Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sha!

Jag har producerat musik ett bra tag nu...

Även om jag personligen tycker det låter bra när jag är "färdig" med en låt, så får jag mig alltid en fundering när jag går över och lyssnar på en "professionell" låt och sen tillbaka till min egen igen.

Både jag och fler av mina kompisar som håller på med house musik (DJ framför allt) anser att det saknas ett visst djup, en viss atmosfär i min musik jämfört med en professionell produktion.

Jag tar gärna emot hjälp och idéer om vad som kan hjälpa mig fylla detta tomrum som existerar i varje produktion jag gör. Är det att jag saknar ljud på vissa frekvenser som gör att det känns som att vissa av mina ljud är i en plastburk.

Ett exempel kan ni höra här:

http://soundcloud.com/levviofficial/levvi-mhml-original-mix

Detta har stört mig länge, länge och jag kan inte hitta någon som kan hjälpa mig sätta fingret på vad det faktiskt är som saknas.

Tacksam för hjälp!

Mvh LEvvi

Annons
Postat

Ett tips är att låta flera olika instrument spela varje stämma, gärna med lite delay på. Det gör genast att man får ett helt annat djup i ljudbilden.

Postat

Någon typ av vitt brus som går konstant i bakgrunden, alternativt helt enkelt spela in tystnad, brukar vara ganska fint. Det ska så klart inte låta så mycket, mest kännas.

Jag brukar skicka trummorna som ett paket till en buss där jag skär massa botten, komprimerar och lägger på ett reverb. Parallellkompression är generellt ett fantastiskt verktyg för alla element 🙂

Postat

Det har postat mycket bra i tråden redan så jag behöver inte rapa "reverb" och "delay" igen. 🙂 Om jag får komma med ett tips, så tycker jag du ska våga ta ner låten arrmässigt mycket mer för att sen bygga igen. Det tror jag också hjälper till när det inte låter tillräckligt... djupt. 🙂

Annars tycker jag du har en rätt skön grej på gång. Nånstans känns det som att du har en personlig stil i det du gör och vill att det ska låta, och det är ofta en bra grej. Jag gillar ju det lite torra soundet, så tappa inte bort det nu. 🙂

Postat

Har lyssnat på låten nu. Alla tidigare tips du fått känns fortfarande lika rimliga. Du borde eq:a varje ljud ganska ordentligt (framför allt högpassfiltrera dem) och ledan låta andra ljud dubba dem, gärna med lite överdriven stereobild och mycket delay (men lägre mixade). I den här genren är det jätteviktigt att det händer någonting någonstans i ljudbilden hela tiden.

Du är dock helt på rätt väg, det låter riktigt bra!

Postat

Tack för alla bra svar! Uppskattar att det faktiskt är folk som tar sig tid och hjälper en "kollega" i nöd 😄

Jag ska ta det ni sagt i åtanke när jag pillar vidare med min musik!

Ett annat tips som jag kan ge tillbaka är: Computer Music Special nr 51 - Make house music

Mycket bra läsning. Finns att köpa via ipad och iphone om du ej får tag i magasinet i fysisk form.

Där tar de upp arrangering och de olika delarna inom Housens alla subgenrer och hur man kan få till vissa ljud via sitt DAW och vad som är viktigt att tänka på rent frekvens mässigt OCH MYCKET MER! 🙂

Åter igen, tack för all hjälp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.