Die Hard (oregistrerad) Postat 26 mars 2012 Postat 26 mars 2012 Sitter fortfarande med Cubase studio 4 och klarar mig väl med det. Skulle jag tjacka ny DAW idag så skulle jag inte valt Cubase. Tycker de är lite snåla med medföljande saker och syntarna som ingår är allt annat än roliga. 😏
Valle Postat 26 mars 2012 Postat 26 mars 2012 Fakta på det istället för ett påstående. Hej, Softie! Det var kanske inte helt uppenbart, men det jag skrev var snarare en åsikt, inget påstående. Man kan ju se det ur ett annat perspektiv: Steinberg har med åren blivit mer lyhörda gentemot sina användare, vilket kanske beror på att det har visat sig vara en bra idé.
Lindebergmusic (oregistrerad) Postat 26 mars 2012 Postat 26 mars 2012 (redigerat) Hej! Jag kör Sonar X1 och gjort det i fem år ungefär (sonar alltså). Har aldrig varit missnöjd även om jag sneglar på Studio one 2... Tidigare har jag använt Cubase, slutade vid sx2 tror jag. Före det var det logic innan det blev macexklusivt. Redigerat 26 mars 2012 av Lindebergmusic
Die Hard (oregistrerad) Postat 26 mars 2012 Postat 26 mars 2012 Man kan ju se det ur ett annat perspektiv: Steinberg har med åren blivit mer lyhörda gentemot sina användare, vilket kanske beror på att det har visat sig vara en bra idé. Jo så kan det vara. Det saknas inte företag som inte har lyssnat på sina användare direkt. Så blir det när man blir för stor. Det blir aldrig bra. Det är trots allt användarna som betalar för deras saker.
Demonproducenten Postat 27 mars 2012 Postat 27 mars 2012 För mer kontroll, klicka på den aktuella trackens "I/O"-knapp. Och för värsta nördläget, öppna "Routing Matrix" (i View-menyn.) det är ju precis i I/O jag vill hitta bussarna å inte bara alla fysiska utgångar som ljudkortet har http://blog.mixonline.com/mixblog/2011/01/04/pro-tools-9-rethinking-io-setup/ http://www.thirdtake.com/2007/09/26/sonar-busing-praxis/ Har hört om fenomenet förr. Som jag förstår det så ska REAPER+SF fungera hur fint som helst. De gånger det har kärvat sig så har lösningen funnits i inställningar för dels DX (för det är väl SF:s arkitektur, eller?), dels ASIO. Felet är förmodligen Microsofts 😉 det är alltid ms fel 🙂 dumt av mig att inte fatta det själv stämmer att det är dx i soundforge å deras andra program - var hittar man isf dom inställningarna?
Valle Postat 27 mars 2012 Postat 27 mars 2012 det är ju precis i I/O jag vill hitta bussarna å inte bara alla fysiska utgångar som ljudkortet har Jag gör ett nytt försök med en bild nedan. Jag kollade dina bilder/länkar nedan och alla "talar" om bussar som sänder och tar emot. Så, med risk för att upprepa mig: Och den här är till Signia som har lite svårt för att tro på att det jag säger kan vara riktigt:
Demonproducenten Postat 28 mars 2012 Postat 28 mars 2012 (redigerat) Jag gör ett nytt försök med en bild nedan. Jag kollade dina bilder/länkar nedan och alla "talar" om bussar som sänder och tar emot. Så, med risk för att upprepa mig: och med risk för att upprepa mig: du skapar en send som går parallellt med utgången till master även när du gör så - du måste bocka ur mastern för att slippa få signalen två ggr till mastern jag VILL HA en utgång jag kan adressera till annat än direkt till mastern - inte en send som är en tappning som löper parallellt det kanske du kan ta med dig till nästa uppdatering av rang: I/O bör ha möjligheten att skicka utblåset till valfri buss - inte bara masterbussen eru med? och högerklicka? wtf?? varför döljer man det bakom ett högerklick? onödigt att skicka fram det där tjofräset som kommer vid vänsterklicket hur fan byter man färg på LED-arna nu då? är det nån grafisk fil man måste gräva ner sig i fastän man kan ändra färgerna i options? poäng?? alltså jäkligt många lovord kan man ge programmet men i vissa lägen har man fan gjort det onödigt krångligt Redigerat 28 mars 2012 av Demonproducenten
Valle Postat 28 mars 2012 Postat 28 mars 2012 och med risk för att upprepa mig: du skapar en send som går parallellt med utgången till master även när du gör så - du måste bocka ur mastern för att slippa få signalen två ggr till mastern jag VILL HA en utgång jag kan adressera till annat än direkt till mastern - inte en send som är en tappning som löper parallellt Korrekt. Om man inte pallar med det mer moderna "folder"-tänket och tycker det är för krångligt, så blir det till att bocka ur "Master/Parent send" för att skapa en (vad jag kallar) "sub bus", så som de fungerarpå ett IRL-bord. Själv gillar jag folder tracks bättre och tycker de är så mycket lättare att hantera och hålla ordning på än "sub bus":ar, och dessutom ger ett mer "städat" intryck bland tracksen. Däremot kan jag medge att skapandet av folder tracks lämnar lite att önska (åtminstone om man inte är så bekant med just REAPER). och högerklicka? wtf?? varför döljer man det bakom ett högerklick? onödigt att skicka fram det där tjofräset som kommer vid vänsterklicket Vaddå, dölja? Om du klickar på "I/O"-knappen så öppnas ett fönster som ger dig exakt samma möjligheter plus tre miljarder till (nåja). Högerklicken är bara vad den är, en fucking snabbmeny. Finns det inga snabbmenyer i din DAW? hur fan byter man färg på LED-arna nu då? är det nån grafisk fil man måste gräva ner sig i fastän man kan ändra färgerna i options? poäng? Tyvärr är det inte lika lätt som det en gång var. Antingen får man ta Default-looken som den är (och den är ju jättefin, är den inte det? 😉), som med de flesta DAW:arna, eller så får man sätta sig in i REAPERs speciella GUI-design, "Walter". (Att byta färg på LED:arna går, men jag ber om att få återkomma då det krävs lite pill, och jag behöver lämna laptopen för en stund...)
joachime Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 Intressant info om sends och folders i Reaper. Orkar du berätta mer om folders? Personligen tycker jag busshanteringen, såsom den funkar i Logic, är rätt smidig. Istället för att förklara i ord gjorde jag en liten video. Håll till godo. http://www.youtube.com/watch?v=8Gu-sqhwdXk&hd=1 Finns det något motsvarande arbetsflöde i Reaper? Det vill säga adressera flera spår samtidigt och att bussar skapas samtidigt som man adresserar. 1
Demonproducenten Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 (redigerat) Korrekt. Om man inte pallar med det mer moderna "folder"-tänket och tycker det är för krångligt, så blir det till att bocka ur "Master/Parent send" för att skapa en (vad jag kallar) "sub bus", så som de fungerarpå ett IRL-bord. själv så är jag av uppfattningen att man gärna kan ta det bästa från den riktiga världen å sen gärna förenkla - eftersom det går i datorns världenkel lösning: klicka på I/O och du ska få upp alla anslutningar som kan skickas in eller ut det "moderna folder tänket" blir ju ganska bökigt när du ska ändra vart ett track hör hemma då ska du skapa en ny folder som du måste dra iväg tracket till å dessutom markera sista tracket som sista track i foldern - istället för att bara skicka utgången till en ny buss Vaddå, dölja? Om du klickar på "I/O"-knappen så öppnas ett fönster som ger dig exakt samma möjligheter plus tre miljarder till (nåja). Högerklicken är bara vad den är, en fucking snabbmeny. Finns det inga snabbmenyer i din DAW? den där första rutan lämnar allt att önska - vad är det för fel på högermenyn?sen brukar det väl kännas som att man visst kan högerklicka - på själva tracket eller kanalen eller vad du vill kalla det för att få upp en snabbmeny med inställningar men en knapp är en knapp om än virtuell - tänk om du skulle sätta record-funktionen under playknappen (och den är ju jättefin, är den inte det? 😉) ja faktiskt när du fått tebaks laptopen kan du väl berätta hur man gör 🙂 mitte ideal skulle vara valfria indelningar vid bestämda dB som man sätter färg på bara - och gärna att man kan välja mellan gradvis övergång och klara gränser sen finns ett tredje alt också nämligen att låta hela leden ändra färg beroende på hur högt den slår - kanske mest lämpat för rms börjar detta kana off topic lite eller? 😉 kanske ska flytta detta till en reaper tråd ist Redigerat 29 mars 2012 av Demonproducenten
Demonproducenten Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 (redigerat) Finns det något motsvarande arbetsflöde i Reaper? Det vill säga adressera flera spår samtidigt och att bussar skapas samtidigt som man adresserar. jag vet iaf att det går att adressera (eller snarare skapa en send då om man ska va petig 😛 ) flera kanaler samtidigt bara att markera och högerklicka på I/O å välja det TRACK man vill skicka till - dedikerad bus finns ju tyvärr inte håller med om bussarna i Logic förresten - enkelt å snabbt kul video med den snurrande skivan 😉 Redigerat 29 mars 2012 av Demonproducenten
Valle Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 enkel lösning: klicka på I/O och du ska få upp alla anslutningar som kan skickas in eller ut Och det får du, som sagt/visat. Det du i princip saknar är att "Master send" inte automatiskt avbockas när du sänder iväg signalen till en annan bus/track. (Detta går i och för sig att åstadkomma med tidigare visad dra-och-släpp-metod genom att man samtidigt håller ned Alt-knappen; då avbockas "Master send" automatiskt. Men det är säkert ingen tillfredsställande lösning på det du efterfrågar. Gissar jag.) där första rutan lämnar allt att önska - vad är det för fel på högermenyn? Vi talar om den här rutan, eller? (OBS! Ej min bild! De röda siffrorna har ingen relevans för det här inlägget.) Vad kunde du möjligen sakna här?
Valle Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 Intressant info om sends och folders i Reaper. Orkar du berätta mer om folders? Jag berättar gärna mer om folders, där jag kan visa hur jag själv arbetar med dem i mina projekt. Jag hinner bara inte just nu (vi borde kanske även köra på Le Demons förslag och flytta till dedicerad/ny tråd).
slejnard Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 Ja! Gör gärna en dedikerad reapertråd med tips & trix.
Demonproducenten Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 (redigerat) (Detta går i och för sig att åstadkomma med tidigare visad dra-och-släpp-metod genom att man samtidigt håller ned Alt-knappen; då avbockas "Master send" automatiskt. Men det är säkert ingen tillfredsställande lösning på det du efterfrågar. Gissar jag.) Vi talar om den här rutan, eller? (OBS! Ej min bild! De röda siffrorna har ingen relevans för det här inlägget.) Vad kunde du möjligen sakna här? det är alldeles för mycket gyttrig skit 🙂parent channels å track channels å midi in å ut receives ... allt i en härlig ogripbar röra (om man inte redan är hemma i det förstås) att man KAN lösa det genom att hålla ner ALT är ju bra - min invändnng är att det döljer sig allt för mycket under skalet istället för att lösas enkelt snyggt å elegant och direkt vid första anblicken jag menar - vad är det för fel på en ruta där alla tillgängliga bussar (ja mastern är ju också en sån) kan bockas i å vill man skicka till mer än en så håller man ner CTRL, vill man skicka till alla från bus 1 till 5 så klickar först i nr 1 å sen håller man ner SHIFT å klickar i nr5 - helt enl den normala standard i datorvärlden om man ska markera en eller flera filer tex vill man adressera till en ny buss finns en ruta "New bus" så klickar man i den å namnger... kadisch! jag borde bli systemerare på fritiden... 😉 det är för mycket nörderi i programmeringen Redigerat 29 mars 2012 av Demonproducenten
Perew (oregistrerad) Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 Cubase Essential 5 här, jag har kört Cubase sedan Ataritiden och det rullar på bara fint!
Kassettporta Postat 30 mars 2012 Postat 30 mars 2012 Ja! Gör gärna en dedikerad reapertråd med tips & trix. Väntar o längtar... 🙂
DanceMannen Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 Jag kör Sonar X1 Producer Expanded. Det nya gränssnittet är så skönt att jobba med. Funkar klockrent för mina behov. Oerhört lätt att komma in i, och mycket bra pluggar och instrument med i paketet. Alla borde testa Cakewalks Sonar X1, riktigt trevligt att jobba med!
JohnRick Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 Jag kör Sonar X1 Producer Expanded. Det nya gränssnittet är så skönt att jobba med. Funkar klockrent för mina behov. Oerhört lätt att komma in i, och mycket bra pluggar och instrument med i paketet. Alla borde testa Cakewalks Sonar X1, riktigt trevligt att jobba med! Hear, hear
SadamJR Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 Jag kör Sonar X1 Producer Expanded. Det nya gränssnittet är så skönt att jobba med. Funkar klockrent för mina behov. Oerhört lätt att komma in i, och mycket bra pluggar och instrument med i paketet. Alla borde testa Cakewalks Sonar X1, riktigt trevligt att jobba med! Hear, hear Om det bara gick att installera eländet.
DanceMannen Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 Det gick väldigt smidigt för mig i alla fall. Visst, lite extra jobb med Dim Pro, men inget strul i övrigt. Vad är problemet?
SadamJR Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 (redigerat) Det gick väldigt smidigt för mig i alla fall. Visst, lite extra jobb med Dim Pro, men inget strul i övrigt. Vad är problemet? Har sonar X1 producer på dvd. De första två skivorna med själva programmet gick bra att installera och registrera, även om beatscape inte dyker upp. Det kanske beror på att det är 32-bitars. De andra två skivorna verkade oxå gå bra att installera, men när jag ska dra igång Dimension Pro, och via e-post har fixat koden för att registrera programmet får jag beskedet att det redan är registrerat. Dessutom syns extramaterialet som finns på dvd 4 inte till. Frustrerande. Har du några tips så är jag taxam. Redigerat 7 maj 2012 av SadamJR
DanceMannen Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 Trist att du har problem, såg att du fått lite tips i en annan tråd. Jag kör 64-bitars windows 7 och Beatscape funkar för mig, trots att det är 32 bitars. Jag minns inte exakt hur jag installerade BS, men Cakewalks support/forum kan säkert hjälpa dig. Gällande Dimension Pro, så kanske detta kan hjälpa dig: http://www.cakewalk.com/Support/kb/reader.aspx/2007013239 http://www.cakewalk.com/support/kb/pages/X1_Additional_Content.aspx Märkligt att du inte ser extramaterialet på DVD 4. Men är det inte extra material till Dim Pro? Kanske måste installera Dim Pro ordentligt först. Jag har tyvärr inte DVD:n här nu så kan inte kolla.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.