ztevie Postat 11 februari 2012 Dela Postat 11 februari 2012 Jag funderar på att uppdatera min lilla hemmastudio med en förstärkare som tar emot ljudet från datorn och skickar ut den till 2 monitorer. Jag har redan studiomonitorer, men stärkaren är en gammal receiver, mest gjord för hemmabio tror jag... tycker den färgar ljudet ganska mycket, t.ex. så låter min Eleven Rack helt annorlunda då man jämför de bägge med hörlurar. Min fråga är vad jag ska titta på för något i de lägre prisklasserna? Frågan är kanske också om en billig "studio"förstärkare ens är bättre än den gamla receivern? Vad är egentligen skillnaden? Ett krav är att det ska vara hörlursuttag, så man lätt kan koppla in dem på framsidan. Såg någon billig Samson på Thomann, kan det vara nåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DannyDisorder Postat 15 februari 2012 Dela Postat 15 februari 2012 Huh?! Köp bara aktiva monitorer som du kopplar direkt med ljudkortet, i dom finns redan en förstärkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 15 februari 2012 Dela Postat 15 februari 2012 Har du redan monitorer utan inbyggd förstärkare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztevie Postat 24 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2012 OJ, har inte kollat tråden på ett tag... Jag har passiva "riktiga" monitorer redan nu, och kör med en Yamaha Receiver som blev över från ett hemmabiobygge. Det låter väl ok, men det är stor skillnad på t.ex. hörlursljudet från receivern eller direkt från mitt Eleven Rack. Detta föranleder mig att tro att receivern färgar ljudet rätt mycket. Jag kör bas och diskant i mittenläge förresten. Frågan är om jag får en mer realistisk ljudbild med en "riktig" monitorförstärkare? Om mina inspelningar tjänar på det? T.ex. denna: http://www.thomann.de/se/samson_servo_120a.htm Varför är det så få av dessa förstärkare som har utgång för hörlurar? Och måste man verkligen ratta bägge volymkontrollerna om man t.ex. ska lyssna på ljudet i stereo och i balans vänster/höger? Jag kan förstå om man vill lyssna på t.ex. ena kanalen då man mixar, men det borde finnas en balanskontroll till det tycker man. Eller har jag fattat allt fel? Om jag t.ex. lyssnar på musik från datorn och vill höja/sänka volymen, måste jag justera bägge rattarna för rätt balans?? SOm ni förstår är det inte enbart för musikproduktion jag anv änder den, utan även till normalt lyssnande på ljud från datorn... Alltså PC ljudkort --> förstärkare --> monitorer Jag vill inte lägga pengar på aktiva monitorer just nu, det är annat som proriteras för tillfället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 24 februari 2012 Dela Postat 24 februari 2012 Alesis RA-300 eller RA-150 är mitt tips. Prisvärda. Har använt RA-150 till små högtalare innan jag köpte studiomonitorer och det lät faktiskt riktigt bra. RA-300 är på högre effekt och spelar renare när man börjar dra på lite. För att justera volymen skulle jag rekommendera en "volymratt" i still med SM pro NanoPatch eller liknande. Finns lite andra monitor-kontroller där ute på marknaden om du vill ha fler funktioner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 februari 2012 Dela Postat 24 februari 2012 Fast det låter ju som du kör någon hemmastereolösning istället för monitorer? Viss det finns passiva monitorer men blev osäker när du nämner receiver..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 februari 2012 Dela Postat 24 februari 2012 Du frågar om lyssningen, men är för hemlig för att berätta vad det är för passiva monitorer du har? Jag sätter tio öre på att monitorerna är en svagare länk än Yamahaförstärkaren. Att få ett extar hörlursuttag är en bra grej med passiva monitorer och och lös stereoförstärkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztevie Postat 26 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 26 februari 2012 (redigerat) Hemligt? Njaä.. Det är ett par Behringer B2031P. Säkert inte världens bästa men ändock... EDIT: Jag har ingen budget att tala om och är en glad amatör, så det finns inte utrymme att skaffa bättre monitorer och uppgradera hela hemstudion alltför mycket. Tänkte bara att receivern jag har nu färgar ljudet så pass mycket att det blir åtminstone en märkbar förbättring att byta ut den mot något annat... Redigerat 26 februari 2012 av ztevie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 26 februari 2012 Dela Postat 26 februari 2012 Jag har inte koll på allt, men en "gammal Yamaha"-receiver låter säkert fullgott. Jag kör en liknande lösning själv (och har alltid gjort så); en vanlig hifi-förstärkare och passiva högtalare/monitorer. tjing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanElfstrom Postat 26 februari 2012 Dela Postat 26 februari 2012 kan det inte vara så att det är monitorerna som färgar ljudet? om det låter helt annorlunda i jämförelse med hörlurarna du har menar jag. Eller hörlurarna som färgar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 26 februari 2012 Dela Postat 26 februari 2012 Jag älskar min Yamaha AX-497 (och min föregångare AX-500). Jag mixar som regel med funktionen "Pure Direct" aktiverad, vilket bypassar alla filter och funktioner (färgningar). Oslagbart när man vill få ett hum om hur andra producenter "tänkte" på sina respektive produktioner, och när man använder sig av referensmaterial. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztevie Postat 26 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 26 februari 2012 Jag älskar min Yamaha AX-497 (och min föregångare AX-500). Jag mixar som regel med funktionen "Pure Direct" aktiverad, vilket bypassar alla filter och funktioner (färgningar). Det är en Yamaha RX-385 jag har, får kolla om den har nåt direkt-läge. Annars kom jag på nu att jag även har en Sony receiver liggande nånstans... kan det inte vara så att det är monitorerna som färgar ljudet? om det låter helt annorlunda i jämförelse med hörlurarna du har menar jag. Eller hörlurarna som färgar? Jag menar att om jag lyssnar med hörlurarna i hörlursutgången på receivern, så blir resultatet sämre/annorlunda än om jag lyssnar med samma hörlurar i hörlursutgången på mitt Eleven Rack. Men signalvägen går ju via ljudkort in i datorn och vidare till receivern så det finns även andra faktorer som påverkar. Jag har inte koll på allt, men en "gammal Yamaha"-receiver låter säkert fullgott. Jag kör en liknande lösning själv (och har alltid gjort så); en vanlig hifi-förstärkare och passiva högtalare/monitorer. Ja, jag får kanske nöja mig med det, iom att jag inte har världens bästa grejer i övrigt heller... Tack för alla svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Jag älskar min Yamaha AX-497 (och min föregångare AX-500). Jag mixar som regel med funktionen "Pure Direct" aktiverad, vilket bypassar alla filter och funktioner (färgningar). Oslagbart när man vill få ett hum om hur andra producenter "tänkte" på sina respektive produktioner, och när man använder sig av referensmaterial. Verkar grovt intressant. Jag vill oxå ha en alternativ passiv lyssning, och min gamla Technics förstärkare har tystnat på en kanal. Tillverkas de här nya än? Såg ett pris på 2900 nåt nånstans. Lite för mycket pengar för mig, men man kanske kan hitta en beg, eller en AX-500. Det finns väl NAD, Luxman o Rotel oxå, men det är en j-a djungel att sätta sig in i. Kollar man på Blocket skriver de nästan aldrig ut hur många watt en förstärkare är på, bara beteckningen. Jag har sett ett par annonser på en som heter NAD 3240 PE, den är på bara 40 watt, men jag har hittat några recensioner på den där den får fint beröm, och att den orkar med stora högtalare. Kanske en sån kan vara nåt att bygga ett alternativt passivt system på? Jag är lite grann ute efter den bra hörlursförstärkare som sitter i såna här lite bättre förstärkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.