Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Upptäckte nyligen detta underbara fenomen som kallas Roland sound canvas och har tänkt inhandla en sc88 snarast.

Problemet nu är att jag inte riktigt förstår mig på de tekniska aspekterna med ljudmodulen. Fungerar vilket interface som

helst till dessa moduler och isåfall, hur fungerar detta? Blir det som en inbyggd plugin (t.ex till den version av sc88:an

som inte har någon interface på själva modulen) eller sitter man bara och rattar på maskinen som vilken förstärkare som helst?

Har sett en del om Cakewalk lite här och varstans som verkar vara ett interface för Roland, är detta något värt att införskaffa

eller är det bara vilket som?

Jag själv använder för tillfället Cubase 6, men i framtiden kan det hända att jag köper en mac, så något program med bra midi

interface såsom Logic skulle då kunna vara ett alternativ. Keyboarden jag har hemma är en Oxygen49 som är en plug-to-play

och bara har en USB-utgång, om det kanske skulle ge mig några problem.

Om det finns något annat viktigt att veta är det bara att skriva, jag är helt oerfaren inom det här området och vill gärna veta så

mycket som möjligt innan jag gör ett köp.

Cheers, Anton

(hoppas jag placerade detta i rätt forum nu)

Annons
Postat

Det jag vet om Sc88 är att det är en ljudmodul, den finns väl inte som mjukvarusynt?

Om det är ljudmodulen vi pratar om så kopplar du in den via midi in och out till din dator, via ett midiinterface.

Du kan även spela ljuden från ett keyboard.

Du kan använda vilket program som helst som arbetar med midi, Cubase, Logic osv.

Du bör kunna spela på Sc88 från din Oxygen49 som kopplas till datorn och ett program som t ex Cubase.

Postat

Det borde väl vara line ut som gäller om man vill spela in ljuden. Har ett minne av att det finns något slags data interface oxå, men jag kan ha fel.

Postat (redigerat)

Det jag vet om Sc88 är att det är en ljudmodul, den finns väl inte som mjukvarusynt?

Om det är ljudmodulen vi pratar om så kopplar du in den via midi in och out till din dator, via ett midiinterface.

Du kan även spela ljuden från ett keyboard.

Du kan använda vilket program som helst som arbetar med midi, Cubase, Logic osv.

Du bör kunna spela på Sc88 från din Oxygen49 som kopplas till datorn och ett program som t ex Cubase.

Korrekt, det är en ljudmodul. Antar att jag kanske la tråden i fel del av forumet då.

En annan fråga är ju som sagt hur själva modulen kommer verka i datorn. Tror du jag måste ställa in allt

genom interfacet på själva modulen eller måste man skaffa sig en extern plugin till programmen eller något?

När det kommer till midikablar är jag rätt lost där. Använder mig av en laptop just nu som inte har midi

ut/ingångar. Fungerar det med en midi till usb eller något sådant utan att få några kassa signaler/lagg?

Redigerat av Antowam
Postat

Det borde väl vara line ut som gäller om man vill spela in ljuden. Har ett minne av att det finns något slags data interface oxå, men jag kan ha fel.

Läste nyss att man till modulen utan interface behöver Cakewalk för att kunna förstå alls vad man håller på med. Skulle vara intressant om man kunna nappa upp någon som faktiskt ägt en eller är lite insatt för att få lite insikt i hur de använt den.

Postat

Korrekt, det är en ljudmodul. Antar att jag kanske la tråden i fel del av forumet då.

En annan fråga är ju som sagt hur själva modulen kommer verka i datorn. Tror du jag måste ställa in allt

genom interfacet på själva modulen eller måste man skaffa sig en extern plugin till programmen eller något?

När det kommer till midikablar är jag rätt lost där. Använder mig av en laptop just nu som inte har midi

ut/ingångar. Fungerar det med en midi till usb eller något sådant utan att få några kassa signaler/lagg?

Man kan ställa in på modulen, och man kan skicka olika midi-meddelande från datorn som ställer in vilket ljud som ska låta, volym och en massa olika saker.

Det finns Usb midiinterface, dom är inte så dyra och brukar funka bra.

Postat

Man kan ställa in på modulen, och man kan skicka olika midi-meddelande från datorn som ställer in vilket ljud som ska låta, volym och en massa olika saker.

Det finns Usb midiinterface, dom är inte så dyra och brukar funka bra.

Härligt! En annan fråga; modulen har ju en midiingång på framsidan och 2 på baksidan. Om jag nu bara vill spela rakt genom modulen, kan jag koppla midiinterfacet direkt från keyboarden till framsidan, eller måste man koppla den till de två ingångarna på baksidan? Vet inte riktigt vad 1 eller 2 utgångar gör för skillnad.

Postat (redigerat)

Åh, en sån hade jag själv, SC-55 dock, massa år sen. Dom finns i många olika utföranden. Sound Canvas är specifikt gjorda som preset syntar. Den härmar riktiga instrument och vissa klassiska syntljud. Bra arbetshäst, bröd-o-smör synt, brukade vara absoluta favoriten för arrangörer och kompositörer av "akustisk" musik. Väldigt lättanvänd, bra för nybörjare.

Går inte att programmera ljud särskilt bra, men det går att forma ljudens karaktär en del, och den innehåller effekter som Reverb och Chorus. Kan spela upp minst 16 instrument samtidigt, och låter helt ok även med dagens mått mätt. Men den låter bröd-o-smör, den låter inte "coolt". Den finns inte som mjukvaru, alls. Roland/Edirol har ett fåtal mjukvaru-syntar men dom låter rätt kasst. Roland är delägare av Cakewalk, så Cakewalk har blivit rätt Roland-vändligt, men jag tror inte Cakewalk innebär någon väsentlig fördel över andra DAWs när man använder SC88.

Canvasen är gammal design, är inte avsedd för lyssning 'genom' cubase eller integrering i mjukvaru-sammanhang. Den är avsedd för att kopplas ihop med datorn via MIDI-sladd. Själva ljudet från modulen hämtades från baksidan med två 'gitarrsladdar' (left och Right, eller hörlursuttaget), som skickades till extern mixer (och sen högtalare) eller direkt till Master.

Vill du lyssna genom Cubase, kan du koppla Stereo out på modulen till Stereo in på ditt ljudkort, skapa audiokanal i Cubase dit du adresserar Stereo In, och sen klicka på "monitor" ikonen.

För att bläddra mellan presets via Cubase, så stödjer Canvasen GM/GS-standarden strikt. Så du kan skapa ny MIDI Device i MIDI device manager i Cubase så du ska kunna bläddra mellan presets och ställa in parametrar från Cubase. Det finns även MIDI Insert effekter för MIDI-spår i Cubase som är bra för programmering/automation av GM/GS-enheter. Avancerade användare rörde aldrig canvasen utan ställde den i garderoben styrde allt från datorn.

Ha så kul 🙂

Redigerat av Signia
Postat

Härligt! En annan fråga; modulen har ju en midiingång på framsidan och 2 på baksidan. Om jag nu bara vill spela rakt genom modulen, kan jag koppla midiinterfacet direkt från keyboarden till framsidan, eller måste man koppla den till de två ingångarna på baksidan? Vet inte riktigt vad 1 eller 2 utgångar gör för skillnad.

Den kan spela 32 olika ljud samtidigt, 16 per midiingång.

Du hade väl bara usb på ditt keyboard isåfall måste du koppla via datorn.

Postat

Gissar på att det du sett om Cakewalk är att det finns instrument-definitioner (eller vad det nu heter? - länge sedan jag stötte på det) så att man direkt i programmet kan göra vissa förändringar av ljuden i ett specialanpassat fönster med dedikerade mjukvarureglage.

Det är tveksamt om det finns kvar i de nyare versionerna av programmet (Cakewalk Sonar), och ger hursom inga större fördelar jämfört med det Cubase du redan har eftersom editeringsmöjligheterna ändå är rätt begränsade.

Sedan är frågan om du inte snarare borde kika efter någon nyare synth? SoundCanvas var som sagt relativt enkla och basic redan när de var nya, så det går att få bra mycket bättre grejer relativt billigt. Och en äldre SoundCanvas bör du hursomhelst inte betala många ören för. 😄

• 3 veckor senare...
Postat

Gissar på att det du sett om Cakewalk är att det finns instrument-definitioner (eller vad det nu heter? - länge sedan jag stötte på det) så att man direkt i programmet kan göra vissa förändringar av ljuden i ett specialanpassat fönster med dedikerade mjukvarureglage.

Det är tveksamt om det finns kvar i de nyare versionerna av programmet (Cakewalk Sonar), och ger hursom inga större fördelar jämfört med det Cubase du redan har eftersom editeringsmöjligheterna ändå är rätt begränsade.

Sedan är frågan om du inte snarare borde kika efter någon nyare synth? SoundCanvas var som sagt relativt enkla och basic redan när de var nya, så det går att få bra mycket bättre grejer relativt billigt. Och en äldre SoundCanvas bör du hursomhelst inte betala många ören för. 😄

Som den gamla torsken på japanska 90-talsspel man är k'nns det bäst att gå tillbaka till grunden! Men om det skulle finnas några nyare varianter med likartade ljud (eller en utveckling ifrån) och som kan användas på samma områden som SCn, då är jag inte blyg heller.

Tackar för informationen. Det var just att jag läst om att det kunde vara smidigt att ha ett direktkopplat interface i cakewalk, men detta verkar då inte vara något nödvändigt. Är väl mysigare att ratta på maskinen också.

Postat

Såg tråden och det ekade nånstans långt bak i huvudet... och jodå: Det finns (fanns...) en Roland VSC oxå. En virtual sounds canvas. Den följde med tidigare versioner (3? 5?) av Cakewalks Sonar.

Googla på Roland VSC så får du träff.

top_L.jpg

tjing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.