Guitar Nilsson Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 (redigerat) Vad gillar ni för delay på en sologitarr i mixen? Det är ju lite modernt och lyxigt med stereodelay som hoppar fram o tillbaka mellan hö o vä, men jag tycker ljudet blir tajtare med ett mono delay som ligger panorerat på samma ställe som gitarren. Med nån form av stereodelay tar gitarren onödigt stor plats i mixen så trummor o bas får stå tillbaka. Och ändå blir gitarren mer otydlig, man får gasa på mer gitarr för att den ska höras. Vad säger ni om saken? Redigerat 13 februari 2012 av Guitar Nilsson
Anders F Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Det va svårt att läsa ditt inlägg i min webläsare. va bara pytteliten text. MVH Anders
CHAE Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 (redigerat) Jag favoriserar monodelayer av samma anledning du nämner; mer lättstyrt och tightare. (OT: men om det blir tal om tremolo så är det gött som fan med hö/vä-panning 🥰 ) Och "ja" WTF hände med ditt inlägg, Nilsson 😳 Vänligen, CHAE Redigerat 13 februari 2012 av CHAE
Guitar Nilsson Postat 13 februari 2012 Trådstartare Postat 13 februari 2012 Inlägget krympte.... Men nu är det större...
AnthonyS Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Jag använder stereodelay ibland, men aldrig pingpongvarianten som hoppar mellan höger och vänster. Jag kan däremot exempelivs lägga höger kanal 10msek efter vänster. Det ger en bra spatial effekt om det används med måtta. Annars funkar monodelay generellt bra. Lyxar jag till det med stereodelay och olika delaytider för höger och vänster gör jag alltid plats för det i mixen. Annars blir det lätt ganska grötigt. Gör man så räcker det i regel med sologitarren och kanske en slött plockande bas tillsammans med rytm. Det kan som sagt lätt gå över styr.
evilrocker Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Jag brukar köra stereo, kör vänster i fjärdedelar och höger i åttondelar tex, jävligt mycket hp och lp på, svagt. tycker det skapar rymd utan att tappa focus om man är försiktig.
BluesBoy Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Brukar för det mesta köra stereo bara för att få lite bredd på det hela. Man behöver ju inte vräka på så allt bara studsar omkring. 😛 Jag använder ganska snabbt delay med få upprepningar.
aROCKER Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Jag kör monotapedelay Roland Re-201 ibland något annat tapedelay.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.