Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som jag nämnt innan för vissa så har jag funnit Ampltibue att låta helt annorlunda i 96kHz jämnfört med 44.1kHz och 48kHz. Här är två exempel som jag gjort.

Jag spelade in ren gitarr i 96kHz och gjorde sedan kopia som jag konverterade till 44.1kHz. Sedan gjorde jag ett project i 96kHz och använde preseten American Lead 1 i Amplitube, och sedan ett project i 44.1kHz med samma presets. Enda skillnaden var sample raten. Amplitube låg även på ett stereo spår som jag finner ger bättre ljud än om den ligger på ett mono spår. Och bit raten var 16bit på båda ljudfilerna. 96kHz versionen har jag sedan konverterat till 44.1kHz.

Sån här skillnad är det:

Låter som IK Multimedia borde fixa detta Så att det låter likadant under alla sample rates.

Obs. Jag bara spelade lite, så jag brydde mig inte om att det skulle låta bra.

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Det låter ju som om det är två helt olika filtreringar...

🙂

//nemo

Postat

Företag slarvar tyvärr väldigt ofta med 96 vs. 44.1kHz. Detta leder till stora skillnader som kan ligga i att filterfrekvenser är helt olika i de olika upplösningarna o.s.v. Vilket i sin tur får folk att tro att "wow, vad mycket bättre 96kHz låter". Vilket inte alls har med saken att göra.

Skriv ett mail till IK Multimedia, påpeka skillnaderna och ifrågasätt hur och varför skillnaderna är så stora.

/Majken

Postat (redigerat)

Jag fick ett mail tillbaks utav IK Multimedia idag. Så här stod det:

Dear ******,

old version of AmpliTube (the demo is still and old version) had bugs on 96

kHz This bug is fixed on latest updated version of AmpliTube.

Thank you for your request.

Redigerat av punkrockdude
Postat

punkrockdude: Föredömligt konkret där du seriöst har testat i jämförbara miljöer för att isolera problemet. Dessutom med ljudexempel. Önskar att fler som tycker något "låter illa" eller är "undermåligt" gör som du!

Postat (redigerat)
punkrockdude: Föredömligt konkret där du seriöst har testat i jämförbara miljöer för att isolera problemet. Dessutom med ljudexempel. Önskar att fler som tycker något "låter illa" eller är "undermåligt" gör som du!

Man tackar och bugar. Alltid kul att få positiv kritik när man vill hjälpa andra.

Edit: rättade stavfel

Redigerat av punkrockdude
  • 1 månad senare...
Postat

Vet någon om/hur man kan använda amplitube när man t.ex. startar ljudkonversation i MSN eller snackar i Skype ? Ett alternativ är ju att rikta microfonen mot högtalare men jag undrar om signalen kan gå direkt ur datorn till ovannämnda program..

Vore lattjo 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.