Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj alla kloka. 🙂

Införskaffade igår en ny 24" Benq (GL2450) som jag idag testade i vår lokal

Det tråkiga i kråksången är att det fladdrar och ser rent ut sagt för jä...t ut på högsta upplösningen (1920x1080, tror jag det var).

Alla andra upplösningar verkar funka bra, men som sagt den högsta fladdrar bara. Hur stor är sannolikheten att skärmen enbart på den högsta upplösningen är trasig?

Är det snarare så att grafikkortet är för klent/drivrutinerna för dåliga osv osv?

Kortet är ett gammalt Asus EAX300SE.

Något som var spännande var att vi testade att stoppa i VGA-kabeln som följde med skärmen....då började skärmen att fladdra lite på den upplösning som faktiskt funkade bra med gamla kabeln. Gamla kabeln åkte in igen.......

Som sagt, måste jag besvära mig med att skicka tillbaka den, eller är det troligare att felet sitter någon annanstans?

Edit: PC, Windows XP SP3

Redigerat av BluesBoy
Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Låter som om att grafikkortet inte klarar av så hög upplösning.

Postat

Halloj alla kloka. 🙂

Införskaffade igår en ny 24" Benq (GL2450) som jag idag testade i vår lokal

Det tråkiga i kråksången är att det fladdrar och ser rent ut sagt för jä...t ut på högsta upplösningen (1920x1080, tror jag det var).

Alla andra upplösningar verkar funka bra, men som sagt den högsta fladdrar bara. Hur stor är sannolikheten att skärmen enbart på den högsta upplösningen är trasig?

Är det snarare så att grafikkortet är för klent/drivrutinerna för dåliga osv osv?

Kortet är ett gammalt Asus EAX300SE.

Något som var spännande var att vi testade att stoppa i VGA-kabeln som följde med skärmen....då började skärmen att fladdra lite på den upplösning som faktiskt funkade bra med gamla kabeln. Gamla kabeln åkte in igen.......

Som sagt, måste jag besvära mig med att skicka tillbaka den, eller är det troligare att felet sitter någon annanstans?

Edit: PC, Windows XP SP3

Kör ni DVI? Jag har för mig VGA inte är lämpat för så höga upplösningar - det är ju analog signal!

Postat

Nope, DVI har jag inte testat, bara VGA.

Tycker bara att det verkar "lustigt" att den näst högsta upplösningen funkar, men inte den högsta.

Men det är inte troligt att skärmen är trasig i alla fall, antar jag?

Skall testa med DVI innan jag orkar ta hem skärmen och testa med en nyare dator....

Postat

Kortet skall klara av 2048 x 1536, så det borde funka......

Skall testa med nya drivrutiner idag, om jag hinner.

Postat

DVI på högre upplösningar.

Du vill ju inte köra D/A och sen A/D igen på din skärm va? Bäst att köra digitalt hela vägen.

Postat (redigerat)

Skall testa med DVI också, bara jag hittar en kabel.

Edit: En lååång kabel. 😄

Redigerat av BluesBoy
Postat

Som redan sagts, koppla på DVI-kabeln. Jag skulle inte använda VGA till 1280x720 och högre. Suddigt och flimrigt oavsett Hz.

Postat

Testade med nya drivrutiner idag och det blev bättre, men det var fortfarande inte felfritt på 1920x1080. Skall leta fram en kabel så fort som möjligt. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.