Jump to content
Annons

Vad är du?  

165 röster

1. 1. Vad är du?

• Djävulsdyrkare
      4
    • Kristen
      22
    • Satanist
      0
    • Ateist
      36
    • buddhist
      7
    • Muslim
      2
    • Darwinist
      7
    • Diverse sekt
      2
    • Hindu ganesh eller va de nu heter
      1
    • Annat
      16
    • aj, mitt huve... ni tänker för mycket
      38

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag kan bara i denna sena nattimme föreställa mig att hinduismen med resonemanget om att hjälpa andra menar följande:

Om man som individ hjälper andra och därigenom själv samlar "poäng", som i sin tur leder till att man kommer "högre upp" i nästa liv, så innebär villkorslösheten att alla de människor som man hjälper mycket väl kan nå lika högt som en själv eller högre lika snabbt eller snabbare som en själv. Det finns alltså ingen maxgräns där i tid räknat eller för antalet som kommer till en viss nivå. Ingen konkurrenssituation alltså. Och vad en sann hindu gör, det är att hjälpa andra att hjälpa sig själv och att föregå med gott exempel. Villkorslösheten består också framförallt i att man inte begär något i gengäld av den man hjälper.

:musik

Annons
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Håller ni på än...... Huva!

Katla (oregistrerad)
Postat

Tänk bara på att hindusim inte har någon stomme. Det finns egentligen lika många definitioner av hinduism som det finns hinduer. Jag är hindu men jag tror definitivt inte på att mina val och handlingar redan är gjorda.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har bara blivit tolkad här (och på andra ställen med för den delen), att vara anhängare av hinduism. Det ligger kanske närmast till hands...

Jag har också blivit tolkad som att jag skulle tro att alla handlingar är bestämda i förväg. Men det är bara forumets tolkning. Vad jag menar är att man bara har ett enda alternativ att "välja" på i varje situation! Och att det "val" man gör är ett komplext resultat av biologiska förutsättningar, ekonomiska förutsättningar, smak, påverkan av vänner och reklam, kunskap, empati och tusentals andra faktorer.

Men man fattar bara ett beslut, det man beslutar! Säger man sedan "Nänänä, jag gör såhär istället då, t.ex. väljer vit choklad istället (för att omkullkasta min teori), så gör det ändå ingen skillnad, för det fanns NÅGONTING hos alla begränsande faktorer som gjorde att man då fattade ett annat beslut. Alltså har man inte valt.

Hänger ni med?!

Katla (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då är jag med dig. Men då är vi ju också inne på mer psykologi (och kanske lite filosofi) än religion. 😏

Redigerat av equinoxe
Postat

Jag tror i varje fall att man kan välja, att det sedan finns en massa faktorer som påverkar valet - självklart, men det är dock jag som gör valet. Jag väljer hellre att ta bilen om jag ska någonstans eftersom jag gillar att köra bil, en annan person kanske väljer att ta bussen för den personen gillar inte att köra bil.

Det går säkert att teoretiskt säga att jag inte valt att gilla bilkörning och komma med en massa aandra argument, men min "tro" är i varje fall att jag gör ett val - där har ni min tro.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Per a 55 förklarade:

"Jag väljer hellre att ta bilen om jag ska någonstans eftersom jag gillar att köra bil, en annan person kanske väljer att ta bussen för den personen gillar inte att köra bil."

Replik till Per a 55:

Här har du nu genast förklarat orsaken till att du tar bilen och inte bussen t.ex. Eftersom du alltså gillar/föredrar bilkörning, så har du ju inget val. Du "måste" ta bilen då. Man kan inte säga att du gör ett val här.

Sedan behöver man inte gå ett steg till i logkkedjan som du snabbt gör och tala om orsaker till att du inte valt att gilla bilkörning. Det är en helt annan sak.

Så enkelt och krasst är livet...

🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.