Jump to content
Annons

Promotion kontrakt i Afrika, problem att förstå formulering


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Brorsan har ett promotionkontrakt på g med ett afrikanskt skivbolag och ringer och frågar om hjälp med översättningen. Kontraktet ser ganska ok ut men det är två paragrafer som är otydliga enligt mig. Det här är bara ett förslags från bolaget sida så jag förmodar att det är förhandlingsbart. Kan nån ta en titt och säga vad ni tror dom menar med dom här två paragraferna.

Det här förmodar jag handlar om att bolaget ska kunna ta betalt för sina kostnader löpande om bandet drar in pengar. Då tycker man ju att det borde preciseras hur kostnaderna ska redovisas och att bandet borde får säga sitt innan.

Management’s Commission shall be payable upon all Gross Compensation as and when such Gross Compensation is paid to client on Artist's behalf.

Detta ska väl visa hur mycket bandet ska betala men som jag ser det så borde det ju preciseras om det handlar om procent av eventuella intäkter eller ett betalningsåtagande oavsett om bandet tjänar några pengar eller ej.

Artiste agrees to pay an amount Of GHC………………………. which is to cover for the period of promotion but will make payment in quarterly basis.

Nån som har några idéer tacksam för svar.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker alltid att man ska dra öronen åt sig när ett kontrakt innehåller formuleringar som innebär att artisten ska betala till bolaget (tänkte på den andra paragrafen).

Björn Skifs kom hem från sin första USA-turné och var skuldsatt upp över öronen. Utlandsäventyr kan bli en kostsam historia...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alltid att man ska dra öronen åt sig när ett kontrakt innehåller formuleringar som innebär att artisten ska betala till bolaget (tänkte på den andra paragrafen).

Björn Skifs kom hem från sin första USA-turné och var skuldsatt upp över öronen. Utlandsäventyr kan bli en kostsam historia...

Men det gick bra för honom ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.

Man kan inte läsa enstaka paragrafer i ett kontrakt. Det krävs att se hela texten om det skall gå att förstå vad som avses.

En viktig första punkt att kolla är vilket lands lagar som skall ligga till grund för kontraktet och var eventuella tvister skall lösas. Är det Liberia eller Etiopien eller Eritrea eller Zambia eller ... (finns fler) så skulle jag aldrig skriva under något. Det är exempel på länder där rättsapparaten är så annorlunda att vi som svenskar inte har en aning var vi skall börja.

I ett bra kontrakt finns det en balans mellan det som de två parterna (artisten och bolaget) skall lägga in respektive få tillbaka och hur risken respektive framgången skall delas. Vem står risken för om det går dåligt och om vem får vinsten om det går bra är en bra fråga att ställa. I en del kontrakt står det att artisten betalar allt om det går dåligt men inte får del av vinsten om det går bra. Det borde vara uppenbart att ett sånt kontrakt skall man inte skriva under.

En början till att få koll på sånt här kan vara att kräva att få tala med andra artister som skrivit på samma kontrakt. Be om en referenslista och be dem berätta vilken erfarenhet de har.

Jag rekommenderar också alltid att ta kontakt med en jurist som är van vid sånt här innan du skriver på något.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar också alltid att ta kontakt med en jurist som är van vid sånt här innan du skriver på något.

// Gunnar

Absolut!

Inga kontrakt utan jurist!!! Det är alldeles för stor risk att det är någonting man inte förstår, så det är värt pengarna att anlita någon som är proffs på musikjuridik.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tack för input, bra och tänkvärt ska vidarebefordra till brorsan med bandpolare. Det är i Ghana och hur rättssystemet funkar där har jag ingen aning om men jag förmodar att det är ganska annorlunda jämfört med här. En advokat och referens lista på andra artister är nog en bra idé. Kontraktet i sig såg ganska ok ut sträcker sig över 12 månader och det enda jag reagerade över var dessa två punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara värre än att vara signade på Cosmos Music Group! Har hört att dom operar in stora chipp i ansiktet på människor, som dom sedan styr mimiken med när dom är med i TV. Minsta kritik mot företaget eller andra så stänger dom bara av hjärnan på dig, med en enkel knapptryckning. Begravningsräkningen skickar dom sedan till din ömma söndergråtna mor. The swedish model.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Äre dipp till chippen då oxå haha

Edit

Då tar jag surkräm dipp om det e okej

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alltid att man ska dra öronen åt sig när ett kontrakt innehåller formuleringar som innebär att artisten ska betala till bolaget (tänkte på den andra paragrafen).

Jag skulle vilja påstå att det nästan inte finns ett enda kontrakt där artisten inte "betalar" till bolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ngt hinder att skriva ett eget kontrakt enligt "svensk modell" (om ngt sånt begrepp finns) men med för dig fördelaktiga - begripliga - paragrafer och sedan skicka ner till dom för deras påskrift? Det finns väl inget som säger att deras kontraktformuleringar är bättre/sämre än dina?

(Min farsa skulle sälja sin båt och den intresserade köparen skickade ett kontrakt som var "baserat" på ett för båtbranschen vanligt kontrakt, men köparen hade ändrat ngt om "befintligt skick" till att "säljaren ska bekosta reparationer till alla eventuella brister". Dom sålde till ngn annan. Men min poäng är att kontrakt kan formuleras av båda parter.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten hade många bra poäng. Jurist och referenser, det är något jag själv bör tänka på. Har skrivit på ett kontrakt med ett bolag, det va väldigt tydliga paragrafer men nu i efterhand så kändes det inte rättvist alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är nog så precis som Valle säger att man får nog räkna med att betala på ett eller annat sätt. Bolaget gör ju det där jobbet för att tjäna pengar det är ju inget konstigt med det. Frågan är ju bara om det ska betalas ur artistens egen ficka oavsett hur det går eller dras från eventuella inkomster som kommer in på artisteriet. Sen kommer väl frågan hur stor procentandel ska artisten få och om det finns utrymme för egna aktiviteter som drar in stålar samt att det är någorlunda preciserat i alla fall vad som är bolagets kostnader samt hur och när det ska redovisas till artisten.

I den här dealen åtar sig bolaget (Empire Records) att bekosta airtime, studiotid, två videos, nåt gig, internetaktiviteter samt 500 skivor för totalt runt 80 000 spänn på ett år. Så frågan är väl om dom bara ska stå för kostnaden löpande men att notan hamnar i knät på bandet över tid oavsett hur dom lyckas marknadsföra bandet.

80 000 är ju inte mycket i dom här sammanhangen men det här är ju afrika så det är nog annorlunda förhållanden där nere. Han är där nu alltså och samarbetar med en lokal musiker och låtskrivare och funkar det så blir han väl där för gott kan jag tro. Dom har redan gjort en video en slags popdänga med afrikanska förtecken. Faktiskt en helt ok låt och videon håller en ganska bra kvalité.

Mitt bekymmer är ju att Ghana och Nigeria är ganska kända nästen för scammers och han har blivit blåst där nere förr så det är lite därför som jag frågar här. Han ringde på skype och bad mig läsa kontraktet och översätta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så precis som Valle säger att man får nog räkna med att betala på ett eller annat sätt. Bolaget gör ju det där jobbet för att tjäna pengar det är ju inget konstigt med det. Frågan är ju bara om det ska betalas ur artistens egen ficka oavsett hur det går eller dras från eventuella inkomster som kommer in på artisteriet. Sen kommer väl frågan hur stor procentandel ska artisten få och om det finns utrymme för egna aktiviteter som drar in stålar samt att det är någorlunda preciserat i alla fall vad som är bolagets kostnader samt hur och när det ska redovisas till artisten.

I den här dealen åtar sig bolaget (Empire Records) att bekosta airtime, studiotid, två videos, nåt gig, internetaktiviteter samt 500 skivor för totalt runt 80 000 spänn på ett år. Så frågan är väl om dom bara ska stå för kostnaden löpande men att notan hamnar i knät på bandet över tid oavsett hur dom lyckas marknadsföra bandet.

80 000 är ju inte mycket i dom här sammanhangen men det här är ju afrika så det är nog annorlunda förhållanden där nere. Han är där nu alltså och samarbetar med en lokal musiker och låtskrivare och funkar det så blir han väl där för gott kan jag tro. Dom har redan gjort en video en slags popdänga med afrikanska förtecken. Faktiskt en helt ok låt och videon håller en ganska bra kvalité.

Mitt bekymmer är ju att Ghana och Nigeria är ganska kända nästen för scammers och han har blivit blåst där nere förr så det är lite därför som jag frågar här. Han ringde på skype och bad mig läsa kontraktet och översätta det.

Med anledning av att jag nämndes i sammanhanget, låt mig bara för säkerhets skull snabbt inflika en superviktig detalj (innan jag eventuellt blir delansvarig till att tidernas största bad deal ingås).

Vad jag menar med att artisterna mer eller mindre måste "betala" är att bolagen gärna vill ha igen vad de måste lägga ut. Nästan alla artister kan räkna med någon form av avdrag på brutto-royaltyn, eller s.k. break-even (utbetalning av royalty sker först när bolagets "utlägg" har reglerats), och så vidare.

Jag syftade alltså inte nödvändigtvis på att artister ska förväntas överräcka kontanta medel som en förutsättning för att ett avtal (sedvanligt artist-producent-förhållande) ska kunna upprättas. Faktum är att jag skulle avråda ALLA artister (även brodern i fråga) att ingå ett avtal där motparten kräver en kontant insats. Sådant luktar skit långa vägar!

Och som sagts ovan, och då särskilt med tanke på vilka länder vi talar om, i det här läget SKA sakkunnig jurist anlitas. Att fråga om avtal på ett musikerforum är helt i sin ordning, men svaren får aldrig bli annat än vägledande underlag för vidare diskussion med personer i sin omedelbara närhet som man har ovillkorligt förtroende för, och för att till sist rådgöra med juridisk expertis.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Med anledning av att jag nämndes i sammanhanget, låt mig bara för säkerhets skull snabbt inflika en superviktig detalj (innan jag eventuellt blir delansvarig till att tidernas största bad deal ingås).

Vad jag menar med att artisterna mer eller mindre måste "betala" är att bolagen gärna vill ha igen vad de måste lägga ut. Nästan alla artister kan räkna med någon form av avdrag på brutto-royaltyn, eller s.k. break-even (utbetalning av royalty sker först när bolagets "utlägg" har reglerats), och så vidare.

Jag syftade alltså inte nödvändigtvis på att artister ska förväntas överräcka kontanta medel som en förutsättning för att ett avtal (sedvanligt artist-producent-förhållande) ska kunna upprättas. Faktum är att jag skulle avråda ALLA artister (även brodern i fråga) att ingå ett avtal där motparten kräver en kontant insats. Sådant luktar skit långa vägar!

Och som sagts ovan, och då särskilt med tanke på vilka länder vi talar om, i det här läget SKA sakkunnig jurist anlitas. Att fråga om avtal på ett musikerforum är helt i sin ordning, men svaren får aldrig bli annat än vägledande underlag för vidare diskussion med personer i sin omedelbara närhet som man har ovillkorligt förtroende för, och för att till sist rådgöra med juridisk expertis.

Som sagt detta är Afrika och vem fan vet det kanske är kutym att man åker på att förbinda sig att slanta upp eget kapital där nere för att få till det. Juridisk expertis som kan det lokala läget = bra tips dock som jag har vidarebefordrat för ett tag sedan.

Procedomani2 hmm jag tror du förväxlar länder. Och sen förutom det så kanske det finns en och annan journalist med PoP drömmar men antingen lirar dom eller skriver så det suger långt upp åt i .........

Detta är inte fallet bro this is tha pure raw native shit ya know. Lite som när fjäll lämmel Plupp äntligen hittar laven.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...