Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tjena,

Är helt grön på den analoga biten av inspelning, det jag lärt mig hittils har vatt mycke härifrpn så ja tackar för det.

vidare till frågan. Ska micka min nya stärkare, och om jag förståt rätt så ska volymen ligga på rätt höga nivåer, i alla fall så att högtalartyget rör sig har jag läst nånstans.

så ok, upp med micken in genom ljudkortet osv.

har en M-audio Fast track ultra.

.hur kopplar jag genom ljudkortet. man måste ju kunna ställa volymen PÅ ljudkortet så ja kan inte "lina" igenom den, andra alternativet är att köra igenom den som vanligt genom mic-utagen. men då går jag ju igenom ljudkortets mic-stärkare oxå. ska man göra det?? och OM man ska göra det, färgar ljudkortet ljudet märkbart?

sammafattat är väl frågan hur kontrollerar jag ljudnivån mellan stärkare och DAWn.

Redigerat av DaCriLL
Annons
Postat (redigerat)

Det där med att det ska låta högt som tusan har inte så mycket med inspelningen i sig att göra utan mer för att få rätt sound från stärkaren... Rörstärkare som pressas så mycket att det blir slutstegsdist kan i många fall vara riktigt trevligt, men inte alltid nödvändigt. Som sagt beror på stärkaren, och även till viss del högtalaren, som kan låta bättre vid högre signal.

EDIT: ...och som svar på dina frågor lämnar jag ett stort frågetecken, för jag vet inte hur du menar?

Redigerat av Limpan
Postat

Det där med att det ska låta högt som tusan har inte så mycket med inspelningen i sig att göra utan mer för att få rätt sound från stärkaren... Rörstärkare som pressas så mycket att det blir slutstegsdist kan i många fall vara riktigt trevligt, men inte alltid nödvändigt. Som sagt beror på stärkaren, och även till viss del högtalaren, som kan låta bättre vid högre signal.

EDIT: ...och som svar på dina frågor lämnar jag ett stort frågetecken, för jag vet inte hur du menar?

alltså, ska man koppla säg en sm57, genom ljud kortet precis på samma sätt man kopplar en sång mick(kondensator), fast utan fantommatning. då går ju ljudet igenom ljudkortets pre-amp oxå.

Postat

alltså, ska man koppla säg en sm57, genom ljud kortet precis på samma sätt man kopplar en sång mick(kondensator), fast utan fantommatning. då går ju ljudet igenom ljudkortets pre-amp oxå.

Ja

Postat

Ja, det är en mikrofon, den måste gå via en mikrofonförstärkare, som alla mikrofoner.... (micpreamp)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.