Anders F Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 (redigerat) Hejsan Tänkte jag skulle dela med mig lite av hur jag upplevde min gitarr efter att jag hade skickat den till Guitarlabs i stockholm för en så kallad PLEK:ning Det första som slog mig va hur noga de va med hur jag ville ha mitt instrument så det hela började med att de intervjuade mig osv. Sedan kom min beställning av drop C med 0.10 strängar och en low action. Detta va inga problem och när jag plockade upp min gitarr igår så bara infann sig ett stort leende. Gitarren jobbade åt mig. Vad jag tänkte det hände kändes det som. Rasslet va på behaglig nivå och sustainen fanns fortfarande kvar även på högsta banden. Intoneringen var perfekt och attacken va precis som jag ville ha den. Tidsmässigt tog det drygt en vecka. Men nu finns min gitarr sparad i deras databas och för en billigare peng så kommer de säsongsjustera den. Detta är en service iaf jag kommer använda mig av. Ingen annan gitarrmekare kommer heller få röra ming älskade gitarr längre. Visst va gitarren bra från början, men nu va den anpassad efter mig. Jag kan rekommendera alla att PLEK:a sin gitarr. Det kommer göra underverk för spelbarheten och kvalitén på inspelningen. Snabbt exempel på en drop C, 0.10 strängar, PLEK:ad gitarr Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders Redigerat 21 februari 2012 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 19 februari 2012 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Har tänkt på att lämna in min ESP Horizon för plekning. Behöver ju bara åka dit med den och inte skicka. Behöver få ned stränghöjden lite mera och det gör det ju så mycket mera lättspelat. Testade en Zack Wylde Gibson i butik som var plekad och oj va lättspelad den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 19 februari 2012 Ja, det är verkligen ett nytt instrument man får. Min PRS va inte ens såhär skön när den var ny. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Vad kostar det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 19 februari 2012 (redigerat) Första gången kostar det 2200kr. Sässongsjusteringen tror jag sedan kostar 500kr. http://www.guitarlab.se/ MVH Anders Redigerat 19 februari 2012 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Prelude Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Har, även jag, mycket bra erfarenhet av guitarlabs plekning. Lät dom gå loss på en tele och en strata och resultatet var mycket bra. De var dessutom väldigt trevliga och justerade gitarrerna exakt efter mina önskemål. Väl värt pengarna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 (redigerat) Jag blev tyvärr inte så jätteimpad av resultatet. Fantastisk trevlig och proffsig personal och som sagt noggranna med att det skulle bli "rätt". Det jag upplevde som bra med plekningen är att gitarren stämmer bättre över hela halsen. Barré-ackord högt upp/långt ned låter bra. 🙂 Kan inte påstå att den blev mer lättspelad än den ursrpungligen var, men jag ångrar ändå inte plekningen. Tycker dock inte resultatet motsvarar priset. Edit: Ordmiss Redigerat 19 februari 2012 av BluesBoy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Spelat gitarr i över 12 år aldrig hört talas om PLEK:a. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Spelat gitarr i över 12 år aldrig hört talas om PLEK:a. Och jag i 45 år, har inte heller hört om det. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 (redigerat) Byter de bandstavarna innan slipningen? Om radiusen blir proggresiv blir väl annars resultatet att bandstavarna blir olika höga på olika ställen på greppbrädan? Eller tar man bort banden helt och fixar kurvan på själva greppbrädan först, och sätter dit nya frets sen? Edit: Både Gibson o Fender har väl gitarrer som är gjorda så där redan från början? Redigerat 19 februari 2012 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Och jag i 45 år, har inte heller hört om det. 😆 Hahaha 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Hahaha 😆 Fast jag kände till det här med proggresiv radius faktiskt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Prelude Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Byter de bandstavarna innan slipningen? Om radiusen blir proggresiv blir väl annars resultatet att bandstavarna blir olika höga på olika ställen på greppbrädan? Eller tar man bort banden helt och fixar kurvan på själva greppbrädan först, och sätter dit nya frets sen? Edit: Både Gibson o Fender har väl gitarrer som är gjorda så där redan från början? Man kan göra lite som man vill. De kan byta band där och slipa om greppbrädor men det ingår inte i grundpriset. Vill man ha progressiv eller "compound" radie med befintliga band gäller det ju att ha rejäla band att utgå ifrån men då blir det ju lite ojämn höjd på banden. Jag vet att åtminstone Gibson plekar sina gitarrer från fabrik numera, iaf de lite dyrare modellerna men man går ju miste om den personliga justeringen då. Hur som helst är det ju trevligt att veta att banden är jämna på gitarren när man köper den. Självklart beror hur man upplever resultatet av att pleka sin gitarr på hur dåligt justerad/slipad den var från början och hur noga man är med stränghöjd mm. Jag är själv hyfsat petig men den största anledning till att jag valde plek var för att både min strata och tele är byggda av warmoth-delar med compound radius "från fabrik" och det är inte så många gitarrtekniker som känner sig hemma med det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 19 februari 2012 Dela Postat 19 februari 2012 Jag tycker min tele är så lättspelad att jag har svårt att tänka mig den ännu bättre. Jag töjer precis hela tiden så det blir som en kontinuerlig bandslip, i alla fall under de fyra tunnaste strängarna. Om mina medium jumbo band skulle bli tunnare på vissa ställen skulle jag nog irritera mig enormt på det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 20 februari 2012 Kan nog rekommendera att man iaf testar även om man kan tycka ens instrument är väljusterat, vilket jag tyckte om min PRS. Den va ju grymt skön från början, men nu togs den upp ett steg till. Små detaljer men bidrar till en helhet som tar mig som gitarrist en nivå upp till. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 20 februari 2012 Dela Postat 20 februari 2012 Kan du säga vilka två radiusar det går emellan? Det borde ju vara två ytterligheter... Är halsen rundare mot sadelhållet och plattare ner mot kroppen? För mig som bara har enda grej jag är bra på, nämligen att töja hela tiden, för mig vore det superirriterande om banden vore lägre än de medium jumbo de är någonstans under de fyra tunnaste strängarna. Då skulle jag nog tom anse att gitarren vore helt förstörd. Är inte de flesta Gibsonbanden bara aningen lägre i banden än en fender med medium jumbo? Det gillar jag inte alls. Ännu värre är Fender med vintage band. Urk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 20 februari 2012 Dela Postat 20 februari 2012 skummade igenom men öh... exakt vad gör man när man plekar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 20 februari 2012 Dela Postat 20 februari 2012 Läs noggrannare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 21 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2012 skummade igenom men öh... exakt vad gör man när man plekar? Det är en maskin som ställer in din gitarr för bästa prestanda efter dina önskemål kan man kortfattat säga. för mer info rekommenderar jag filmerna på youtube om du är mer intresserad av vad maskinen egentligen gör. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 Små detaljer som att banden blir lägre är inget man bara testar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 Hm, såg intressant ut. I nuläget upplever jag dock inte att någon av mina gitarrer inte i behov av någon PLEK:ning men kanske i framtiden... Bra tips though, Giz 🙂 Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 Små detaljer som att banden blir lägre är inget man bara testar. Det är bara att testa spela på en som blivit plekad. Om du får möjlighet dvs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 21 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2012 Kan bara hålla med Die Hard. Får du någonsin möjlighet att provspela en PLEKad gitarr så passa på. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 (redigerat) Dräller inte av dem här precis. Men det finns ju nya Fender o Gibson med proggresiv radius. Antar att de är plattare ju närmare kroppen man kommer? Om man ska slipa om befintliga band så radiusen verkligen blir planare nertill, det kan man ju knappast göra utan att ta bort en del av materialet på bandstavarnas mitt, mer och mer neråt halsinfästningen till. Redigerat 21 februari 2012 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 2 juni 2012 Dela Postat 2 juni 2012 Sådär då har jag lämnat in min gura för plekning. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 2 juni 2012 Dela Postat 2 juni 2012 Sådär då har jag lämnat in min gura för plekning. 🙂 Berätta gärna vad du tycker om resultatet. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 2 juni 2012 Dela Postat 2 juni 2012 Återkommer om ca två veckor, som det skulle ta för att de har fler guror att jobba med just nu, med mina åsikter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Har du fått tillbaka den än, DH? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Nej. Ringde igår och frågade om den var klar och var i såna fall redo hämta den idag men de hade nyligen börjat med min så får vänta till nästa vecka. 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.