Jump to content
Annons

Låta fansen bekosta skivinspelningen, T.ex. Kickstarter.


sadomachine (oregistrerad)

Recommended Posts

sadomachine (oregistrerad)

Tjänsten Kickstarter låter fansen donera pengar för att hjälpa sina favoritband att spela in nya plattor och mycket mycket annat.

Peter Dolving tigger pengar av sina fans på Facebook till sin nya platta och hyra....

Personligen tycker jag att Kickstarter är en kul ide som verkar funka bra i många fall...., Spelstudion Double fine productions gick ut igår med att dom ville samla in 400 000 dollar till ett nytt peka-klicka äventyr (Tim schaeffer och Ron Gilbert som har gjort allt från Monkey island till Brutal legend står bakom detta projektet), och dom har i skrivande stund fått ihop nästan 1,4 miljoner dollar...., på strax över ett dygn!

För ett band som mitt med en massa fans i USA så skulle det kanske kunna funka?

Vad tycker nu om detta?, finns det liknande sidor som Kickstarter som svenskar kan gå med i?

http://www.kickstarter.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra idé! Och ett bra sätt att få alla att förstå att skivinspelningar faktiskt inte är gratis. Tyvärr tror jag att det ska till rätt mycket för att man ska kunna finansiera ett projekt på det sättet, men jag tror definitivt att s.k. crowdfunding kommer att bli allt vanligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske borde gå ut på Facebook och tigga pengar till cd-press och omslag....?

Känns fattighjonsaktigt ändå.

Edit: Gör man ett konvolut i LP-modell kan man ju skriva dit sponsorerna, det blir ju lite plats att skriva på en sån...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vad är det här för trams!!! en äkta musiker går ut och säljer röv för att ha råd med strängar!

Hur mycket får man för sin röv nuförtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nilsson...., du har ju din porta...., du behöver ju inte betala nån studio..... 🙂

Studion har inte kostat några småslantar... Jag drar ju inte in på några andra inspelningar.

Och cd + omslag är det dyrt det med för en rännstenens vanärärade fattighjon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...