Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har testat flera stycken Jaguarer och är ruggigt sugen på att någon gång köpa en. Men jag undrar om det finns några klara fördelar med en Jazzmaster vs en Jaguar? Har ingen som helst koll på Jazzmastrar.

Annons
Postat

Båda två är ju något av problembarn men personligen tycker jag att Jazzmastern är lite lättare att handskas med pga den längre mensuren vilket gör att man slipper ha 56-13 strängar på för att strängarna inte ska hoppa ur stallet vilket iaf jag måste ha på en jaguar (men jag spelar rätt hårt också).

Sen kan man ju hålla på att labba med olika stall och strängtryck mm.

Gillar soundet bättre också men det är ju subjektivt.

Postat

Problemet med att strängarna hoppar av finns ju på båda men åtgärdas ju lätt genom att byta till ett mustang-stall eller sätta på ett "buzz-stop" som trycker ner strängarna mot sadlarna, då kan man köra med hur tunna strängar som helst.

Personligen gillar jag jaguaren mer pga den kortare skalan och ljudet (+att den är snyggare). Å andra sidan så har ju jazzmastern ett lite fetare ljud och lite enklare kontroller.

Postat

Båda två är ju något av problembarn men personligen tycker jag att Jazzmastern är lite lättare att handskas med pga den längre mensuren vilket gör att man slipper ha 56-13 strängar på för att strängarna inte ska hoppa ur stallet vilket iaf jag måste ha på en jaguar (men jag spelar rätt hårt också).

Sen kan man ju hålla på att labba med olika stall och strängtryck mm.

Gillar soundet bättre också men det är ju subjektivt.

Vill inte påstå direkt att någon av dem är något problembarn (även om just det där med att strängarna hoppar ur kommer upp i olika reviews men som sagt är det lättåtgärdat. Dessutom spelar jag inte speciellt hårt iofs 😉 ). Demade båda gitarrerna rejält innan jag bestämde mig och...

Personligen gillar jag jaguaren mer pga den kortare skalan och ljudet (+att den är snyggare) [...]

...här håller jag med johnnyM eftersom att jag upplevde att den kortare skalan var mer lättspelad för mig. Och "ja"; Jaguaren är snyggare 🥰😉

Å andra sidan så kan det ta ett litet slag att lura ut kontrollerna men när man väl lärt sig dem så är det ett underbart instrument att spela på.

Depptrollet: dema båda gitarrerna och ta den som funkar bäst för dig, helt enkelt.

Lycka till!

Vänligen,

CHAE

PS Squire kom ju med en "Vintage modified"-serie för ett tag sedan som kan vara värt att koll upp. I'm just saying... Även Fenders "Modern Player"-serie kan vara intressant för dig DS

Postat

PS Squire kom ju med en "Vintage modified"-serie för ett tag sedan som kan vara värt att koll upp. I'm just saying... Även Fenders "Modern Player"-serie kan vara intressant för dig DS

Jag har själv en vintage modified jaguar sedan ett par månader och kan bara säga att det är en löjligt bra gitarr med tanke på priset. Sen är det ju ganska långt ifrån en "riktig" jagga då den har dubbla humbuckers och saknar svaj, men en en fin gitarr är det oavsett.

Postat

Jag har själv en vintage modified jaguar sedan ett par månader och kan bara säga att det är en löjligt bra gitarr med tanke på priset. Sen är det ju ganska långt ifrån en "riktig" jagga då den har dubbla humbuckers och saknar svaj, men en en fin gitarr är det oavsett.

Ah se där! Trevligt.

Var själv inne på att köpa en sådan men ändrade mig i elfte timmen. Demade just den där vintage modified-modellen men den låg inte 100% rätt i mina händer. Då provade jag en Fender-Jagga (mest "på skoj") och då vart det kärlek vid första ögonkastet.

Nåväl, jag vill påstå att Squire har hämtat upp sig rejält. Bara en sådan sak som att halsen har blivit otroligt mycket bättre jämfört med tidigare modeller. Men som du säger så är det dubbla hummisar och inget svaj.

Å andra sidan så kan det ju vara en perfekt instegsmodell till Fenders Jaguarer och Jazzmasters 🙂

Att sedan priset är helt okej (med tanke på hur mycket gitarr man får) spelar ju säkert in också.

Vänligen,

CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.