Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

🥰

Hur kommer man med i melodifestivalen , jag har komponerat låtar som håller väldigt hög klass

men dom har aldrig kommit med , ja har tänkt många ggr , imorgon är en annan dag ..men den

dagen har aldrig kommit, men så har jag ändå skickat in nya , så länge spänningen finns kvar

Nu har väl Christer Björkman avslöjat sej själv när han tog bort spänningen i år

men jag är lite besviken att Bobby Ljunggren bara fick med ett bidrag i år , dom kanske

har relationsproblem

Så länge spänningen finns , imorgon är en annan dag

När skall vi bli av med Rysk TV i vårt land , jag trodde vi bodde i en demokrati

http://www.youtube.com/watch?v=ZQgr0aWeFmI

Usch vad grymt härligt det var med en riktig orkestern

Annons
Postat

En gammal korridorare till mig var med och skrev förra (eller förförra) vinnarbidraget.

Vet inte gångarna, men han hade ingen gräddfil, mer än att han lirkat sig in i "branschen".

Så du ska nog inte hålla det för omöjligt inte.

Postat

Förmodligen genom att kolla hur de andra som kommer med hela vägen de senaste åren gjort, slicka röv, bend over osv osv var inställsam och lär känna de "tunga" ( i mina ögon urfjantiga) producenterna och låtskrivarna och framörallt bli vän med überfjanten CB...what a fake forget it, satsa på andra grejor och festivaler och rock SM etc, mer ärliga premisser där!!!

Postat (redigerat)

Hej

....Jag heter "Bobby Forsman-Kempe" och mina alster brukar stå för 50% av bidragen...jag tjänar pengar som gräs och är svåger/älskare/svärmor till Björkman och SVT´s chefer. Oavsett hur låtarna går finns det en garanti att låtarna spelas live i SVT x antal gånger och sedan har vi ju radio oxå. I LOVE U STIM!!!

Hej

....Jag heter "Erik/Maria Svensson/Andersson" och minn musik hörs aldrig i kommersiella sammanhang. Jag skrev ett par vinjetter som ett produktionsbolag snodde och som jag inte fick ett öre för. Melodifestivalens medarbetare vet att mina låtar håller hög klass men måste hålla sina käraste om ryggen då det gynnar dem alla....En s.k win-win situation.

Jag har låtar på Spotify som får höga lyssnarsiffror och det är kul. STIM betalade då ut 234 kr förra året. Jag tror jag ska ta en bussresa till Stokcholm och gå på Gamla stan för dem, ska bli kul.

Redigerat av mickestrang
  • Gilla 2
Postat

Jag snackade med en kollega som jobbat med en som numer försörjer sig på låtskriveri. Han skickade in 50-60 bidrag ett år och fick då med ett. Efter det räckte det med att han skickade in 5-10 låtar för att komma med. Därefter kom det plötsligt massor med förfrågningar om att skriva texter och sånt.

Postat

Well enda säkra kortet är att bli god vän med Christer Björkman. Han har nämligen sista ordet på precis allt som rör melodifestivalen. Sant.

Postat

🥰

men dom har aldrig kommit med , ja har tänkt många ggr , imorgon är en annan dag ..men den

dagen har aldrig kommit

Du har iaf tänkt "i morgon är en annan dag", vilket är en bra början på att gnida Christer.

Postat

Det Björkman gör, är vad som brukar kalla "kvalitet-säkra". Man får komma ihåg att dom feta direktörs-typerna inte har den blekaste aning om nåt inom musik eller artisteri. Dom vill bara ha nån som är ansvarig för att det ska hålla "viss klass", och andra har intygat till dom att Björkman är en lämplig person för det.

Att "kvalitet-säkra", dvs att utlysa evemanget som en fullt demokratisk tävling men sedan selektivt välja ut de personer eller bidrag som man törs lita på, sånt förekommer överallt inom TV. Det förekommer betydligt mycket mer i "icke-rysk" dvs amerikansk TV. Tänk på det som att Autotunad TV.

Vill du komma med, så måste du först öka aktievärdet av ditt namn rejält (tar några år), och sen göra dig tjenis med Björkman och styrelsen, och hoppas att rätt personer rekommenderar dig.

Postat

Det gäller att man röker ma... förlåt, dricker öl, med rätt personer. Emellanåt låter de helt okända och otippade namn (läs: skolfröken 2007) vara med, men för det mesta handlar det om att man måste vara kompis med rätt personer. Kvalitén på låtarna är det ingen som bryr sig om, det ska vara bra tv! Och klagomålen på låtarna är sedan länge en del av marknadsföringen.

Den där tävlingen har ingenting med musik att göra.

Postat (redigerat)

Signia ?

Kvalitetssäkra , har det med något annat att göra då

jag hur gör Björkman när han kvalitetssäkrar artisterna

som han bjuder in som har sån enorm kvalite på vad då ?

Tycker nästan var ända bidrag hittils i år har luktat gammal toalett

Varför inte pröva en ny och fräsch där man använder WC-rent

Redigerat av antikartellmusikern
Postat

Jag snackade med en kollega som jobbat med en som numer försörjer sig på låtskriveri. Han skickade in 50-60 bidrag ett år och fick då med ett. Efter det räckte det med att han skickade in 5-10 låtar för att komma med. Därefter kom det plötsligt massor med förfrågningar om att skriva texter och sånt.

50-60 bidrag?? shiiieet

Postat

Fast jag tycker melodifestivalen spelat ut sin roll. Visst får man megamedial uppmärksamhet för stunden men sen stängs TV av. Bättre att satsa på musik-/skivbolag med muskler som kan hålla marknadsföring uppe ett tag. Och skulle du bli känd kommer Björkman tids nog att höra av sig....

Postat (redigerat)

Signia ?

Kvalitetssäkra , har det med något annat att göra då

jag hur gör Björkman när han kvalitetssäkrar artisterna

som han bjuder in som har sån enorm kvalite på vad då ?

Varför inte pröva en ny och fräsch där man använder WC-rent

Kvalitet-säkra, det är bara ett finansvalp-språk - som outsourcening eller kapitaltäckningsgradering. Har inga direkt motsvarigheter i fysiska verkligheten. Närmaste begrepp är kanske "den som har övergripande ansvaret för att det inte spårar ur åt nåt håll". Det Björkman åstadkommer, är bara vad han förstår kommer hålla chefer/kollegor rimligen nöjda. Ibland är det samma sak som håller publiken rimligen nöjd, och ibland inte.

Kvalitets-säkring är ungefär samma sak som ... dörrvakterna på Sturecompagniet gör: dom gallrar tyst ut vilka som släpps in. Snygga, kända, rediga personer släpps in, medan okända, gråa, obetydliga eller riskfyllda personer förvisas till att vänta i kön "som alla andra" - i evighet.

Tänk som en försäljare: melodifestivalpubliken är extremt musikaliskt okunnig. Hör dom ett gitarr-solo, så har dom ingen aning om det var ett bra eller surt solo; dom har ingen möjlighet att bedöma. Hur avgör man då om en låt/artist är bra eller inte? Jo att man får vara med i melodifestivalen är ju högsta intyget på att man ÄR bra. Får man inte vara med, så är man inte tillräckligt bra - andra är bättre. Så tänker folket. Varför skulle SVT avsiktligt utelämna de bra och ta med de sämre? Det går inte ihop för folk. På så sätt framstår Björkman vara en "kvalitets-säkrare": han är dörrvakten som ser till att det är det bästa som kommer med.

Redigerat av Signia
Postat
Tänk som en försäljare, tänk på att melodifestivalpubliken är extremt musikaliskt okunnig. Man kommer ju inte med i melodifestivalen för att man är bra. Det är tvärtom: att man får vara med i melodifestivalen, det är först DÅ man är bra. Får man inte vara med, så kan det bara innebära en sak: man är inte tillräckligt bra

Och här har vi samma ekvation ( i all sin bakvända lurighet & enkelhet) som gäller för radio faktiskt, syns/hörs man inte så finns man inte, hur bra man än är (ur kreativa & musikaliska perspektiv) här gäller alltså att försöka komma över de trösklar och staket som satts upp av programchefer och urvalsansvariga och som är indirekt styrda av Sony/BMG/Universal osv..kul eller hur, moment 22 för de flesta kan jag ju säga!

Hon som är ansvarig för Östergötland och Stockholm (Kerstin B.) har jag försökt resoner med en gång på ett trevligt och öppet sätt, vi pratade rätt länge för ca 4 år sedan och jag insåg snabbt hur grå och bister denna verklighet verkligen var när jag hörde henns vidriga röst och attityd när hon gick i försvarsställning innan jag ens hade fått ställa mina rent tekniskt nyfikna frågor för hur urvalprocessen går till etc, en riktigt subba utan några som helst kulturella insikter, inhyrd robot som går sina och kommersens vägar, demokrati och urval javisst, det ligger ca 1 miljon låtar eller mer i SR's grammofonarkiv (läs digitalt) men ständigt samma skval spelas i P4???

Postat

...men hur många skivor äger en medelsvenne? 40? 50? Och det är väl jättetrevligt att få höra låtar man känner igen när man sitter där i bilkön och lyssnar på radio? Visst, det är tråkigt att mainstream är så urvattnat, men det är ju inte direkt svårt att hitta "smalare" musik. Melodifestivalen är ju bara ren och skär underhållning, och att sura över att "riktiga" artister inte får vara med är lite som att sitta och sura över att inte en enda musikfråga i På Spåret handlar om Cannibal Corpse.

I min bok alltså.

Postat (redigerat)

gillar man inte mello finns det ett enkelt sätt; tryck på den röda knappen! Om frugan/gubben absolut ska kika, ta en skön promenad eller parkera i musikrummet.

blää 🙂

för att komma med, skriv en bra låt

Redigerat av MRS8
Postat

Har du någon aning om hur pass färdiga låtarna var? Slask-sång eller redan här med en "riktig" sångare/sångerska? Och hur var produktionen på dessa, färdiga eller bara halvt "slarviga" mallar?

Postat (redigerat)

Har du någon aning om hur pass färdiga låtarna var? Slask-sång eller redan här med en "riktig" sångare/sångerska? Och hur var produktionen på dessa, färdiga eller bara halvt "slarviga" mallar?

Låter jobbigt 50-60 låtar , är det inte bättre om han hade skrivet 2 bra låtar istället som jag brukade skriva utan att skryta, funderar starkt på skänka dom till Bobby Ljunggren som aldrig heller presenterat någon dålig låt , bevare mej ifrån dussinlåtar, har aldrig kunnat skriva klart något som jag känner börjar bli en dussinlåt , bättre att jobba mer på dom bra ideerna , så människor reagerar i sina hjärtan så mänskligheten inte blir tiltad av allt intetsägande tillslut 😄 men snart räknas väl all musik som Muzakbakgrundsmusik, annat var det förr när man köpte en platta i taget och verkligen lyssnade på musiken och ser man på idag vad musiktörstande längtar efter som inte förlorat sitt musiköra i denna blaskiga musikindustri, så letar dom sej bakåt i tiden då allt var mer genuint som dom gamla Psalmerna som oftast var självupplevda eller väldigt grundade från den klaraste källa av toner, idag har bara det giriga värdet någon

kvalite som förstör våra hjärtan med dess predikan av

grumliga toner som mer bara fungerar som en bukfylla

som vi hör i alla medier och som går att köpa på statoil m.m

ja anskrämlig musik som kanske väcker alla dinosaurier tillslut

men den riktiga oljan borde vara mer helig än så 🥰

men på SVT använder dom nog bara bergvärme nu

eftersom det inte gick att driva deras byggnader på helig olja längre

Pannan nere i avgrunden fick antagligen spader

men några 10 musikens budord har dom inte fått på sin bergvärme

dom verkar sitta långt inne i berget ännu, vi kanske får se dom

tavlorna i framtiden 🙂 Undra vad det kommer stå på dom då 😄 ?

Nån som vet ???

http://www.youtube.com/watch?v=RBHjolc5y5g&feature=related

Minns ni denna , jag älskar den levande orkesternso

Postat (redigerat)

50-60 bidrag?? shiiieet

Band in the box kanske han använder , det kommer kanske en plug snart som heter Björkman in the box och dom medverkande är det härliga gänget som alltid hittat dom rätta slingorna in på Björkmans kontor , men det kommer vara en bug i den första versionen som alltid kommer vilja börja sjunga

" Imorgon är en annan dag "

Postat
Om man nu ska skicka in ett bidrag, hur lång tid brukar man då ha på sig, har för mej att jag har läst att man bara har en dag på hela året och att det gäller att skicka in då...........nån som vet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.