Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte höra , vid uppmickning av trummor, finns där någon anledning att köra dom via en preamp innan mixerbord eller funkar mixerbordet som en tillräcklig preamp innan dator.

tacksam för svar då detta är tredje gången jag skriver på forumet i hopp om något vettigt svar på mina frågor

mvh jonas

Annons
Postat

Precis vad jag tänkte ungefär. Har mixern både in och ut för varje kanal kan du köra på den. Men är det en vanlig stereomixer hamnar alla trummickarna på enbart ett stereospår, det är inget bra sen vid mix.

Postat

äntligen, tack för lite vettiga svar.

Jo mitt mixerbord (soundcraft) har både send o return på varje kanal, så jag kommer dela upp kanalerna.

Men om jag förstått det rätt så räcker det med preamparna i mixerbordt.

Än en gång, tack,tack för svar

Postat

Det där lät lite skumt ändå... Hur många olika trumspår hade du tänkt dig? Och Soundcraft mixerbord, såna finns det ju hur många som helst av. Om du inte kan få UT lika många kanaler som du stoppar IN i mixern kan du aldrig mixa spåren var för sig i datorn...

Postat

Har du en lika livemixer som min lilla Soundcraft så borde du kunna stoppa in och även få ut fyra kanaler, om man räknar både stereo och de två aux senden. Fyra mickar kan vara i minsta laget för trummor tycker en del.

Jag får liksom för mig att du inte fattar att en vanlig mixer bara har stereo out.

Sen måste du ju få in de här analoga signalerna in i datorn också, hur många vanliga ljudkort har fler än två ingångar?

Det finns ju 8-kanalers ljudkort att köpa, inte så j-a dyrt... Då får du bättre ljud oxå än i soundcraftbordet...

Postat

Det är visserligen inte det det mest ultramoderna mixerbordet men det heter studio spirit och jag har för mig att det funkar (g. nilsson) som svar på din grej, där finns send o return på varje kanal

Postat

Ska kanske tillägga att jag har ett M-audio digitelt ljudkort med 32 in o ut och där mellan Ad-Da omvandlare

Digitalt, mena jag

Postat

Har du bara en aux send kan du bara använda tre mickar.

Med risk för att vara tyken så får jag feelingen att du inte fattar hur det här går till...

En vanlig hemmamixer samlar ihop tex 16 kanaler till ett stereospår, men det har man ju ingen nytta av i en studio... Då vill man ha varje mick och line var för sig hela vägen in i redigeringsprogrammet så man kan finjustera nivå och eq mm på varje kanal för sig när man mixar.

Jag har en Soundcrafy E Spirit som jag kör live med, den funkar inte alls i studion...

Postat (redigerat)

Spirit ok men hur många inputs och finns där direct outs??? använd dom i så fall istället för att krångla med inserts då du skall skicka signal via ljudkortet...aux har inget med detta att göra Nilsson!

Redigerat av Florian le Sage
Postat

På en sån enkel trubadurmixer finns det bara stereo out, två mickar om man panorerar dem åt var sitt håll. Aux send kan han använda som lite av en nödlösning för att kunna använda mer än två mickar. Så aux har att göra med det här, det är aux send det handlar om.

Postat

OK ska du skicka signal till AD/DA--->DAW så gör du det via direct out eller via insert send (eller grupper) allt beror ju på hur många kanale som finns i bordet och hur många du behöver, jag skulle säga att 4 duger för trummor!

Postat

Just så Florian, Jag skickar varje mick så kallat från send till ad omv, till ljudkort/dator och sen tillbaka i return i mixerbordet,

Postat

Hm. På min Soundcratf finns det insert på varje kanal. Kanske det går att plocka signalen den vägen? Då kan du använda alla preamparna på mixern, och slipper ifrån eq-delen som mest brusar. Det kan kanske gå bra iom att du har 32 analog in på kortet...

Då använder du enbart insert ut, och ingen av varken stereo out eller aux send.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.