Valle Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Bars'n'pipes har jag hört ska vara ett trevligt program.. 😉 Good, good old times, fan! 😄 Fast det var Music X som gällde för min del... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Jag använder kalsonger från Åhléns, som jag köper i fempack. Är jag sämre producent än den som köper lite mer High End Boutique-prylar från Björn Borg och Hilfiger? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Good, good old times, fan! 😄 Fast det var Music X som gällde för min del... Absolut inte! Det var Pro24 då! 😠😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 (redigerat) Fast jag har flera datorer, det stämmer. Jag fick välja mellan dom eller pengarna. Aj då ! Du skulle valt pengarna och köpt dej en pc,dom är så bra så det räcker man har en. 😄 Redigerat 23 februari 2012 av kardo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Absolut inte! Det var Pro24 då! 😠😉 BAH! 24 midikanaler.... Med Music-X kunde du köra två interface parallellt och få 32 midikanaler. Fast när jag tänker efter var "parallell"-grejen möjlig först i Music-X v2.0 som kom 1994, och då hade jag redan övergivit Amigan och Music-X för PC:n och Cakewalk Pro. Kuligt nog kan nämnas att Music-X 1.0 släpptes samma år som Cubase 1.0 kom ut på arknaden, 1989. Jag har ingen aning om hur buggigt Cubase var då... 😉(För säkerhets skull) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Jag använder kalsonger från Åhléns, som jag köper i fempack. Är jag sämre producent än den som köper lite mer High End Boutique-prylar från Björn Borg och Hilfiger? Absolut, Åhlens kliar i grenen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Pro24 + MT-32, det var grejer det. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 1986 använde jag Macmusic på Commodore 64. Det var grejer det. En artikel om datorbaserad musikproduktion i tidningen InfoWorld från samma år beskriver programmet så här: In the low end is Macmusic, which, like the Music Studio, offers Commodore 64 users a Macintoshlike interface for entering and editing songs. Och här det maclika gränssnittet: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Hittade en köpguide för musikskapande på dator från 1985. Kul läsning! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Hittade en köpguide för musikskapande på dator från 1985. Kul läsning! Festligt. Annat av anekdotkaraktär: Författaren Douglas Adams beskriver i sin bok Dirk Gentlys Holistiska Detektivbyrå (ca 1987?!) datorprogrammet "Reason", som på ett fantasifuturistiskt vis kan skapa alldeles egna ljud... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Själv körde man Atari och ett svart & vitt cubace http://www.atarimusic.net/component/content/article/37-fp-rokstories/261-kingofthehill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Själv körde man Atari och ett svart & vitt cubace http://www.atarimusi...1-kingofthehill Utan hårdisk? Det var grejer det. Köpte en Atari med Cubase år 1989, trodde jag, men kom hem med något som hette studio 24 tror jag. Musikaffären hade inte fått Cubase än och visste inte skillnaden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 På Atari-tiden klarade man sig fint utan hårddisk. Min första musikdator var en 520ST med lös diskdrive - och som sagt, Pro24. Min första hårddisk (köpte hårddisk först efter några år) var på 120MB - och det var GIGANTISKT för Atari. Tog evigheter innan jag lyckades fylla den... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
novation (oregistrerad) Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Hade också atari 520 utan Hd. Det funkade fint med disketter. Första veckan, sen orkade jag inte märka upp dom utan alla svarta hamnade i en skokartong.. jobbigt att hitta tillbakatill hitsen.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 1986 använde jag Macmusic på Commodore 64. Det var grejer det. [...] Och här det maclika gränssnittet: McDAW...? 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UffeP Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 Cubase men är sugen på att testa Presonus Studio One. Är det någon av er som hunnit testa det lite mer ingående för att få en uppfattning om hur pass bra det funkar i förhållande till de mer etablerade? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 Festligt. Annat av anekdotkaraktär: Författaren Douglas Adams beskriver i sin bok Dirk Gentlys Holistiska Detektivbyrå (ca 1987?!) datorprogrammet "Reason", som på ett fantasifuturistiskt vis kan skapa alldeles egna ljud... Fast, det är ju just därifrån Reason har tagit sitt namn, så det är inte så konstigt som det låter 🙂 ("Redrum" kommer förresten från "The shining" av Stanley Kubrick.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 ("Redrum" kommer förresten från "The shining" av Stanley Kubrick.) Njae... men Stephen King. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 Bägge har rätt. Boken- Stephen King. Filmen- Stanley Kubrick. Mycket läs/sevärda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 (redigerat) Reason, Logic, Cubase, Live. Det är de jag använder oftast. (C64:an står i förrådet, inte lika mycket använd nu som 1986. 🙂 ) Redigerat 19 mars 2012 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikLindahl Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 Har precis gått från Reaper till Cubase 6. Reaper är en fantastisk DAW för pengarna men saknar tyvärr viktiga moduler och pluggar (tex en bra reverb, delay, wave editor, möjlighet att skriva noter, mer avancerad midi editor osv.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 mars 2012 Dela Postat 20 mars 2012 Jag kör REAPER! Härligt att se så många REAPER-användare dyka upp lite härvarstans. Ärligt talat finner jag det lite märkligt att någon som är i färd med att nyinvestera skulle välja någon annan DAW än REAPER. För en tiondel av priset för gamla dinosaurier som t.ex. Cubase (som jag nog vågar påstå är världens buggigaste programvara) och Logic får man i stort sett samma möjligheter med REAPER – som dessutom har anpassningsmöjligheter man inte finner i andra DAW:s. Smarta producenter väljer REAPER. Old farts väljer något annat. (Sedan finns det de som väljer SAW, och det är fan i mig bortom all logik och förstånd.) Förresten, kan vi bestämma oss för om det ska heta en DAW eller ett DAW? Min språkkänsla går på den förra. Tror jag... Disclamer: OK, det blev snudden på lite "reklam" för REAPER, men det var inte med flit, ej heller syftet med inlägget. ...en DAW antar jag vore språkmässigt bäst eller??? visst fasen är det intressant med såpass många REAPER användare för jag har hört det själv fr. seriösa snubbar s.a.s. men att Cubase 5 eller senare skulle vara fruktansvärt buggigt eller ej håller jag icke med om, beror ju helt och hållet på din PC eller Mac fast jag tippar helt känslomässigt och erfarenhetsmässigt på att PC är bäst i sammanhanget!!! Tjingeling* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 20 mars 2012 Dela Postat 20 mars 2012 visst fasen är det intressant med såpass många REAPER användare för jag har hört det själv fr. seriösa snubbar s.a.s. Ja, onekligen intressant. Huvudsakligen tror jag det handlar om förutfattade meningar som man äntligen håller på att släppa taget om. T.ex. att REAPER skulle vara "oprofessionellt" eller "osäkert för framtiden" (man får anta att de andra DAW:en blev "professionella" och "säkra" så fort de såg dagens ljus...). Dessa förutfattade meningar kom gärna från användare som såg just sin DAW som mer seriöst än något annat. Go figure! Men, ja, det är kul att se att REAPER får den positiva respons som florerar idag. men att Cubase 5 eller senare skulle vara fruktansvärt buggigt eller ej håller jag icke med om, beror ju helt och hållet på din PC eller Mac fast jag tippar helt känslomässigt och erfarenhetsmässigt på att PC är bäst i sammanhanget!!! Sorry, monsieur Florian le Sage, men det där tåget har du missat. Det att jag tyckte att Cubase var buggigt höll på att starta ett världskrig här inne. Och det pinkades rejält på min person efter det. Om du mot förmodan är intresserad av vad som ligger till grund för min inställning till Cubase så får jag hänvisa till tidigare inlägg. I övrigt: För andra har Cubase fungerat finfint. Trevligt! För mig har inget program fungerat så bra som REAPER, allra minst Cubase. Och det tänker jag fortsätta tala om för omvärlden. Å andra sidan, man kan ju undra varför vissa flippar peruken bara för att man säger att Cubase är buggigt, när REAPER får påstås vara hur oprofessionell och utsiktslöst som helst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 20 mars 2012 Dela Postat 20 mars 2012 Skriver och arrar musik fortfarande i Creator på Atari, spelar in och mixar i Sonar8 och mixar ibland genom SSL|Soundscapes mixer, mastrar i CD Architect. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
afatecs Postat 20 mars 2012 Dela Postat 20 mars 2012 ytterligare en reaper användare. 🙂 körde cubase förr men ser ingen anledning, då reaper har fanimej allt man kan önska o lite till... går in på 3:dje året med reaper och blivit som min andra flickvän, pålitlig och duktig 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 26 mars 2012 Dela Postat 26 mars 2012 ("Track Send"-området), håll nere musknappen, dra och släpp över Track 8... Sådärja. Nu fick du en liten "knob" på Track 1 med vilken du kan reglera nivån du sänder till Track 8. Enklare än så kan du aldrig få det. äh det var ju ingen send jag ville ha eller hur? jag vill adressera utgången till en buss - som med fördel kan hålla sig borta från trackfönstret det jag inte riktigt fattar är varför den möjligheten inte finns när den är både logisk å vanlig sen så buggar det loss rejält om man använder sony sound forges pluggar vems felet är vete fan men det är lite B - det funkar nämligen fint i en del andra daw jag kört hej själv förrsten 🙂 kul med uppmärksamheten i tidningen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 26 mars 2012 Dela Postat 26 mars 2012 äh det var ju ingen send jag ville ha eller hur? jag vill adressera utgången till en buss - som med fördel kan hålla sig borta från trackfönstret det jag inte riktigt fattar är varför den möjligheten inte finns när den är både logisk å vanlig Hmm, jag tror jag har tappat dig nu... Du är inte ute efter send/receive, inte efter "folder"- eller group tracks heller, men du vill adressera utgång till en annan kanal... Du får gärna ge ett exempel på vad/hur du menar (fån en annan DAW), så tror jag att det blir lättare. Jag är helt säker på att "din" lösning finns i REAPER. Tänk på att min klicka-dra-släppa-metod bara var en snabb genväg. För mer kontroll, klicka på den aktuella trackens "I/O"-knapp. Och för värsta nördläget, öppna "Routing Matrix" (i View-menyn.) För övrigt är "Track Manager" din bästa vän när du vill ha kontroll över vad som ska och inte ska synas samt mycket mer... (Också i View-menyn.) sen så buggar det loss rejält om man använder sony sound forges pluggar vems felet är vete fan men det är lite B - det funkar nämligen fint i en del andra daw jag kört Har hört om fenomenet förr. Som jag förstår det så ska REAPER+SF fungera hur fint som helst. De gånger det har kärvat sig så har lösningen funnits i inställningar för dels DX (för det är väl SF:s arkitektur, eller?), dels ASIO. Felet är förmodligen Microsofts 😉 hej själv förrsten 🙂 kul med uppmärksamheten i tidningen Tack! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 26 mars 2012 Dela Postat 26 mars 2012 Mitt i all dissning har jag även medgett att saker och ting kring Steinberg/Cubase säkert är bättre idag (men som sagt inte tack vare Steinberg själva, utan tack vare uppstickarna). Fakta på det istället för ett påstående. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.