Jump to content
Annons

Hur kommer man med i melodifestivalen ?


antikartellmusikern

Recommended Posts

đŸ„°

Hur kommer man med i melodifestivalen , jag har komponerat lÄtar som hÄller vÀldigt hög klass

men dom har aldrig kommit med , ja har tÀnkt mÄnga ggr , imorgon Àr en annan dag ..men den

dagen har aldrig kommit, men sÄ har jag ÀndÄ skickat in nya , sÄ lÀnge spÀnningen finns kvar

Nu har vÀl Christer Björkman avslöjat sej sjÀlv nÀr han tog bort spÀnningen i Är

men jag Àr lite besviken att Bobby Ljunggren bara fick med ett bidrag i Är , dom kanske

har relationsproblem

SÄ lÀnge spÀnningen finns , imorgon Àr en annan dag

NÀr skall vi bli av med Rysk TV i vÄrt land , jag trodde vi bodde i en demokrati

http://www.youtube.com/watch?v=ZQgr0aWeFmI

Usch vad grymt hÀrligt det var med en riktig orkestern

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En gammal korridorare till mig var med och skrev förra (eller förförra) vinnarbidraget.

Vet inte gÄngarna, men han hade ingen grÀddfil, mer Àn att han lirkat sig in i "branschen".

SÄ du ska nog inte hÄlla det för omöjligt inte.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förmodligen genom att kolla hur de andra som kommer med hela vĂ€gen de senaste Ă„ren gjort, slicka röv, bend over osv osv var instĂ€llsam och lĂ€r kĂ€nna de "tunga" ( i mina ögon urfjantiga) producenterna och lĂ„tskrivarna och framörallt bli vĂ€n med ĂŒberfjanten CB...what a fake forget it, satsa pĂ„ andra grejor och festivaler och rock SM etc, mer Ă€rliga premisser dĂ€r!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

....Jag heter "Bobby Forsman-Kempe" och mina alster brukar stÄ för 50% av bidragen...jag tjÀnar pengar som grÀs och Àr svÄger/Àlskare/svÀrmor till Björkman och SVTŽs chefer. Oavsett hur lÄtarna gÄr finns det en garanti att lÄtarna spelas live i SVT x antal gÄnger och sedan har vi ju radio oxÄ. I LOVE U STIM!!!

Hej

....Jag heter "Erik/Maria Svensson/Andersson" och minn musik hörs aldrig i kommersiella sammanhang. Jag skrev ett par vinjetter som ett produktionsbolag snodde och som jag inte fick ett öre för. Melodifestivalens medarbetare vet att mina lÄtar hÄller hög klass men mÄste hÄlla sina kÀraste om ryggen dÄ det gynnar dem alla....En s.k win-win situation.

Jag har lÄtar pÄ Spotify som fÄr höga lyssnarsiffror och det Àr kul. STIM betalade dÄ ut 234 kr förra Äret. Jag tror jag ska ta en bussresa till Stokcholm och gÄ pÄ Gamla stan för dem, ska bli kul.

Redigerat av mickestrang
  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag snackade med en kollega som jobbat med en som numer försörjer sig pÄ lÄtskriveri. Han skickade in 50-60 bidrag ett Är och fick dÄ med ett. Efter det rÀckte det med att han skickade in 5-10 lÄtar för att komma med. DÀrefter kom det plötsligt massor med förfrÄgningar om att skriva texter och sÄnt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

đŸ„°

men dom har aldrig kommit med , ja har tÀnkt mÄnga ggr , imorgon Àr en annan dag ..men den

dagen har aldrig kommit

Du har iaf tÀnkt "i morgon Àr en annan dag", vilket Àr en bra början pÄ att gnida Christer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Björkman gör, Àr vad som brukar kalla "kvalitet-sÀkra". Man fÄr komma ihÄg att dom feta direktörs-typerna inte har den blekaste aning om nÄt inom musik eller artisteri. Dom vill bara ha nÄn som Àr ansvarig för att det ska hÄlla "viss klass", och andra har intygat till dom att Björkman Àr en lÀmplig person för det.

Att "kvalitet-sÀkra", dvs att utlysa evemanget som en fullt demokratisk tÀvling men sedan selektivt vÀlja ut de personer eller bidrag som man törs lita pÄ, sÄnt förekommer överallt inom TV. Det förekommer betydligt mycket mer i "icke-rysk" dvs amerikansk TV. TÀnk pÄ det som att Autotunad TV.

Vill du komma med, sÄ mÄste du först öka aktievÀrdet av ditt namn rejÀlt (tar nÄgra Är), och sen göra dig tjenis med Björkman och styrelsen, och hoppas att rÀtt personer rekommenderar dig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det gÀller att man röker ma... förlÄt, dricker öl, med rÀtt personer. EmellanÄt lÄter de helt okÀnda och otippade namn (lÀs: skolfröken 2007) vara med, men för det mesta handlar det om att man mÄste vara kompis med rÀtt personer. Kvalitén pÄ lÄtarna Àr det ingen som bryr sig om, det ska vara bra tv! Och klagomÄlen pÄ lÄtarna Àr sedan lÀnge en del av marknadsföringen.

Den dÀr tÀvlingen har ingenting med musik att göra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Signia ?

KvalitetssÀkra , har det med nÄgot annat att göra dÄ

jag hur gör Björkman nÀr han kvalitetssÀkrar artisterna

som han bjuder in som har sÄn enorm kvalite pÄ vad dÄ ?

Tycker nÀstan var Ànda bidrag hittils i Är har luktat gammal toalett

Varför inte pröva en ny och frÀsch dÀr man anvÀnder WC-rent

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag snackade med en kollega som jobbat med en som numer försörjer sig pÄ lÄtskriveri. Han skickade in 50-60 bidrag ett Är och fick dÄ med ett. Efter det rÀckte det med att han skickade in 5-10 lÄtar för att komma med. DÀrefter kom det plötsligt massor med förfrÄgningar om att skriva texter och sÄnt.

50-60 bidrag?? shiiieet

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast jag tycker melodifestivalen spelat ut sin roll. Visst fÄr man megamedial uppmÀrksamhet för stunden men sen stÀngs TV av. BÀttre att satsa pÄ musik-/skivbolag med muskler som kan hÄlla marknadsföring uppe ett tag. Och skulle du bli kÀnd kommer Björkman tids nog att höra av sig....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Signia ?

KvalitetssÀkra , har det med nÄgot annat att göra dÄ

jag hur gör Björkman nÀr han kvalitetssÀkrar artisterna

som han bjuder in som har sÄn enorm kvalite pÄ vad dÄ ?

Varför inte pröva en ny och frÀsch dÀr man anvÀnder WC-rent

Kvalitet-sÀkra, det Àr bara ett finansvalp-sprÄk - som outsourcening eller kapitaltÀckningsgradering. Har inga direkt motsvarigheter i fysiska verkligheten. NÀrmaste begrepp Àr kanske "den som har övergripande ansvaret för att det inte spÄrar ur Ät nÄt hÄll". Det Björkman Ästadkommer, Àr bara vad han förstÄr kommer hÄlla chefer/kollegor rimligen nöjda. Ibland Àr det samma sak som hÄller publiken rimligen nöjd, och ibland inte.

Kvalitets-sÀkring Àr ungefÀr samma sak som ... dörrvakterna pÄ Sturecompagniet gör: dom gallrar tyst ut vilka som slÀpps in. Snygga, kÀnda, rediga personer slÀpps in, medan okÀnda, grÄa, obetydliga eller riskfyllda personer förvisas till att vÀnta i kön "som alla andra" - i evighet.

TĂ€nk som en försĂ€ljare: melodifestivalpubliken Ă€r extremt musikaliskt okunnig. Hör dom ett gitarr-solo, sĂ„ har dom ingen aning om det var ett bra eller surt solo; dom har ingen möjlighet att bedöma. Hur avgör man dĂ„ om en lĂ„t/artist Ă€r bra eller inte? Jo att man fĂ„r vara med i melodifestivalen Ă€r ju högsta intyget pĂ„ att man ÄR bra. FĂ„r man inte vara med, sĂ„ Ă€r man inte tillrĂ€ckligt bra - andra Ă€r bĂ€ttre. SĂ„ tĂ€nker folket. Varför skulle SVT avsiktligt utelĂ€mna de bra och ta med de sĂ€mre? Det gĂ„r inte ihop för folk. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt framstĂ„r Björkman vara en "kvalitets-sĂ€krare": han Ă€r dörrvakten som ser till att det Ă€r det bĂ€sta som kommer med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TĂ€nk som en försĂ€ljare, tĂ€nk pĂ„ att melodifestivalpubliken Ă€r extremt musikaliskt okunnig. Man kommer ju inte med i melodifestivalen för att man Ă€r bra. Det Ă€r tvĂ€rtom: att man fĂ„r vara med i melodifestivalen, det Ă€r först DÅ man Ă€r bra. FĂ„r man inte vara med, sĂ„ kan det bara innebĂ€ra en sak: man Ă€r inte tillrĂ€ckligt bra

Och hÀr har vi samma ekvation ( i all sin bakvÀnda lurighet & enkelhet) som gÀller för radio faktiskt, syns/hörs man inte sÄ finns man inte, hur bra man Àn Àr (ur kreativa & musikaliska perspektiv) hÀr gÀller alltsÄ att försöka komma över de trösklar och staket som satts upp av programchefer och urvalsansvariga och som Àr indirekt styrda av Sony/BMG/Universal osv..kul eller hur, moment 22 för de flesta kan jag ju sÀga!

Hon som Ă€r ansvarig för Östergötland och Stockholm (Kerstin B.) har jag försökt resoner med en gĂ„ng pĂ„ ett trevligt och öppet sĂ€tt, vi pratade rĂ€tt lĂ€nge för ca 4 Ă„r sedan och jag insĂ„g snabbt hur grĂ„ och bister denna verklighet verkligen var nĂ€r jag hörde henns vidriga röst och attityd nĂ€r hon gick i försvarsstĂ€llning innan jag ens hade fĂ„tt stĂ€lla mina rent tekniskt nyfikna frĂ„gor för hur urvalprocessen gĂ„r till etc, en riktigt subba utan nĂ„gra som helst kulturella insikter, inhyrd robot som gĂ„r sina och kommersens vĂ€gar, demokrati och urval javisst, det ligger ca 1 miljon lĂ„tar eller mer i SR's grammofonarkiv (lĂ€s digitalt) men stĂ€ndigt samma skval spelas i P4???

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men hur mÄnga skivor Àger en medelsvenne? 40? 50? Och det Àr vÀl jÀttetrevligt att fÄ höra lÄtar man kÀnner igen nÀr man sitter dÀr i bilkön och lyssnar pÄ radio? Visst, det Àr trÄkigt att mainstream Àr sÄ urvattnat, men det Àr ju inte direkt svÄrt att hitta "smalare" musik. Melodifestivalen Àr ju bara ren och skÀr underhÄllning, och att sura över att "riktiga" artister inte fÄr vara med Àr lite som att sitta och sura över att inte en enda musikfrÄga i PÄ SpÄret handlar om Cannibal Corpse.

I min bok alltsÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

gillar man inte mello finns det ett enkelt sÀtt; tryck pÄ den röda knappen! Om frugan/gubben absolut ska kika, ta en skön promenad eller parkera i musikrummet.

blÀÀ 🙂

för att komma med, skriv en bra lÄt

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag snackade med en kollega som jobbat med en som numer försörjer sig pÄ lÄtskriveri. Han skickade in 50-60 bidrag ett Är och fick dÄ med ett. Efter det rÀckte det med att han skickade in 5-10 lÄtar för att komma med. DÀrefter kom det plötsligt massor med förfrÄgningar om att skriva texter och sÄnt.

Har du nÄgon aning om hur pass fÀrdiga lÄtarna var? Slask-sÄng eller redan hÀr med en "riktig" sÄngare/sÄngerska? Och hur var produktionen pÄ dessa, fÀrdiga eller bara halvt "slarviga" mallar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du nÄgon aning om hur pass fÀrdiga lÄtarna var? Slask-sÄng eller redan hÀr med en "riktig" sÄngare/sÄngerska? Och hur var produktionen pÄ dessa, fÀrdiga eller bara halvt "slarviga" mallar?

LĂ„ter jobbigt 50-60 lĂ„tar , Ă€r det inte bĂ€ttre om han hade skrivet 2 bra lĂ„tar istĂ€llet som jag brukade skriva utan att skryta, funderar starkt pĂ„ skĂ€nka dom till Bobby Ljunggren som aldrig heller presenterat nĂ„gon dĂ„lig lĂ„t , bevare mej ifrĂ„n dussinlĂ„tar, har aldrig kunnat skriva klart nĂ„got som jag kĂ€nner börjar bli en dussinlĂ„t , bĂ€ttre att jobba mer pĂ„ dom bra ideerna , sĂ„ mĂ€nniskor reagerar i sina hjĂ€rtan sĂ„ mĂ€nskligheten inte blir tiltad av allt intetsĂ€gande tillslut 😄 men snart rĂ€knas vĂ€l all musik som Muzakbakgrundsmusik, annat var det förr nĂ€r man köpte en platta i taget och verkligen lyssnade pĂ„ musiken och ser man pĂ„ idag vad musiktörstande lĂ€ngtar efter som inte förlorat sitt musiköra i denna blaskiga musikindustri, sĂ„ letar dom sej bakĂ„t i tiden dĂ„ allt var mer genuint som dom gamla Psalmerna som oftast var sjĂ€lvupplevda eller vĂ€ldigt grundade frĂ„n den klaraste kĂ€lla av toner, idag har bara det giriga vĂ€rdet nĂ„gon

kvalite som förstör vÄra hjÀrtan med dess predikan av

grumliga toner som mer bara fungerar som en bukfylla

som vi hör i alla medier och som gÄr att köpa pÄ statoil m.m

ja anskrÀmlig musik som kanske vÀcker alla dinosaurier tillslut

men den riktiga oljan borde vara mer helig Ă€n sĂ„ đŸ„°

men pÄ SVT anvÀnder dom nog bara bergvÀrme nu

eftersom det inte gick att driva deras byggnader pÄ helig olja lÀngre

Pannan nere i avgrunden fick antagligen spader

men nÄgra 10 musikens budord har dom inte fÄtt pÄ sin bergvÀrme

dom verkar sitta lÄngt inne i berget Ànnu, vi kanske fÄr se dom

tavlorna i framtiden 🙂 Undra vad det kommer stĂ„ pĂ„ dom dĂ„ 😄 ?

NĂ„n som vet ???

http://www.youtube.com/watch?v=RBHjolc5y5g&feature=related

Minns ni denna , jag Àlskar den levande orkesternso

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

50-60 bidrag?? shiiieet

Band in the box kanske han anvÀnder , det kommer kanske en plug snart som heter Björkman in the box och dom medverkande Àr det hÀrliga gÀnget som alltid hittat dom rÀtta slingorna in pÄ Björkmans kontor , men det kommer vara en bug i den första versionen som alltid kommer vilja börja sjunga

" Imorgon Àr en annan dag "

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...