Jump to content
Annons

Lars Ulrich


Recommended Posts

Jag kollade på dokumentärserien Hårdrockens Historia och slogs då av att Lars Ulrich talade sig alldeles varm om tape-trading (man spelade av varandras demos och skivor och skickade kors och tvärs över jordklotet). Hur FAN går det ihop med hans korståg mot dagens nätpirater? Vad är skillnaden, stöld var väl stöld även då? Skulle vara fett kul att leta upp hans gamla kassettlåda och rota fram allt som han har stulit och fixa till en ordentlig stämning från alla band han har blåst genom åren 🙂

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns det inte lite enkelt att dra en sån parallell? Det är minst 20 år mellan företeelserna, och minst två teknik-revolutioner där emellan. Folk kopierade ju LP-skivor till kassett kompisar emellan på 80/90-talet och det i sig bidrog bara till en varningstext på skivorna. Piratkopiering via internet däremot har ju nästan utrotat alla skivaffärer i städer mindre än 100,000 innevånare i Sverige.

Tape-trading var ju ett sätt för några hundra, kanske tusen, inbitna fans/fanatiker/utövare världen över att sprida exempel på underground musik från sina egna hemtrakter till andra, och det bidrog nog till lite samlar-mani med, att folk liksom blev inbitna i att samla materialet bara för sakens skull. Det blev så svårt att få tag i material från outgivna band som andra talade varmt, så det blev nog lite av en aktiemarknad i sig själv för de få som blev fångade i företeelsen.

Framför allt var det ingen som förlorade något ifrån en investering på att detta skedde. Tvärtom så bidrog det bitvis till att de okända akterna blev hörda och spridda. Sen har väl Ulrich en rabblande käft, som ofta säger mycket mer än den borde egentligen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni själva? Majoriteten här på forumet verkar avsky piratkopiering, tyckte ni likadant om tape-trading på 80-talet? Tycker ni att det är lika allvarligt att folk gjorde kopior av ett par CD-skivor på 90-talet som att torrentsidorna sprider miljontals låtar varje dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns ngt tv-program där bla Kent/Cardigans-medlemmarna tackade svenska folket för att dom kunde leva på bidrag och undvika att arbeta för att istället kunna spela musik. Rimmade illa med kopieringsskyddet på deras platta V&A. Så länge man inte har ngn inkomst är det ju tydligen OK att alla andra ska dela med sig.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns ngt tv-program där bla Kent/Cardigans-medlemmarna tackade svenska folket för att dom kunde leva på bidrag och undvika att arbeta för att istället kunna spela musik. Rimmade illa med kopieringsskyddet på deras platta V&A. Så länge man inte har ngn inkomst är det ju tydligen OK att alla andra ska dela med sig.

jag förstår inte, att jocke berg arbetade ihop a-kassedagar på ett dementboende, där han satt och plinkade på sina låtar för de stackars grönsakerna gör att han inte får tjäna pengar?
Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår inte, att jocke berg arbetade ihop a-kassedagar på ett dementboende, där han satt och plinkade på sina låtar för de stackars grönsakerna gör att han inte får tjäna pengar?

Nej, tanken var väl mer att de tackade svenska folket för att de betalat för att medlemmarna av KENT skulle kunna koncentrera sig till fullo på musiken, och vara försörjda utan att jobba, men att resultatet av svenska folkets investering i dessa musiker (alltså, musiken = skivorna) inte kom svenska folket till gagn - folket fick betala för musiken en gång till, så att säga.

Så tolkade jag det. En intressant tankelek.

EDIT: Jag vill poängtera att jag på intet vis försvarar piratkopiering eller har åsikter om huruvida medlemmarna av KENT lyfte någon form av försörjningsstöd eller inte. Men mot bakgrund av musikernas uttalande är tanken intressant.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar väl om vilka "villkor" som var förenade med utgåvan? En demokassett som släpps för att väcka nyfikhet och uppmärksamhet släpps under förutsättningen att den får (och ska) spridas fritt. Däremot är det inte konstigt att en utgåva som inte är demo kan släppas under helt andra förutsättningar. Det står väl på i stort sett varenda cd-skiva att "unauthorized copying prohibited" eller liknande.

Tycker faktiskt inte att det hela är så konstigt. Den som ger ut musiken måste rimligtvis själv ha rätten att bestämma på vilka sätt den får spridas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns ngt tv-program där bla Kent/Cardigans-medlemmarna tackade svenska folket för att dom kunde leva på bidrag och undvika att arbeta för att istället kunna spela musik. Rimmade illa med kopieringsskyddet på deras platta V&A. Så länge man inte har ngn inkomst är det ju tydligen OK att alla andra ska dela med sig.

Men bandets åsikter och skivbolagens villkor går ju inte alltid hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag också lästen någonstanns om a-kassa och sångaren i kent uttryckte sig med orden ungefär såhär "a-kassa är bra, det gjorde att man kunde hänga i replokalen hela dagarna" ... det är alltså fler musiker än kent som tänker så, t.ex cardigans och hardcore superstar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Been there, done that! Fick aldrig så mycket gjort som när hela bandet stämplade. Det är ett svinbra system, och a-kassa jobbar man fan ihop till, så det är inte direkt så att man bara kan skicka in stämpelkort för att sen inkassera massa stålar och leva high life. Det är absolut en av dom största faktorerna bakom "det svenska musikundret".

Link to comment
Dela på andra sajter

Been there, done that! Fick aldrig så mycket gjort som när hela bandet stämplade. Det är ett svinbra system, och a-kassa jobbar man fan ihop till, så det är inte direkt så att man bara kan skicka in stämpelkort för att sen inkassera massa stålar och leva high life. Det är absolut en av dom största faktorerna bakom "det svenska musikundret".

...Så länge man samtidigt söker jobb så är det ju inget regelbrott att musicera eller ligga på playan. Så länge man är till arbetsmarknadens förfogande. Kanske inte utlandsvistelse dock. Men jag har för mig att - i alla fall förr - så stod skattebetalarna för en hel del av upprättandet av a-kassesystemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag också lästen någonstanns om a-kassa och sångaren i kent uttryckte sig med orden ungefär såhär "a-kassa är bra, det gjorde att man kunde hänga i replokalen hela dagarna" ... det är alltså fler musiker än kent som tänker så, t.ex cardigans och hardcore superstar?

Och jag har ett tydligt minne av att J.Berg skrev på kentforumet i de svängarna att han aldrig någonsin tagit en a-kassedag. Däremot så hade väl Martin Sköld (basist och delvis låtskrivare) i kent sagt något liknande? Han (Jocke Berg) gillade inte att bli uthängd som fuskare...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...