Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! 🙂

Jag har en liten frÄga, nÀr jag har spelat in en melodi med midi keyboarden pÄ FL studio sÄ hamnar inte noterna sÄ jÀmt. Vet att det finns nÄgot man kan göra/trycka sÄ alla noter hamnar jÀmt i piano rollen. Hur gör man?

Tack pÄ förhand!

Annons
tptp (oregistrerad)
Postat

det jag brukar göra Àr att korregera dem manuellt efterÄt, spelar in frÄn mitt keyboard, har samma "problem" som dig att de hamnar lite tokigt för att keyboard och FL inspelningen syncar inte sÄ bra verkar det som. men de hamnar pÄ sin plats och nota sÄ dÀrefter korregerar jag dem bara manuellt och drar dem dit de hör hemma.

Postat (redigerat)

Kolla om det finns en kvantiserings funktion i programmet, det löser problemet 🙂

Redigerat av sounds
Postat

Men kom ihÄg att om kvantisering ska fungera sÄ mÄste man spela grÀsligt tajt. Annars Àr det manuell korrigering som gÀller.

Postat

vad för typ av synthljud anvÀnder du? Àr det trance/dance etc ljud sÄ förstÄr jag om du vill ha dom exakt pÄ noterna.. men Àr det tex piano sÄ kan det lÄta nice om det inte Àr exakt.. lÄter mer Àkta i sÄ fall (om det inte Àr allt för mycket i otakt dock haha)

men jag föreslÄr att du gör som dom andra sagt.. spela melodin och lÀgg sedan ut det manuellt dÀrefter.. sÄ gör jag iaf och jag anvÀnder oxÄ FL.. oftast anvÀnder jag dock inte midi keyboarden.. lÀgger ut dom för hand istÀllet..

lycka till..

drloop (oregistrerad)
Postat

Men kom ihÄg att om kvantisering ska fungera sÄ mÄste man spela grÀsligt tajt. Annars Àr det manuell korrigering som gÀller.

?

Postat (redigerat)

?

!

Edit: Jag förstÄr faktiskt inte alls vad som var oklart med det inlÀgget. Om man inte spelar helt tajt och anvÀnder kvantisering sÄ kommer tonerna inte att hamna pÄ rÀtt stÀllen. Det kÀnner alla som arbetar med den typen av inspelningar till. Kvantisering rÀddar inte en otajt keyboardist.

Redigerat av Jetblack
Postat

Kvantisering rĂ€ddar i alla fall mig - och jag Ă€r verkligen ingen tajt keyboardist, utan mest en glad klinkare som Ă€r vĂ€ldigt beroende av editeringsmöjligheterna. 🙂

StÀller man in kvantiseringen fel, sÄ kan det dÀremot bli Ànnu mer fel Àn det var frÄn början...

• 4 veckor senare...
Postat

Har ni kollat in Score Cleaner?

http://scorecleaner.com/sv/hem/

Verkar vÀldigt intressant. De hade ett inslag om det i Mitt i Musiken (P1) för nÄgra mÄnader se'n. Jag hörde nyligen att de arbetar pÄ att Àven ta rena ljudinspelningar (dvs. inte bara midi) som input. Det vore verkligen inte dumt.

• 4 veckor senare...
Postat

Snabb/avancerad kvantisering fixar det snabbt. Uppe till vÀnster i piano roll om jag inte misstar mig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.