DaCriLL Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 tjenare, har precis införskaffat mig en JVM:are och den är en gitarrists våta dröm. så nu blir de att micka upp den. tydligen är sm57 ett givet val i många proffs studios, blev jäkligt förvånad över det låga priset. har siktet inställt på den, men undrar lite. Vad är det som är så tilltalande med just sm57an? hur är ljudkaraktären? passat den lika till komp och lead-gura? och till sist: är det nån här som har exempel på proffesionella låtar där dom använt sm57an? gärna bland rock/blues genrer. //////Chrille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Sm57 är inget givet val. Den är dock en arbetshäst i studion. Själv föredrar jag Sennheiser MD 421 istället då den ger mer botten i soundet!. Men för den skull funkar en SM 57 utmärkt för att närmicka favorithögtalaren i kabinettet! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 här finns en instruktions video,mest för metal men det kan ju vara intresant ändå. var ett tag sedan jag kollade den, men runt 30 min börjar han visa var han placerar micen vid inspelning. en sm 57:a http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Den har en karaktär som passar väldigt bra för gitarr-kabinetter. Den är definitivt inte rak i frekvensåtergivningen utan har lite pushat övre mellanregister, vilket för de flesta låter bra på en uppmickad förstärkare. Sen så har den inte så mycket botten vilket också kan vara till fördel ibland. ...Och inte lika "fin" diskant som en del andra vilket oxå kan vara bra. När jag jämför olika mickar som mickar upp samma högtalare så blir det nästan alltid sm57:an som vinner, den låter helt enkelt mest "rätt"... Kan vara för att man är van vid det soundet då den har blivit en studiostandard, på gott och ont... men helt klart prisvärd för sina 1000kr (eller lite under beroende på vart man köper) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Prelude Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Den låter speciellt bra på distade/överstyrda gitarrer. Sitter helt enkelt bra i mixen. Vill man åt ett lite större ljud kan man använda två mickar på samma element, den ena rakt in i konen och den andra i 45 graders vinkel. Det ger lite mer botten men är lite trixigare också då risken för fasfel ökar. Själv kör jag mest bara på en mick i typ 20-30 graders vinkel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Jag tycker, stick i stäv med de flestas åsikter, att SM57 inte alls är så bra, tiden har gått ifrån den, de var typ bäst förr i världen, men inte nu längre.. Till både gitarrstärkare och virvel sopar en Sennheiser E906 banan med SM57. Enligt vad jag läst nånstans är E906 konstruerad av samma expert som en gång i tiden konstruerade SM57. Han själv, om någon, borde kunna göra en bättre mick. Jag, och några till har jämfört de två ganska rejält, både till inspelning och livemickning av stärkare, E906 låter så mycket bättre att jag bytte bort mina SM57, inget att ha tycker jag. Det finns en billigare Sennheiser oxå E606, men den låter inget vidare alls... Och E906 låter inte bra alls att sjunga igenom, det går ju hyfsat med en SM57. Bättre ändå blir det med en bra kondensatormick som tex TLM102. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Jag tycker, stick i stäv med de flestas åsikter, att SM57 inte alls är så bra, tiden har gått ifrån den, de var typ bäst förr i världen, men inte nu längre.. Till både gitarrstärkare och virvel sopar en Sennheiser E906 banan med SM57. Enligt vad jag läst nånstans är E906 konstruerad av samma expert som en gång i tiden konstruerade SM57. Han själv, om någon, borde kunna göra en bättre mick. Jag, och några till har jämfört de två ganska rejält, både till inspelning och livemickning av stärkare, E906 låter så mycket bättre att jag bytte bort mina SM57, inget att ha tycker jag. Det finns en billigare Sennheiser oxå E606, men den låter inget vidare alls... Och E906 låter inte bra alls att sjunga igenom, det går ju hyfsat med en SM57. Bättre ändå blir det med en bra kondensatormick som tex TLM102. Fast beror ju helt och hållet på vilket sound man är ute efter, jag kör antingen med 57 eller 421, ibland funkar 421an ibland funkar den inte alls och då kan 57an glänsa. Men stormem har jag aldrig lyckats med på mina gitarrinspelningar tyvärr. Får nya högtalarelement nästa vecka, ska bli intressant att micka upp dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Som Hegobald så föredrar jag MD421 den fina klassikern, men SM57 är ju rätt given fast man får eq'a lite, är väl med på 99% av alla gitarkabinett pro-produktioner skulle jag tippa, på virvel passar Goldenage D1 bättre än SN57, slipper eq och den gör precis vad jag vill med virvelsoundet, på gitarrstacks är det mumma med MD421 och SM57 eller ATM25 i kombination! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pos Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Det som är mest tilltalande för egen del är väl att den är relativt allround - gitarrstärk, virvel, pukor osv. Finns garanterat många fler användningsområden. Det, i kombination med priset. MD421 är också en skitbra mick, men man ska också tänka på att man får två 57or för 2000 spänn medan två 421or ligger på typ 6500. Som gitarrmick så känns det vettigare att jämföra SM57 med Sennheiser 906, då de ligger mer i samma prisklass. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 tjenare, har precis införskaffat mig en JVM:are och den är en gitarrists våta dröm. så nu blir de att micka upp den. tydligen är sm57 ett givet val i många proffs studios, blev jäkligt förvånad över det låga priset. har siktet inställt på den, men undrar lite. Vad är det som är så tilltalande med just sm57an? hur är ljudkaraktären? passat den lika till komp och lead-gura? och till sist: är det nån här som har exempel på proffesionella låtar där dom använt sm57an? gärna bland rock/blues genrer. //////Chrille Den är användbar, den funkar och man vet att man kommer att få ett gitarrljud som ligger bra i örat. Den klarar rejält med SPL, vilket är nödvändigt framför ett gitarrkabinett på domedagsvolym eller när man mickar upp trummor. När det gäller att rabbla kända låtar där en sm57a är det nog lättare att räkna upp produktioner där den inte ingår på ett eller annat sätt. Den lanserades ju 1965, och har hunnit med en del sedan dess. Ska jag räkna upp några band där jag vet att den använts vid inspelning av förstärkt gitarr är Metallica, Dream Theater, Guns N' Roses, Van Halen och Mötley Crüe endast ett axplock. Som kuriosa kan nämnas att sm57an är standardmikrofonen när USAs presidenter håller tal, sedan en herrans massa år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Kan inte säga vad som gör den till "the shit", men som sagts här, den låter rätt. Kör SM57:a på virvel och gitarr. Jag tänker inte göra en Nilsson och byta bort dem. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 (redigerat) Gillar man det ljud man har i gitarrförstärkaren är det bra med en E906. Vill man att det ska låta annorlunda på inspelningen än i verkligheten är SM57 bra. För att vara lite halvspydig. Det är nog inte så många som gjort jämförelserna som jag gjort, annars skulle jag få mer medåll. Edit: Medåll! Redigerat 18 februari 2012 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Det är nog inte så många som gjort jämförelserna som jag gjort, annars skulle jag få mer medåll. Nej, när det gäller att jämföra olika mikrofoner beträffande hur väl de återspeglar verkligeheten är du nog en av de första... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Jag har inte gjort någon jämförelse, så det kan mycket väl stämma det du säger, Nilsson. Jag hade faktiskt en beställning inne på 906:an, enbart på ditt ord 😉 men det gick 4-5 veckor utan att den kom och Sennheiser hade visst problem att få fram några, så jag avbokade ordern. Anledningen till att SM57:an är så "bra", är att man vet vad man får och kan göra. Inte alls omöjligt att det blir en 906:a i framtiden. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 februari 2012 Dela Postat 18 februari 2012 Två fördelar med E906 är att det är mkt enkelt att hitta rätt läge på micken, med SM57 får man leta mer. Dessutom funkar det perfekt att skippa mikrofonstativet och bara hänga den i sladden. Man börjar utanför högtalaren och drar den sakta in mot mitten, ungf halvvägs brukar bli fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DaCriLL Postat 18 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 18 februari 2012 (redigerat) har tänkt köpa ytterligare en mic vid senare tillfälle för att exprimentera lite med dubbelmikning, tar nog o köper mig en 906 då så kan man passa på att jämnföra. med tanke på att man spotta ut stålar till tlm 103ans så e ju sm57 o 906 jäkligt överkommliga prismässigt. man kan aldrig få för mycke micar:D tack för alla gedigna svar:) Redigerat 18 februari 2012 av DaCriLL Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 20 februari 2012 Dela Postat 20 februari 2012 Personligen tycker jag SM57 är en bra mick men jag föredrar andra på elgitarr. Mest gillar jag Sennheiser e409 och e509, har dock inte testat nuvarande modell e609. Men har hört andra prata gott om den. Den jag använder är en BeyerDynamics M88 TG som låter skitbra på stärkare. Bra botten och har ett bra myket känsligare membran än SM57. Har även använt den med framgång på Cajon och andra starka ljudkällor som blås och percussion. TG står för Tour Group och det betyder bara att den tål mer bank (grillen är förstärkt). Det ska finnas en som bara heter M88 men jag tror inte den säljs längre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 februari 2012 Dela Postat 20 februari 2012 Det som är mest tilltalande för egen del är väl att den är relativt allround - gitarrstärk, virvel, pukor osv. Finns garanterat många fler användningsområden. Det, i kombination med priset. MD421 är också en skitbra mick, men man ska också tänka på att man får två 57or för 2000 spänn medan två 421or ligger på typ 6500. Som gitarrmick så känns det vettigare att jämföra SM57 med Sennheiser 906, då de ligger mer i samma prisklass. MD421 köper man inte nya för dom är sämre, köpes med fördel beggat på ebay.de ca 2000-2500:- st. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 20 februari 2012 Dela Postat 20 februari 2012 Sm57 VS e906 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pos Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 MD421 köper man inte nya för dom är sämre, köpes med fördel beggat på ebay.de ca 2000-2500:- st. Visst, jag jämförde bara nypriserna. Hursomhelst, bra tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DaCriLL Postat 21 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2012 Fyra dagar till lön:) funerar om man ska köpa både sm57 och 906 direkt. mic-mania:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 Som sagt....man kan aldrig ha för många mickar. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DaCriLL Postat 21 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2012 Som sagt....man kan aldrig ha för många mickar. 😉 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 (redigerat) 57an var väl mer 'speciell' när den kom än i nuläget. Den lever mer på sitt namn än annat. Men den låter nästan inte direkt dåligt på nånting, kanske tack vare att den dippar lite i mellanregistret. Den funkar på det mesta, liksom SM58 och betorna. Tycker den brukar göra sig bäst på saker som låter starkt - sång, trummor, elgitarr och så. Och SM5x mickarna tål nåt så inåt helvete med stryk, man kan slänga dom allt man har i stengolvet 5 gånger och dom funkar garanterat precis som förut ändå. Hörde nån säga att hans 57or legat under vatten i 3-4 dar, i en stuga som blivit översvämmad på våren. Men han bara la dom på tork och sen var det bra köra. Redigerat 21 februari 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 Hörde nån säga att hans 57or legat under vatten i 3-4 dar, i en stuga som blivit översvämmad på våren. Men han bara la dom på tork och sen var det bra köra. hahaha, studiovärldens "Jag har supit med Lemmy." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 (redigerat) hahaha, studiovärldens "Jag har supit med Lemmy." Va? 😲Nä, är det en klassiker som folk tar efter varandra och drar för folk? Redigerat 21 februari 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 Det börjar bli lite av ett Chuck Norris-skämt snarare, det där med 57ans tålighet 🙂 - Hörde om en kille som tappade den i en kärnreaktor, körde över den med stridvagn och efter att den legat på tork ett tag spelade han in en platinumskiva! Med den 57an på allt!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 (redigerat) Shit 😕 aja .. ja då har jag gått på en sån då 😛 Du har kanske rätt, för jag kom att tänka på denna. Ingen 57, men en 58 dock ... http://www.youtube.com/watch?v=33QPLbQi9FI Redigerat 21 februari 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 [...] Den funkar på det mesta, liksom SM58 och betorna. Tycker den brukar göra sig bäst på saker som låter starkt - sång, trummor, elgitarr och så. Håller med. Back in the day så körde vi dem på stärkarna och virveln [på demolåtarna] och det var helt fantastiskt vad de gjorde sig bra på sådana där ljudstarka källor. Det börjar bli lite av ett Chuck Norris-skämt snarare, det där med 57ans tålighet 🙂 - Hörde om en kille som tappade den i en kärnreaktor, körde över den med stridvagn och efter att den legat på tork ett tag spelade han in en platinumskiva! Med den 57an på allt!! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 21 februari 2012 Dela Postat 21 februari 2012 (redigerat) haha, nä men det låter väl inte omöjligt! Men lite skoj är det. On topic: min okvalificerade gissning, främst varför den passar så bra på virvel är väl helt enkelt för att den använts på så många inspelningar att det undermevetet låter "rätt" & "som en virvel ska låta". Lite samma på stärkare. Det och att frekvenskurvan stämmer ganska bra överrens med hur gemene man oftast skulle EQ'at en helt rak upptagning för att det ska skära igenom bra. Föredrar 421 och eventuellt sm7 på gitarr men håller mig till 57 på virvel Redigerat 21 februari 2012 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.