Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! 🙂

Jag har en liten fråga, när jag har spelat in en melodi med midi keyboarden på FL studio så hamnar inte noterna så jämt. Vet att det finns något man kan göra/trycka så alla noter hamnar jämt i piano rollen. Hur gör man?

Tack på förhand!

Annons
tptp (oregistrerad)
Postat

det jag brukar göra är att korregera dem manuellt efteråt, spelar in från mitt keyboard, har samma "problem" som dig att de hamnar lite tokigt för att keyboard och FL inspelningen syncar inte så bra verkar det som. men de hamnar på sin plats och nota så därefter korregerar jag dem bara manuellt och drar dem dit de hör hemma.

Postat (redigerat)

Kolla om det finns en kvantiserings funktion i programmet, det löser problemet 🙂

Redigerat av sounds
Postat

vad för typ av synthljud använder du? är det trance/dance etc ljud så förstår jag om du vill ha dom exakt på noterna.. men är det tex piano så kan det låta nice om det inte är exakt.. låter mer äkta i så fall (om det inte är allt för mycket i otakt dock haha)

men jag föreslår att du gör som dom andra sagt.. spela melodin och lägg sedan ut det manuellt därefter.. så gör jag iaf och jag använder oxå FL.. oftast använder jag dock inte midi keyboarden.. lägger ut dom för hand istället..

lycka till..

drloop (oregistrerad)
Postat

Men kom ihåg att om kvantisering ska fungera så måste man spela gräsligt tajt. Annars är det manuell korrigering som gäller.

?

Postat (redigerat)

?

!

Edit: Jag förstår faktiskt inte alls vad som var oklart med det inlägget. Om man inte spelar helt tajt och använder kvantisering så kommer tonerna inte att hamna på rätt ställen. Det känner alla som arbetar med den typen av inspelningar till. Kvantisering räddar inte en otajt keyboardist.

Redigerat av Jetblack
Postat

Kvantisering räddar i alla fall mig - och jag är verkligen ingen tajt keyboardist, utan mest en glad klinkare som är väldigt beroende av editeringsmöjligheterna. 🙂

Ställer man in kvantiseringen fel, så kan det däremot bli ännu mer fel än det var från början...

• 4 veckor senare...
Postat

Har ni kollat in Score Cleaner?

http://scorecleaner.com/sv/hem/

Verkar väldigt intressant. De hade ett inslag om det i Mitt i Musiken (P1) för några månader se'n. Jag hörde nyligen att de arbetar på att även ta rena ljudinspelningar (dvs. inte bara midi) som input. Det vore verkligen inte dumt.

• 4 veckor senare...
Postat

Snabb/avancerad kvantisering fixar det snabbt. Uppe till vänster i piano roll om jag inte misstar mig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.