Jump to content
Annons

Hjälp mig med min hemmastudio!


MaxCarlsson

Recommended Posts

Tjenare!

Har kollat runt lite här på forumet i några månader och tänkte att det var dags för mig att bli medlem.

Nu är det så att jag har börjat med en liten hemmastudio och behöver lite hjälp från dom som är lite mer kunniga om vad jag bör köpa/göra härnäst.

Just nu så har jag:

En 27" iMac, 2.7 Ghz Quad core i5 processor med 8Gb ram

Ett TC.Electronics Desktop konnekt 6 ljudkort

Ett par Yamaha HS50M monitors inkls monitorställ

Ett antal elgitarrer/akustiska gitarrer och en bas

Ett par Sennheiser HD 380 Pro

Det jag tänkte införskaffa är:

En mixer, tänkte köpa en begagnad Peavey P8 som jag kunde få för ett bra pris

Ett keyboard, tänkte mig M-Audio Oxygen 61

Rode NT1-A med ett mickstativ

Vad tycker ni om det? Vad mer bör jag lägga till på inköpslistan, och är det något jag borde ändra på?

Kan tillägga att jag främst kommer spela in akustisk gitarr och sång (i samma rum där studion är, har tyvärr ingen tillgång till ett bra separat rum där jag kan spela in sång och gitarr.

Kommer även spela in elgitarr, tänkte då micka min förstärkare och undrar om ni har nå bra tips på någon relativt billig mikrofon som skulle passa till det?

Tack på förhand! /Max

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Strunta i en mixer!

Just nu när jag kopplar in en elgitarr/bas i datorn så låter det väldigt konstig och min kompis sa att det löste sig när han kopplade in sin bas i en mixer sen i ljudkortet, han liknande ljudkort som jag har och liknande mixer som jag tänkte köpa. Han sa att det har med försteget och slutsteget att göra, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu när jag kopplar in en elgitarr/bas i datorn så låter det väldigt konstig och min kompis sa att det löste sig när han kopplade in sin bas i en mixer sen i ljudkortet, han liknande ljudkort som jag har och liknande mixer som jag tänkte köpa. Han sa att det har med försteget och slutsteget att göra, stämmer det?

Beskriv "konstigt".

Det ska inte vara några problem. Kör du jordade strömuttag i studion? Metaldist? Sitter nära tv/högtalare/dator? Försvinner ljudet om du vrider på dig eller går runt i rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskriv "konstigt".

Det ska inte vara några problem. Kör du jordade strömuttag i studion? Metaldist? Sitter nära tv/högtalare/dator? Försvinner ljudet om du vrider på dig eller går runt i rummet?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, låter som en billig förstärkare ungefär, använder Logic Pro 9. Vid metaldist låter det bara grötigt och går inte få något bra ljud alls med mycket dist.

Redigerat av MaxCarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

nej en mixer behöver du inte.

om du ska spela in giatrr med mjukvara(exempelvis amp designer i logic) så ska det se ut så här:

gitarr in i en instrument ingång på ljudkortet.

hardwaremonitoring meutad i ljudkortsmixern(annars blir det både rent inst.in ljud och logic ljud)

softwaremnitoring aktiverad i logic samt inställt på låg latenzy.

sedan lägger du till ett audio spår/kanal i arangefönstret sedan väljer du rätt ingåskanal i logic mixern kanal.

lägg in förstärkar plugg och aktivera rec(under mixregel eller på spåret i arangefönstret).

nu ska det låta korrect. när du inte har rec aktiverad i logic så ska det inte höras nått.(p.g.a avstängd HWmonitoring)

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ljudet blir sämre när man kopplar in gitarren på en vanlig lineingång, beror på att det är dålig impedansanpassning. På ljudkortet kopplar man in gitarren på en högohmig instrumentingång, så löser det sig.

Anledningen till att det blev bättre med mixern än tidigare, var antingen att mixern hade högohmig instrumentingång eller att lineingången helt enkelt hade lite högre impedans än ljudkortets lineingång.

Finns det ingen högohmig (1M Ohm eller högre) instrumentingång, så använder man istället en extern DI-box - och helst aktiv för att behålla så hög ljudkvalitet som möjligt. 🙂

Instämmer också med de övriga angående mixern. En sådan är nästan alltid överflödig i hemstudion.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag ska kolla in DI-box för jag tror inte jag har någon högohmig instrumentingång gång på mitt ljudkort.

Du får gärna dela med dig lite av HUR du får fram ditt gitarrljud. Kör du rakt in i ljudkortet, med en förstärkarplugg i din DAW?

Jag kopplar in gitarren in i ljudkortet sen in i förstärkarplugg i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej en mixer behöver du inte.

om du ska spela in giatrr med mjukvara(exempelvis amp designer i logic) så ska det se ut så här:

gitarr in i en instrument ingång på ljudkortet.

hardwaremonitoring meutad i ljudkortsmixern(annars blir det både rent inst.in ljud och logic ljud)

softwaremnitoring aktiverad i logic samt inställt på låg latenzy.

sedan lägger du till ett audio spår/kanal i arangefönstret sedan väljer du rätt ingåskanal i logic mixern kanal.

lägg in förstärkar plugg och aktivera rec(under mixregel eller på spåret i arangefönstret).

nu ska det låta korrect. när du inte har rec aktiverad i logic så ska det inte höras nått.(p.g.a avstängd HWmonitoring)

Tack så mycket! Softwaremonetoring är jag inte säker på om jag har aktiverad på låg latenzy, ska kolla när jag kommer hem. När jag inte har rec på så kommer det ändå ut ljud, har du någon aning vad det kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste se till att ljudkortet är inställt på instrumentingång och inte lineingång om du ska spela in elgitarr eller bas direkt in i datorn.

(Det finns två högohmiga instrumentingångar på ditt ljudkort förresten, se bara till att de är aktiverade.)

Se också till att kabeln du använder är bra, otaliga oförklarliga problem beror på dåliga eller slitna kablar.

Att det låter konstigt kan bero på halvtaskiga presets i förstärkarsimulatorn också. Har aldrig testat Logics prylar men det finns mängder med andra att välja på, typ Guitar Rig, Amplitube, LePou (gratis men lite klurigt om man är ovan, låter mycket bra) mm.

En akustisk gitarr blir bäst inspelad med en kondensatormikrofon eller två typ Rödemicken du ska köpa (tycker de flesta). Ska du micka upp elgitarrförstärkare lämpar sig t ex en Shure sm57 mycket bra till detta, kostar en tusenlapp eller så.

Redigerat av Prelude
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...