Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjenare, kan inte bestämma mig om jag ska köra med fingrarna eller plektrum när jag spelar elbas. tycker dock det blir skönare dist med plektrum men kan inte bestämma mig.

kom gärna med för och nack delar så jag lättare bestämmer mig!!

Annons
Postat

Måste du bestämma dig?

Jag kör ibland med plektrum, ibland inte. Det beror på låten och på humör.

Postat

Håller med oioioi även om jag mest kör m plektrum...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

De flesta frågor är ett påstående och det är uppenbart i ditt fall. Bara köra på med plektrum.

Postat

Jag har aldrig gillat att spela med plektrum eftersom det inte känns som om jag har samma kontroll då som när jag spelar med fingrarna - men det är ju individuellt vad man tycker är bäst, så det är egentligen ganska omöjligt att få råd av andra, utan du måste känna dig fram till vad som passar DIG bäst.

Postat

Jag har inte jätte lång erfarenhet av bas spelande men har ändå lagt på mig lite sen jag började för 2 år sen... Själv spelar jag med fingrarna och ibland med plektrum då jag vill få häftigare dist som du just sa. Men en väns farsa spelar med plektrum medans hans son med fingrarna. Och vid ett litet skoj test så hinner man med dom där jobbiga 16-delarna bättre med fingrarna än med plektrum... Fast det var ju inte direkt rocket scince vi körde med vid det testet... Och så beror det ju på vad man främst trivs med ☺️ Så mitt personliga svar skulle vara fingrar!

Postat (redigerat)

+1 på oioioi.

Även om jag föredrar plektrum så händer det då och då att jag kör fingerspel. Allt beroende på om det tillför ljudbilden något bra.

Gillar hur min MXR SuperComp (som visserligen är en gitarrpedal) lirar skönt ihop med just basplektrumspel.

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Postat

Smartast som basist är att lära sig bägge teknikerna. Att inte kunna spela med plektrum är ett handikapp på vissa låtar. Shuffelpump med bara en gitarrist o trummis blir aldrig rytmiskt på samma sätt med fingrarna. Är det även en kompgitarr med kan det gå...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.