Jump to content
Annons

Pro Tools för nybörjare


Recommended Posts

Hej.

Vi tänkte dra igång kurser i hur man spelar in, mixar och mastrar med Pro Tools för folk med knappa, eller inga, förkunskaper i programmet.

Vi kommer att gå igenom alla steg i en produktion, förberedelser, olika mikrofontekniker, inspelning, mixning och till sist mastering. Vi kommer också att gå igenom dom vanligaste verktygen i en studio, som eq och kompression.

Om möjligt så kommer vi att spela in en valfri låt tillsammans för att sen fördjupa oss i dom olika stegen fram till en färdig master. Annars finns det mycket övningsmateriel i våra arkiv vi kan använda. Tanken är att ni efter kursen ska kunna genomföra en inspelning från början till slut, och vi kommer att avsluta kursen med en inspelning med ett riktigt band där ni själva får stå för det tekniska.

skicka iväg ett mail till info[a]studiounderjord.com om det låter intressant för mer information om tider, kursstarter osv.

Studion, som ligger i Kallhäll i Stockholm är fullt utrustad med allt som behövs för en fullskalig inspelning.

Välkommen!

...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av de utbildningar jag har gått, så är jag grymt besviken...det är för mycket "så här SKA man göra" detta är "rätt" detta är "fel" som sagt... Jag ogillar starkt att man följer sånna regler, och att man inte får lov att experimentera...utan att man ska följa någon sorts bibel som säger hur man ska göra och vad som är rätt och vad som är fel.

Min lärare på en av kurserna i studieteknik..sa saker som t.e.x att mixen skat låta så högt som möjligt, jag pratade givetvis emot där... jag sa att en dynamisk mix låter bättre än en brickwallad mix... blir man skolad på detta viset kommer alla produktioner låta likadant... så jag tycker nog det är bättre att lära sig via nätet på egen hand och experimentera och prova sig fram... visst behöver man grundkunskaper hur en kompressor och en EQ fungerar... men ingen ska säga vad man får göra och inte får göra, och vad som är rätt och fel...och jag kan lova er att youtube är det enda man behöver för att lära sig studioteknik eller pro tools eller andra program 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...