Nikolai Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Hallå! Jag sitter på den enklaste modellan av den "Nya" iMac 27" med 1 st Firewire-port. I denna har jag en Liquid MIx för tillfället. Men, jag skulle vilja spela in på en extern Firewire-hårddisk på grund av den relativt låga prestandan i min interna hårddisk. Eftersom jag bara har en Firewire-port på datorn undrar jag om man kan koppla in en externt strömdriven HUB till den befintliga porten och köra både min liquid-mix, extern hårddisk + eventuella firewire-interface i framtiden? Har fått för mig att datorns port inte skulle klara av särkilt mycket mer än en enhet per port, men kanske finns något alternativ som gör min befintliga port lite smartare? Eller fungerar Firewire liknande som USB i den benämningen att man kan koppla in hur mycket som helst i en port, eller man kanske inte kan det heller med usb, finns kanske en gräns där med? Detta är i det billigaste laget men finns ju värre versioner... http://www.thomann.de/se/lindy_firewire_repeater_6port.htm
joachime Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 En 5200-varvare klarar många samtidiga spår innan den kroknar. Eller är det utrymmet som tryter? Skaffa en extern hd och lägg över projekt du för tillfället inte jobbar på.
Nikolai Postat 9 februari 2012 Trådstartare Postat 9 februari 2012 Nej utrymmet är det inget fel på, har projekten på ett gäng externa USB-diskar. Ja men i sånt fall kanske det är Processor/ram-minne det handlar om? Det "crashar" med jämna mellanrum vid uppspelning i Logic, (mycket pluggar etc) har hög buffersize när jag "inte" spelar in. Då kanske mina problem inte har med hårddiskens hastighet att göra... Focusriten avlastar en del CPU-kraft men blev betydligt värre "crashar etc" när jag installerade programvaran till den. Programmet som "kör" den kanske tar en del kraft också...
BluesBoy Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 En 5200-varvare klarar många samtidiga spår innan den kroknar. Jag misstänker att det är 7200 du menar? För inte är väl stationära iMac med 5400-varvare? Nikolai: Nu har jag ju ingen aning om vad Liquid Mix kräver osv, men det låter som att du måste ha en väldig massa pluggar osv igång för att Logic skall crasha? Vad är det för meddelande du får? Tror som Joachime var inne på, att det inte är hårddisken. Kanske 8GB ram skulle hjälpa.....
Nikolai Postat 9 februari 2012 Trådstartare Postat 9 februari 2012 Ja jag använder en del API pluggar, Hi-lo pass filter, Space designer och några enstaka andra Wavespluggar som inte är alltför avancerade, allt mellan 10 - 40 spår. Men crashar även vid 10 spår... "System Overload" meddelande... Okej, så ram-minne kan vara lösningen, tackar!
BluesBoy Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Använder du alla effekter på resp spår? Inga sends till bussar? Låter mycket otroligt att det skall krascha redan efter 10 spår.....
Nikolai Postat 9 februari 2012 Trådstartare Postat 9 februari 2012 Ja iförsig ligger det en del bussar igång också... brukar väl ha en compressor, en "rens"-EQ en "färg"-EQ och ett reverb + eventuella delayer på bussarna.. Borde kanske fokusera mer på och använda bussar istället för enskilda spår? Ibland lyckas man också med ett bra grundljud, då behövs det inte så mycket pluggar, men det är ju inte varje dag man får såna filer skickade till en, hehe. Ja precis, skumt att det skulle crasha redan efter 10 spår, men för att förtydliga, det crashar alltså vid "uppspelning", skrev "inspelning" i rubriken...
BluesBoy Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Även om du använder dig av Space Designer på varje spår, så borde det nog funka att spela åtminstone 10 spår, tycker jag. Någonting annat måste vara knas. Om du kör en freeze på massa spår, hänger den sig i alla fall då? System overload? Står det något om att audio inte hängde med?
Nikolai Postat 9 februari 2012 Trådstartare Postat 9 februari 2012 Ja man kan ju "freeza" men inte så kul att behöva görat i mix, (då fungerar det) men tycker ju inte det skulle vara nödvändigt, borde som du säger vara någe annat knas... Ja så vitt jag vet är "system Overload" ett relativt vanligt fenomen, "the audio engine was not able to process all the required data in time", då lär det ha och göra med ram-minne antar jag? Men vid tillfälle har det även dykit upp ett meddelande i stil med "hard-drive failure" typ...
Linus Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Eftersom jag bara har en Firewire-port på datorn undrar jag om man kan koppla in en externt strömdriven HUB till den befintliga portenNej, du använder inte hubbar. En Firewire-hårddisk ska ha två portar, och ibland brukar andra Firewire-produkter ha det också. Så du kopplar från datorn till hårddiskens ena port, länkar sedan från hårdiskens andra port vidare till din Liquid Mix. Men sedan är det såklart viktigt att din hårddisk inte belastar bussen fullt ut för då tappar datorn kontakten med Liquid Mix. Om du inte har ett Firewire-ljudkort idag rekommenderar jag snarare att du börjar titta på ljudkort med USB 2.0. Nya kort med USB 2.0 har fått lika bra prestanda som Firewire-korten.
Nikolai Postat 9 februari 2012 Trådstartare Postat 9 februari 2012 Suveränt svar! Tackar! Angående USB, Jaha? Jag har fått för mig att USB bara kan köra 8 kanaler samtidigt, finns det USB-kort som kan köra fler än 8 kanaler samtidigt?
Linus Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Ja, sedan ett år tillbaka har professionella ljudkortstillverkare satsat mer och mer på USB 2.0. T ex RME:s Babyface är 10 in/12 ut, Focusrites nya Scarlett-serie har ett kort med 18 in/6 ut, eller MOTU:s värsting 896mk3 med 28 in/32 ut - över USB-kabel.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.