JohnRick Postat 19 februari 2012 Postat 19 februari 2012 Ang trummisen på stillbilden så frågade jag samma sak på Facebook. Det tog hela dan innan nån svarade rätt. Flera trodde han var Louis Bellson, som han faktiskt är lik. Den här trummisens band har gjort över 250 album och sålt över 100 miljoner av dem! Sanslöst... Ang bassporten, som väl är det jag menar, så kanske det vore fint med lite subtryck på en 22" kagge? Svärsonen har köpt nytt frontskinn med rätt Ludwiglogga, men vi fick den inte att låta så bra utan hål, och att spela in kaggen med helt frontskinn blev bara utdragna bummelljud, funkade inte alls. Skaffar man en bassport följer det väl med en mall för håltagningen? http://www.youtube.com/watch?v=r5aa6yAQFx8
JohnRick Postat 19 februari 2012 Postat 19 februari 2012 Fortfarande ingen som vet vem denna musikaliska gigant med det minimala trumsetet är? Det skulle kunna vara Shelly Manne, eller kanske Barrett Deems?
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Trådstartare Postat 19 februari 2012 http://www.youtube.com/watch?v=r5aa6yAQFx8 Såg en hel sida om Kickporten, den verkar ju ge mer botten http://www.kickport.com/kickport.html Hur mickar man live, framför hålet eller i kaggen? Vi ska spela live på lördag, skulle kanske ha haft en sån där till dess...
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Trådstartare Postat 19 februari 2012 Det skulle kunna vara Shelly Manne, eller kanske Barrett Deems? Nej.... Han heter Mel Taylor, The Ventures trummis. Han har visst oxå spelat med Herb Albert. Han verkar tyvärr inte spela med dem nu sen år 2000 nån gång. Men Ventures mailaddress heter FionaTaylor.... Fru, eller dotter kanske? Han är då i alla fall så j-a skönt hejdlös bakom trummorna. En cymbal bara, han borde ha råd med fler efter 100 miljoner sålda skivor... http://www.youtube.com/watch?v=fKsWl1fDzbw Bra filmat för en så gammal inspelning! Mkt hejdlöst baslir efter ett tag. Plektrum!
JohnRick Postat 19 februari 2012 Postat 19 februari 2012 Nej.... Han heter Mel Taylor, The Ventures trummis. Han har visst oxå spelat med Herb Albert. Han verkar tyvärr inte spela med dem nu sen år 2000 nån gång. Lite googlande ger vid handen att han lämnade in -96, vilket i så fall skulle förklara varför han inte längre spelar med dem... 😐
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Trådstartare Postat 19 februari 2012 Lite googlande ger vid handen att han lämnade in -96, vilket i så fall skulle förklara varför han inte längre spelar med dem... 😐 Jag anade det och vågade inte kolla själv. Sorgligt, han är en av mina få idoler. Han och Keith Moon. Några gitarridoler har det aldrig blivit. Tur han finns kvar i sin krafts dagar på tuben. Vi hade en live-LP med dem som hette Ventures around the World, det var den enda som dög åt mig o polarna när vi söp förr, vilket ös...
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Trådstartare Postat 19 februari 2012 Såg att sonen tog över pinnarna efter att farsan dött i cancer. Det tog bara två veckor mellan cancerdiagnosen och att han dog. Men att sonen tog över var fint ändå. "After Mel died, his son Leon Taylor replaced him and has been The Ventures' drummer ever since."
Hellpig Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 Nej.... Han heter Mel Taylor, The Ventures trummis. Han har visst oxå spelat med Herb Albert. Han verkar tyvärr inte spela med dem nu sen år 2000 nån gång. Men Ventures mailaddress heter FionaTaylor.... Fru, eller dotter kanske? Han är då i alla fall så j-a skönt hejdlös bakom trummorna. En cymbal bara, han borde ha råd med fler efter 100 miljoner sålda skivor... Jag tycker det så kyligt & fascinerande att se hur mycket de kan göra med så lite ... ibland om man jämför moderna trummisar så undrar man hur de kan göra så lite med så mycket? Gäller inte för alla förstås.
aROCKER Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 Märk väl att trummisar vinklar virveln olika, Buddy Rich ställer sin så den påminner om en marschvirvel som hänger. Trummisar idag ställer den ju som en skidbacke, funkar inte med marschgrepp då. Samma blir det om man vänder på det, testa spela med "vanligt" grepp på en marschvirvel. Den där brutala motvinkeln på virveln brukar ofta skvallra om att här kommer inga ghostnotes accentuerade med kantslag utan jag är en vedhuggare av rank.
aROCKER Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 Nån som knäckt bilden åt dig!? Är det inte killen som lärde upp Peter Criss...Mr Gene Krupa?
BluesBoy Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 Nån som knäckt bilden åt dig!? Är det inte killen som lärde upp Peter Criss...Mr Gene Krupa? Nej.... Han heter Mel Taylor, The Ventures trummis. Han har visst oxå spelat med Herb Albert. 😉
aROCKER Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 😉 Ah, tyckte jag gick igenom tråden men tröttnade på slutet. 😄
Guitar Nilsson Postat 20 februari 2012 Trådstartare Postat 20 februari 2012 (redigerat) Mina absoluta favoriter inom bluesen, Hound Dog Taylor and the Houserockers, deras trummis Ted Harvey är en typisk bluestrummis som började spela virvel i militärorkestrar. Han gör ibland så ruggigt läckra enhandsvirvlar samtidgt som han mal på med riden. Det kan väl inte gå lika bra med modern yx-fattning? http://www.youtube.com/watch?v=lNhdyEwAobM Notera sättningen, trummor + två gitarrer. Ingen basist. Precis i nertoningen på slutet byts de av så Brewer Phillips börjar sola och Hound Dog börjar basa. De hade en vanlig basist, men den sköt Hound Dog Taylor ihjäl långt tidigare. Edit: Den ende gitarrist jag vet som kan spela blues ännu värre än Hound Dog Taylor är hans andregitarrist Brewer Phillips. Testa att lyssna på det här och sup samtidigt. Man kastar sig runt väggarna och skriker så möblerna blir kaffeved, man blir galen. Och det går aldrig ur sen heller. Redigerat 20 februari 2012 av Guitar Nilsson
Florian le Sage Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 En av mina favorit-trummissar Vinnie Colaiuta spelar så och här med min störste gitarrhjälte, ja faktiskt är Jeff Beck gud, se& hör vilka sound han skapar-utan plektrum det du Nilsson!!! http://www.youtube.com/watch?v=0yuZ-J5coKk&feature=related
BluesBoy Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 Tal är en underbar bassist. På flera sätt. 😉
FreudianSlip Postat 20 februari 2012 Postat 20 februari 2012 http://www.youtube.com/watch?v=Ln6b_nBM-V8 gadd får min röst, han svänger ju iaf. Vinnie för smattrig, weckl nåt liknande. Fast det är ju våt fest för skinnbankare.
Signia Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 (redigerat) En av mina favorit-trummissar Vinnie Colaiuta spelar så och här med min störste gitarrhjälte...http://www.youtube.com/watch?v=0yuZ-J5coKk&feature=related Haha, fan va Vinnie är skön ibland, han kan få lite Damp, och typ rycka på axlarna åt det själv t.o.m. Han har en 'Vinnie-dag' här .. hörs, och syns. På rep har han säkert spelat med dom ganska straight forward, och nu på kvällen får han tuppjuck, bara för han känner för det, kopplar in efterbrännskammaren redan i introt, gör totalt andra grejor. Lyssna hur det sackar ner i fillen första takterna i B-delen, haha. Kolla Tal, vänder sig om å börjar flina, typ 'oh, okeeej', Beck med, sen kollar dom på varandra, vid 0:30, och typ rycker på axlarna. Beck ser ut att mena "Never mind, han blir sådär ibland". Vi 0:58 räcker Vinnie ut tungan i mungipan åt Beck, och Beck visar han långfingret tillbaka, haha. Och så är han, Vinnie, full-i-fan ibland när utrymme ges. Han har så hög status ändå, så han kan ta sig det utrymmet utan att bli illa ansedd. Han är skön på det sättet. Men på klippet FreudianSlip visar har Vinnie en dålig dag, det hörs och syns, även om hans lägstapunkter aldrig innebär nåt praktiskt problem. Han döljer bara inte såna dåliga dagar, han blir sån ibland. 🙂 (tycker för övrigt nästan allas spel på Buddy Rich Memorial konserterna är väldigt smaklöst, och ljudet är ohyggligt dåligt). Redigerat 21 februari 2012 av Signia
Niklas J Blixt Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 (redigerat) Angående Matched vs Traditional Grip så handlar det mest om tycke och smak. Båda greppen har sina för och nackdelar, det finns en hel hoper med som växlar grepp beroende på musikstil. Och allt handlar egentligen om övning, att säga att man inte får någon kraft i vänsterhanden med trad-grep handlar inte om själva greppet egentligen. Jojo Mayer har gjort en mycket bra dvd som behandlar detta ämnet grundligt. Kolla även in en kille heter Thomas Lang som behärskar båda greppen men oftast spelar med trad. Och han har sagt i någon intervju att det helt enkelt är så han lärde sig spela när han började och helt enkelt känner sig mer bekväm med det. Så att det handlar oftast om vilket man själv känner är bekvämast. EDIT: Det heter Trumstock och inte trumpinne 😛 Redigerat 21 februari 2012 av Niklas J Blixt
JohnRick Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 (redigerat) Jag är mer av en Vinnie-guy nu (tidigare så var ju Weckl da shit, tills man insåg att det är roligare att vara mänsklig). För intresserade kan jag dock storligen rekommendera Carter Beauford (Dave Matthews Band), samt Gavin Harrison som gjort fruktansvärt mycket inom metrikmodulering, rhythmic displacement osv. Finns ett gäng videor på tuben där han demonstrerar detta väldigt smakfullt utan overplay. Annars finns alltid Billy C. och David G. Redigerat 21 februari 2012 av JohnRick
SadamJR Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 Finns det inte nån Paul Simon-låt där Steve Gadd kör med dubbla stockar oxå? Ett tredje alternativ.
JohnRick Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 Jojo Mayer har gjort en mycket bra dvd som behandlar detta ämnet grundligt. Det har han sannerligen! Det är definitivt en must-have för alla som vill studera hand/wrist-technique. Väldigt nyttigt och lättsmält. Vill man ha samma teknikfilmer för fötterna tänker jag spontant på Jared Falks video, där han filmar sina fötter i slow motion för att man ska kunna se ankelns rörelsemönster i dubbelslag. ☺️
JohnRick Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 Finns det inte nån Paul Simon-låt där Steve Gadd kör med dubbla stockar oxå? Ett tredje alternativ. Det skulle kunna vara "late in the evening" där Steve kör en Mozambique...
Florian le Sage Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 Haha, fan va Vinnie är skön ibland, han kan få lite Damp, och typ rycka på axlarna åt det själv t.o.m. Han har en 'Vinnie-dag' här .. hörs, och syns. På rep har han säkert spelat med dom ganska straight forward, och nu på kvällen får han tuppjuck, bara för han känner för det, kopplar in efterbrännskammaren redan i introt, gör totalt andra grejor. Lyssna hur det sackar ner i fillen första takterna i B-delen, haha. Kolla Tal, vänder sig om å börjar flina, typ 'oh, okeeej', Beck med, sen kollar dom på varandra, vid 0:30, och typ rycker på axlarna. Beck ser ut att mena "Never mind, han blir sådär ibland". Vi 0:58 räcker Vinnie ut tungan i mungipan åt Beck, och Beck visar han långfingret tillbaka, haha. Och så är han, Vinnie, full-i-fan ibland när utrymme ges. Han har så hög status ändå, så han kan ta sig det utrymmet utan att bli illa ansedd. Han är skön på det sättet. Exakt så, kul att någon reagerar på de små roliga nyanserna här, dvd'n fr Ronnie Scotts åker på emellanåt när jag vill höra dessa tidslösa låtar och komma i en speciell stämning, Colaiuta var ju Zappas favorittrummis genom tiderna (ca 1978-1982 m. vissa avbrott), en lite känga åt Bozzio (1975-1979..) som borde ha fått den titeln egentligen men det skar sig ju mellan dom, Ralph Humphreys är en annan fin trummis fr Over-Nite Sensation eran... :-)
Hemmpe Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 intresant ! har inget att tillföra men rikigt intresant !
Signia Postat 21 februari 2012 Postat 21 februari 2012 (redigerat) Snacka om att ha armarna i kors! 🙂 Va i hela helve .. 😄 Redigerat 21 februari 2012 av Signia
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.