Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad gillar ni för delay på en sologitarr i mixen? Det är ju lite modernt och lyxigt med stereodelay som hoppar fram o tillbaka mellan hö o vä, men jag tycker ljudet blir tajtare med ett mono delay som ligger panorerat på samma ställe som gitarren. Med nån form av stereodelay tar gitarren onödigt stor plats i mixen så trummor o bas får stå tillbaka. Och ändå blir gitarren mer otydlig, man får gasa på mer gitarr för att den ska höras.

Vad säger ni om saken?

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

Jag favoriserar monodelayer av samma anledning du nämner; mer lättstyrt och tightare.

(OT: men om det blir tal om tremolo så är det gött som fan med hö/vä-panning 🥰 )

Och "ja" WTF hände med ditt inlägg, Nilsson 😳

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Jag använder stereodelay ibland, men aldrig pingpongvarianten som hoppar mellan höger och vänster. Jag kan däremot exempelivs lägga höger kanal 10msek efter vänster. Det ger en bra spatial effekt om det används med måtta. Annars funkar monodelay generellt bra.

Lyxar jag till det med stereodelay och olika delaytider för höger och vänster gör jag alltid plats för det i mixen. Annars blir det lätt ganska grötigt. Gör man så räcker det i regel med sologitarren och kanske en slött plockande bas tillsammans med rytm. Det kan som sagt lätt gå över styr.

Postat

Jag brukar köra stereo, kör vänster i fjärdedelar och höger i åttondelar tex, jävligt mycket hp och lp på, svagt. tycker det skapar rymd

utan att tappa focus om man är försiktig.

Postat

Brukar för det mesta köra stereo bara för att få lite bredd på det hela.

Man behöver ju inte vräka på så allt bara studsar omkring. 😛

Jag använder ganska snabbt delay med få upprepningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.