Jump to content
Annons

Mbox vs. andra ljud kort i samma prisklass?


P0ntan

Recommended Posts

Mitt gamla mbox2 mini har gått sönder så nu e jag tvungen att köpa ett nytt ljudkort.

Tror att det antagligen kommer att bli ett mbox igen fast ett mbox3 dena gången.

Men började fundera på hur Mbox står sig jämfört med andra USB-ljudkort i samma prisklass (2500-3500 kr) som funkar i windows7?

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tillhör de som gärna skissar låtar på "porta". Jag kör med en Ipod nu med MultiTrack DAW, men planerar att köpa en Ipad (Ipad 3 ryktas att släppas om några veckor). Jag skaffar därför gärna själv ett ljudkort som är flexibelt, och gärna med minst 4 ingångar (Ipad ska tydligen kunna spela in 24 kanaler samtidigt enl www.auriaapp.com ).

Om du funderar i dessa banor så funkar vissa USB-ljudkort även till Ipad med följande brasklapp (listan borde uppdateras, och vissa som Tascam's nya lilla har även Ipod-kontakt):

"The iPad can use the Camera Connection Kit to connect USB devices. Any USB audio device which is full-speed USB class-compliant should work, but if the device draws too much current a powered USB hub is required."

update: iOS4.2 changed the maximum power that a device can draw, which is now lower. There is a workaround using a powered hub, but unpowered, please see this thread for a list of supported hubs: http://forum.harmonicdog.com/viewtopic.php?f=2&t=307&start=20#p2030

Tascam US-800 (Works with all 8 inputs simultaneously!)

Lexicon Omega (Works with 4 inputs simultaneously)

Alesis iO4 Four-Channel interface (Works with all 4 inputs simultaneously)

Alesis iO Dock

M-Audio Mobilepre

M-Audio Fast Track Pro

Blue Yeti

Griffin iMic USB Audio Interface

Others have reported USB devices that work:

MXL USB Mic Mate Pro

C01U - USB Studio Condenser Microphone

Samson Zoom H4n

Samson Zoom H4

Allen & Heath ZED-10FX

Roland UA-1G USB Audio Interface

Roland UA-25 USB Audio Interface (requires powered USB hub)

Shure X2u XLR-USB Signal Adapter (requires powered USB hub)

Behringer UCA-222

USB Things tried that didn't work:

M-Audio Fast Track Ultra

Mixvibes U-Mix 44

Focusrite Scarlett 8i6

Link to comment
Dela på andra sajter

@evilrocker: Vad menas med drivare och har mboxarna en bra sådan?

drivare menar han drivrutiner. de som får ljudkortet att fungera med datorn.

Mboxen har stabila drivrutiner i mitt tycke. ända är att de kan bråka i windows om du har andra drivrutiner till andra ljudkort installerade på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

drivare menar han drivrutiner. de som får ljudkortet att fungera med datorn.

Mboxen har stabila drivrutiner i mitt tycke. ända är att de kan bråka i windows om du har andra drivrutiner till andra ljudkort installerade på samma gång.

ok. Ja mott gamla mbox2 krånglade lite med mig ibland när jag skaffade windows7. Men antar att det inte ska vara något problem med 3:e generationen och några andra ljudkort har jag inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...