakgrunden - även om de inte stjäl så mycket kraft. Om det är så gigantisk risk att bli smittad, så borde jag verkligen ha blivit det någon enda gång under alla år, eller hur...? Nåja - man väljer ju själv. Har man brandvägg i routern, så anser JAG i alla fall att virusdödare är överflödig om man beter sig sansat på Nätet. Din dator kanske är full med virus utan att du vet om det, en virusscan är inte lika effektivt som att ha ett aktivt skydd, det som är bra med comodo defense + det scannar system i real tid, och lägger alla nya program du inte godkänner i sandbox... om viruset inte fastnar i ett tidigt skede..kan det sedan bli väldigt svårt att hitta om man är smittad... Men har du inte fått virus på 15 år då måste du besöka väldigt rumsrena sidor isånnafall, inget NSFW antar jag 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Jag kollar som sagt med online-scanner när andan faller på. Jag har också installerat virusdödare vid några tillfällen (kanske någon gång om året) för att göra en riktigt grundlig scanning - och sedan avinstallerat när genomsökningen är klar. Virusdödarna är ofta överdrivet kinkiga också - och rapporterar tracking-cookies som hot, så många tror att de har en massa virus trots att de inte har det, utan är sådant man hade tagit bort med exempelvis AdAware istället. Jag kör inga piratkopior och besöker inte porrsidor etc, så på den punkten har du helt rätt. Det är det jag menar med att ha sunt surf-förnuft. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Passivt skydd är inte ens i närheten så effektivt.. jag gjorde också det förut men med dagens datorkraft...seger det inte ner datorn det minsta.. om du frågar mig så är det det aktiva skyddet som är värt att ha, personligen kunde jag nästan stängt av min anti virus funktion helt och bara använda defense+ ... den använder inte någon antivirus databas eller liknande, ut analyserar systemet och märker om det är något skumt..detta är för mig mer tryggt än att förlita sig på en viss antivirus databas.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Tack för alla bra inlägg, tips och synpunkter. För min egen del så kör jag nästan uteslutande med mina macar när det gäller musik och video och framför allt när det gäller internet. Som sagt med PCn så är det bara lek och jag kan ta att den kraschar, dvs om att installera virusskydd innebär en extra kostnad samt en massa läsa på och ladda hem och krångel. Ska som sagt kolla upp så mycket jag hinner av tips jag fått och sen får vi se vad det blir. Tack igen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Jag kollar som sagt med online-scanner när andan faller på. Jag har också installerat virusdödare vid några tillfällen (kanske någon gång om året) för att göra en riktigt grundlig scanning - och sedan avinstallerat när genomsökningen är klar. Virusdödarna är ofta överdrivet kinkiga också - och rapporterar tracking-cookies som hot, så många tror att de har en massa virus trots att de inte har det, utan är sådant man hade tagit bort med exempelvis AdAware istället. Jag kör inga piratkopior och besöker inte porrsidor etc, så på den punkten har du helt rätt. Det är det jag menar med att ha sunt surf-förnuft. 🙂 Men du kan få ett E-postvirus . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Men du kan få ett E-postvirus . Eller en mask 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 E-postvirus är extremt ovanligt nuförtiden och vissa maskar kan krypa förbi virusdödarna också (det såg jag på mitt förra jobb, när någon blev förbannad för att han hade fått in virus hemma trots att han hade virusdödare som han uppdaterade varje dag - så det var en falsk trygghet som gjorde att han vågade sig ut och jaga warez - och så sket det sig...😉), så bäst är att använda förnuft när man är ute på Nätet. Jag har som sagt klarat mig från allt sådant i över 15 år utan virusdödare, så jag är inte orolig - men var och en blir ju salig på sin tro... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 E-postvirus är extremt ovanligt nuförtiden och vissa maskar kan krypa förbi virusdödarna också (det såg jag på mitt förra jobb, när någon blev förbannad för att han hade fått in virus hemma trots att han hade virusdödare som han uppdaterade varje dag - så det var en falsk trygghet som gjorde att han vågade sig ut och jaga warez - och så sket det sig... 😉), så bäst är att använda förnuft när man är ute på Nätet. Jag har som sagt klarat mig från allt sådant i över 15 år utan virusdödare, så jag är inte orolig - men var och en blir ju salig på sin tro... 😉 joo...må hända men comodo defense + är uppbyggt på ett annat sätt...med sandbox... Finns även ett program som heter sandboxie..som också kan vara ett resurssnålt komplement till antivirus.... Det är väl då främst de program som har anslutning till internet som ska sandboxas..webbläsare.. chat program..mail osv.. Som sagt jag skulle kunna stänga av anti virus funktionen i Comodo internet security men skulle känna mig väldigt otrygg om jag stängde av defense +. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Använder TrendMicro, behöver inte bry mej ett dugg om uppdateringar och sånt, tar väldigt lite cpu, Å andra sidan har det bara plockats bort 1(ett) virus det senaste halvåret. dock några webhot som de kallar det blir det 1-2 ggr/mån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 I ett modernt Windows så funkar microsoft security essentials utmärkt. Annars är jag inne på Claes och desvaengers linje. Jag har själv aldrig lyckats dra in något virus i mina windowsburkar dom senaste 10 åren (har virusskyddet inbyggt i hjärnan i stället 🙂 ). Jag är dock medveten om mitt risktagande och på min windowsburk kör jag Acronis true image så skulle datorn av någon outgrundlig anledning bli smittat eller för den delen obrukbar av någon uppdatering (mer vanligt) eller liknande så tar det 5 minuter att återställa operativivet och dom viktigaste programmen. Men som sagt. Har funnit att Microsoft security essentials är en lämplig nivå på säkerheten, belastar inte datorn märkbart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Jag är delvis inne på Claes linje, även om han lite slarvigt låter hans personliga datorhanteringsvanor vara en generell vägledning i fråga om virusdödares vara eller icke vara. Vet man vad man gör/klickar på, så finns det egentligen ingen anledning att köra med virusdödare (i alla fall inte permanent aktiv), brandvägg räcker låååångt och väl. Men ibland kan det kännas tryggt att ha skiten i bakgrunden (jag kör förnärvarande med Microsoft Security Essentials, gratis förstås, på min laptop). Jag har råkat ut för kanske tre eller fyra virus sedan mitt första datorköp 1988. Ingen av dem besvärligare än att jag fick "pilla" lite mer än nödvändigt för att bli av med viruset, dock inga ominstallationer av OS. Det första jag drabbades av hette "Australian parasite", och den vände skärmbilden upp och ner... På den tiden var ett virus lika "farligt" som en mygga på en noshörning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 enligt min erfarenhet borde man ha virusskydd om man antingen: 1. psurfar 2. laddar ner illegalt 3. är inne på allmänt suspekta sidor Vet man med sig att man bara loggar in här på forumet och DNs hemsida så borde man vara lugn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mickestrang Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Kör XP´s brandvägg och ett par sökprogram där man manuellt startar upp en sökning. Låter datorn söka någon gång i veckan och hittar ingenting. Jag inaktiverat cookies på webben så jag slipper se dem också. ...och likt Claes så har jag inte sett röken av eller vart störd av virusbetingade problem de sista åren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 enligt min erfarenhet borde man ha virusskydd om man antingen: 1. psurfar 2. laddar ner illegalt 3. är inne på allmänt suspekta sidor Vet man med sig att man bara loggar in här på forumet och DNs hemsida så borde man vara lugn. naivt att tänka så, vilken sida som helst kan bli hackad och sprida virus...speciellt med tanke på att säkerhetshål används regelbundet... Är man uppkopplad på internet bör man ha någon form av skydd, jag säger inte att anti-virus är enda lösningen, utan någon form av sandbox lösning tror jag mer på typ... comodo defense +, anti virus kan man köra passivt ibland... så är det DU som har kontroll över systemet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Jag är delvis inne på Claes linje, även om han lite slarvigt låter hans personliga datorhanteringsvanor vara en generell vägledning i fråga om virusdödares vara eller icke vara. Vet man vad man gör/klickar på, så finns det egentligen ingen anledning att köra med virusdödare (i alla fall inte permanent aktiv), brandvägg räcker låååångt och väl. Men ibland kan det kännas tryggt att ha skiten i bakgrunden (jag kör förnärvarande med Microsoft Security Essentials, gratis förstås, på min laptop). Jag har råkat ut för kanske tre eller fyra virus sedan mitt första datorköp 1988. Ingen av dem besvärligare än att jag fick "pilla" lite mer än nödvändigt för att bli av med viruset, dock inga ominstallationer av OS. Det första jag drabbades av hette "Australian parasite", och den vände skärmbilden upp och ner... På den tiden var ett virus lika "farligt" som en mygga på en noshörning. He ni låter som gammla datornördar år 2000 eller något 🙂 "så länge man inte klickar på något behöver man ora sig" snacka om att leva i falsk säkerhet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.