Jump to content
Annons

Pleka gitarr

Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Tänkte jag skulle dela med mig lite av hur jag upplevde min gitarr efter att jag hade skickat den till Guitarlabs i stockholm för en så kallad PLEK:ning

Det första som slog mig va hur noga de va med hur jag ville ha mitt instrument så det hela började med att de intervjuade mig osv. Sedan kom min beställning av drop C med 0.10 strängar och en low action.

Detta va inga problem och när jag plockade upp min gitarr igår så bara infann sig ett stort leende. Gitarren jobbade åt mig. Vad jag tänkte det hände kändes det som. Rasslet va på behaglig nivå och sustainen fanns fortfarande kvar även på högsta banden. Intoneringen var perfekt och attacken va precis som jag ville ha den.

Tidsmässigt tog det drygt en vecka. Men nu finns min gitarr sparad i deras databas och för en billigare peng så kommer de säsongsjustera den. Detta är en service iaf jag kommer använda mig av. Ingen annan gitarrmekare kommer heller få röra ming älskade gitarr längre.

Visst va gitarren bra från början, men nu va den anpassad efter mig.

Jag kan rekommendera alla att PLEK:a sin gitarr. Det kommer göra underverk för spelbarheten och kvalitén på inspelningen.

Snabbt exempel på en drop C, 0.10 strängar, PLEK:ad gitarr

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Har tänkt på att lämna in min ESP Horizon för plekning. Behöver ju bara åka dit med den och inte skicka. Behöver få ned stränghöjden lite mera och det gör det ju så mycket mera lättspelat. Testade en Zack Wylde Gibson i butik som var plekad och oj va lättspelad den var.

Dela på andra sajter

Har, även jag, mycket bra erfarenhet av guitarlabs plekning.

Lät dom gå loss på en tele och en strata och resultatet var mycket bra.

De var dessutom väldigt trevliga och justerade gitarrerna exakt efter mina önskemål.

Väl värt pengarna!

Dela på andra sajter

Jag blev tyvärr inte så jätteimpad av resultatet.

Fantastisk trevlig och proffsig personal och som sagt noggranna med att det skulle bli "rätt".

Det jag upplevde som bra med plekningen är att gitarren stämmer bättre över hela halsen.

Barré-ackord högt upp/långt ned låter bra. 🙂

Kan inte påstå att den blev mer lättspelad än den ursrpungligen var, men jag ångrar ändå inte plekningen. Tycker dock inte resultatet motsvarar priset.

Edit: Ordmiss

Redigerat av BluesBoy
Dela på andra sajter

Byter de bandstavarna innan slipningen? Om radiusen blir proggresiv blir väl annars resultatet att bandstavarna blir olika höga på olika ställen på greppbrädan?

Eller tar man bort banden helt och fixar kurvan på själva greppbrädan först, och sätter dit nya frets sen?

Edit: Både Gibson o Fender har väl gitarrer som är gjorda så där redan från början?

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Byter de bandstavarna innan slipningen? Om radiusen blir proggresiv blir väl annars resultatet att bandstavarna blir olika höga på olika ställen på greppbrädan?

Eller tar man bort banden helt och fixar kurvan på själva greppbrädan först, och sätter dit nya frets sen?

Edit: Både Gibson o Fender har väl gitarrer som är gjorda så där redan från början?

Man kan göra lite som man vill. De kan byta band där och slipa om greppbrädor men det ingår inte i grundpriset.

Vill man ha progressiv eller "compound" radie med befintliga band gäller det ju att ha rejäla band att utgå ifrån men då blir det ju lite ojämn höjd på banden.

Jag vet att åtminstone Gibson plekar sina gitarrer från fabrik numera, iaf de lite dyrare modellerna men man går ju miste om den personliga justeringen då. Hur som helst är det ju trevligt att veta att banden är jämna på gitarren när man köper den.

Självklart beror hur man upplever resultatet av att pleka sin gitarr på hur dåligt justerad/slipad den var från början och hur noga man är med stränghöjd mm.

Jag är själv hyfsat petig men den största anledning till att jag valde plek var för att både min strata och tele är byggda av warmoth-delar med compound radius "från fabrik" och det är inte så många gitarrtekniker som känner sig hemma med det.

Dela på andra sajter

Jag tycker min tele är så lättspelad att jag har svårt att tänka mig den ännu bättre. Jag töjer precis hela tiden så det blir som en kontinuerlig bandslip, i alla fall under de fyra tunnaste strängarna. Om mina medium jumbo band skulle bli tunnare på vissa ställen skulle jag nog irritera mig enormt på det...

Dela på andra sajter

Kan nog rekommendera att man iaf testar även om man kan tycka ens instrument är väljusterat, vilket jag tyckte om min PRS. Den va ju grymt skön från början, men nu togs den upp ett steg till. Små detaljer men bidrar till en helhet som tar mig som gitarrist en nivå upp till.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Kan du säga vilka två radiusar det går emellan? Det borde ju vara två ytterligheter... Är halsen rundare mot sadelhållet och plattare ner mot kroppen?

För mig som bara har enda grej jag är bra på, nämligen att töja hela tiden, för mig vore det superirriterande om banden vore lägre än de medium jumbo de är någonstans under de fyra tunnaste strängarna. Då skulle jag nog tom anse att gitarren vore helt förstörd.

Är inte de flesta Gibsonbanden bara aningen lägre i banden än en fender med medium jumbo? Det gillar jag inte alls. Ännu värre är Fender med vintage band. Urk!

Dela på andra sajter

skummade igenom men öh... exakt vad gör man när man plekar?

Det är en maskin som ställer in din gitarr för bästa prestanda efter dina önskemål kan man kortfattat säga. för mer info rekommenderar jag filmerna på youtube om du är mer intresserad av vad maskinen egentligen gör.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Hm, såg intressant ut. I nuläget upplever jag dock inte att någon av mina gitarrer inte i behov av någon PLEK:ning men kanske i framtiden...

Bra tips though, Giz 🙂

Vänligen,

CHAE

Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Små detaljer som att banden blir lägre är inget man bara testar.

Det är bara att testa spela på en som blivit plekad. Om du får möjlighet dvs.

Dela på andra sajter

Dräller inte av dem här precis. Men det finns ju nya Fender o Gibson med proggresiv radius.

Antar att de är plattare ju närmare kroppen man kommer?

Om man ska slipa om befintliga band så radiusen verkligen blir planare nertill, det kan man ju knappast göra utan att ta bort en del av materialet på bandstavarnas mitt, mer och mer neråt halsinfästningen till.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

• 3 månader senare...
Die Hard (oregistrerad)

Återkommer om ca två veckor, som det skulle ta för att de har fler guror att jobba med just nu, med mina åsikter.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Nej. Ringde igår och frågade om den var klar och var i såna fall redo hämta den idag men de hade nyligen börjat med min så får vänta till nästa vecka. 😐

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.