Guitar Nilsson Postat 10 februari 2012 Postat 10 februari 2012 Tjopp! Jag brukar reampa baslajnen med min gitarrcombo, en Hot Rod rörburk på 40 watt. På rena kanalen och med en AKG D112 mot tyget blir det förvånansvärt mycket botten och bra ljud. Men jag skulle ändå vilja ha en annan högtalarlåda med ett speciellt baselement. Det behöver inte tåla mer än kanske tio watt, huvudsaken det går lågt och att hela registret passar elbas. Kanske nåt enkelt hifi-element? Det behöver ju inte låta starkt alls som sagt. Spelar det nån roll hur stora de är? På scen gillar jag 15" till basen bäst, men det kanske inte spelar nån roll? Sen undrar jag om en sluten låda eller en med nån sorts port är bäst? Jag komprimerar signalen både innan jag skickar in den i röstärkaren, och även micken förstås... Har på känn att det här är vägen att gå till ett riktigt superbra basljud. En liten våt dröm jag annars har är att hitta en gammal 50 watts Fender Bassman, en låda med en topp som går att skruva fast på lådan.... De låter gudomligt på låg volym, men räcker inte till alls på en scen.
joachime Postat 10 februari 2012 Postat 10 februari 2012 Har du testat att lägga stärkaren på rygg på golvet? Det gör den lite mer till en sluten låda plus att den får extra skjuts i det lägre registret av närheten till golvet. Jag brukar ändra karaktären på lådor på det viset.
Guitar Nilsson Postat 10 februari 2012 Trådstartare Postat 10 februari 2012 (redigerat) Har du testat att lägga stärkaren på rygg på golvet? Det gör den lite mer till en sluten låda plus att den får extra skjuts i det lägre registret av närheten till golvet. Jag brukar ändra karaktären på lådor på det viset. Det låter finurligt, måste testas! Jag reampade först i stora FH-lokalen, lajnen utan kompressor in i Hotrodden, sen TLM102 genom Joemeek optokompressorn. Ljudet blev lite otajt på nåt vis, vissa toner blev starkare. Nu ska jag göra tvärtom, sätta Joemeek-kompressorn före Hotrodden, då kan jag använda Joemeekens eq också. Och denna gång får det bli AKG D112an som jag brukar använda till basen. Det går ju att komprimera lite till efteråt om det skulle bli bättre av det, men Ted har en så bra bas med samma output i alla strängar, och han spelar så perfekt också så det behövs nästan ingen mangel alls. Edit: Kan det vara smart eller dumt att lägga Hot Rodden i ett hörn och sätta micken ett par dec ifrån tyget? Pappas assistent Ozzy på semester... Redigerat 10 februari 2012 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.