evilrocker Postat 6 februari 2012 Dela Postat 6 februari 2012 (redigerat) Någon som testat spela in elgitarr och haft en Thd hot plate (eller liknande) i kedjan? Funderar på att skaffa en, måste ha så jäkla högt på min Jmp innan den börjar låta göttigt. Inte för att jag ska spela in tyst men asså det är så högt att inte ens ett trumset hörs. Och vi har ju dess värre inte två rum att spela in i just nu. Redigerat 6 februari 2012 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 6 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 6 februari 2012 (redigerat) edit: Power SOAK ska det ju fan stå! suck Redigerat 6 februari 2012 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 (redigerat) Tycker du borde få drag i ljudet innan det är så j-a högt, En booster eller nåt på ingången, det ger samma ljud fast värre vrål. Jag hade flyt igår och böt in min Fulldrive 2 mot en Hotcake distpedal, bästa jag nånsin hört. http://www.ultimate-guitar.com/reviews/guitar_effects/crowther_audio/hotcake/index.html Har du en fyrtolv låda kan du ju dämpa den lite med gamla täcken. Redigerat 7 februari 2012 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Jadå. Jag är faktiskt i begrepp att ånyo skaffa en sådan rigg. Fast inte en HotPlate dock, den gillar jag inte så jättemycket. Viss förvanskning av signalen får man räkna med. Inte mycket, men man hör det om man lyssnar efter det. Ju mer du attenuerar med statisk laddning, ju mer kommer motståndet att agera filter. Det stör absolut inte, och man kan kompensera lite för det på stärkaren. Reaktiva motstånd förvränger inte lika mycket. Paul Gilbert till exempel, har ju alltid en HotPlate i sin rigg. Funkar fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Panzerfaust Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Jag har haft HotPlate och tycker den är helt OK. Mycket hellre den än PowerBrake tex. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Jag har haft HotPlate och tycker den är helt OK. Mycket hellre den än PowerBrake tex. Vad var det som var ok med hotplate och varför är powerbrake kass? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Har inte testat Hot Plate. Men jag är 100% nöjd med min SPL reducer som har ställbar ohm och steglös sänkning av volymen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Slutstegsdist är överskattat.... Visst... har man en marshall jmp eller jcm800 osv så finns det ju anledningen att pressa slutsteget, varför man bygger en förstärkare så tycker jag dock är lite märkligt.... Marshall är väl lite speciella på det viset. Själv gillar jag stärkare där man kan förlita sig på förstegsdisten för "rätt sound" och de flesta mesa boogies t.ex låter underbart oberoende vart man ställer mastern. Sen måste jag också inflika att en hotplate eller andra power soaks inte ger samma effekt som att dra på full spett... Det är fler saker som spelar in än att pressa slutsteget... Högtalarna låter ju t.ex annorlunda beroende på hur högt de får spela. Mina tankar det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Panzerfaust Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Vad var det som var ok med hotplate och varför är powerbrake kass? Tycket den var mer transparent än powerbrake. Har dock inte ägt en powerbrake men tyckte den förlorade mycket botten ju mer amn attenuera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2012 Tycker du borde få drag i ljudet innan det är så j-a högt, En booster eller nåt på ingången, det ger samma ljud fast värre vrål. Jag hade flyt igår och böt in min Fulldrive 2 mot en Hotcake distpedal, bästa jag nånsin hört. http://www.ultimate-guitar.com/reviews/guitar_effects/crowther_audio/hotcake/index.html Har du en fyrtolv låda kan du ju dämpa den lite med gamla täcken. Tycke jag med, men så är det inte i verkligheten tyvärr. Det är tunt, och det surrar i det övre registret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2012 (redigerat) Slutstegsdist är överskattat.... Visst... har man en marshall jmp eller jcm800 osv så finns det ju anledningen att pressa slutsteget, varför man bygger en förstärkare så tycker jag dock är lite märkligt.... Marshall är väl lite speciella på det viset. Själv gillar jag stärkare där man kan förlita sig på förstegsdisten för "rätt sound" och de flesta mesa boogies t.ex låter underbart oberoende vart man ställer mastern. Sen måste jag också inflika att en hotplate eller andra power soaks inte ger samma effekt som att dra på full spett... Det är fler saker som spelar in än att pressa slutsteget... Högtalarna låter ju t.ex annorlunda beroende på hur högt de får spela. Mina tankar det... Fast det där val väl lite dubbelmoral.. 🙂 Man måste dra på fulla spett för högtalarnas skulle men mesa låter bra vid vilken volym som helst? Eller är det så att om jag investerar i en mesa-rigg så har jag löst problemet? Jag funderar faktiskt på att införskaffa en top till, dvs en som man inte behöver spela så jävulusiskt högt. Tar gärna emot tips på det. för punk, punkrock, hårdrock. Redigerat 7 februari 2012 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Panzerfaust Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Fast det där val väl lite dubbelmoral.. 🙂 Man måste dra på fulla spett för högtalarnas skulle men mesa låter bra vid vilken volym som helst? Eller är det så att om jag investerar i en mesa-rigg så har jag löst problemet? Jag funderar faktiskt på att införskaffa en top till, dvs en som man inte behöver spela så jävulusiskt högt. Tar gärna emot tips på det. för punk, punkrock, hårdrock. Heter inte dom små typ transatlantic eller nåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Fast det där val väl lite dubbelmoral.. 🙂 Man måste dra på fulla spett för högtalarnas skulle men mesa låter bra vid vilken volym som helst? Eller är det så att om jag investerar i en mesa-rigg så har jag löst problemet? Jag funderar faktiskt på att införskaffa en top till, dvs en som man inte behöver spela så jävulusiskt högt. Tar gärna emot tips på det. för punk, punkrock, hårdrock. Jag skrev visserligen inte att man måste dra på fulla spett för att högtalarna ska låta bra, men att det inte blir samma sak med hotplate som att dra på fullt... Sen gillar jag mesa boogie, inget snack om saken, men det var bara ett exempel. Är själv på jakt efter ny stärkare och det lutar åt nån begagnad mesa boogie. Har tyvärr inte så mkt tips på stärkare i den stilen... Har du provat blackstar-stärkare? Tycker det är en mkt trevligt uppstickare i stärkarsammanhang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Slutstegsdist är överskattat.... Visst... har man en marshall jmp eller jcm800 osv så finns det ju anledningen att pressa slutsteget, varför man bygger en förstärkare så tycker jag dock är lite märkligt.... Marshall är väl lite speciella på det viset. Själv gillar jag stärkare där man kan förlita sig på förstegsdisten för "rätt sound" och de flesta mesa boogies t.ex låter underbart oberoende vart man ställer mastern. Sen måste jag också inflika att en hotplate eller andra power soaks inte ger samma effekt som att dra på full spett... Det är fler saker som spelar in än att pressa slutsteget... Högtalarna låter ju t.ex annorlunda beroende på hur högt de får spela. Mina tankar det... Att mesa inte behöver pressa slutrören tycker jag inte stämmer. Rectifiern låter helt annorlunda när mastern står från kl 12 och uppåt jämfört med om du har mest förstegsdist. Men visst, vill du ha soundet från en symaskin så kan du ju förlita dig på förstegsdisten. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2012 Att mesa inte behöver pressa slutrören tycker jag inte stämmer. Rectifiern låter helt annorlunda när mastern står från kl 12 och uppåt jämfört med om du har mest förstegsdist. Men visst, vill du ha soundet från en symaskin så kan du ju förlita dig på förstegsdisten. MVH Anders Alltså tillbaka på hot plate? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Eller som jag använder en reducer från SPL. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 En sak som är bra med reducern som jag skrev är att det är ställbar ohm. Vilket gör att du kan använda den med flera olika stärkare och lådor. En dag kanske du behöver använda en 16 ohms stärkare i studion. Då måste du ha en egen hot plate för just den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Slutstegsdist är överskattat.... Sen måste jag också inflika att en hotplate eller andra power soaks inte ger samma effekt som att dra på full spett... Det är fler saker som spelar in än att pressa slutsteget... Högtalarna låter ju t.ex annorlunda beroende på hur högt de får spela. Mina tankar det... Det där sista tycker jag är en bra anledning att satsa på en ensam tolva, den får jobba och andas för att vässnas lika mycket som fyra, eller åtta stycken. Gammalt tillbaks hade jag en 100 watt Fender The Twin combo med två tolvor + en Marshall fyrtolva, det var samma sak för mig, det var när jag pressade alltihop som värst det lät bäst på studioinspelningen. Men ljudet var så vidrigt starkt att byxbenen fladdrade och det hördes tydligt genom åtta väggar ut på gatan utanför studion. Jag kommer även ihåg polare som körde hel Marshallstapel o Gibsonggitarrer, men av hänsyn ändå spelade ganska lågt, de fick väldigt dålig häng i gitarrerna, jag hade redan då bytt till mindre combo och fick, mycket tack vare att min ensam tolva fick fladdra rejält, Carlo Santana-långa toner ur stratan. Somliga hade power soak på den tiden det inte fanns mastervolym på Marshallarna, de var väldigt nöjda. Kan det vara så stor skillnad på de olika fabrikaten idag.? Ett knep med en fyrtolva i studio är att strypa med power soaken och koppla ur tre av fyra element i lådan. Men då gäller det att strypa oxå så man inte bränner sin söta Celestion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2012 Det där sista tycker jag är en bra anledning att satsa på en ensam tolva, den får jobba och andas för att vässnas lika mycket som fyra, eller åtta stycken. Gammalt tillbaks hade jag en 100 watt Fender The Twin combo med två tolvor + en Marshall fyrtolva, det var samma sak för mig, det var när jag pressade alltihop som värst det lät bäst på studioinspelningen. Men ljudet var så vidrigt starkt att byxbenen fladdrade och det hördes tydligt genom åtta väggar ut på gatan utanför studion. Jag kommer även ihåg polare som körde hel Marshallstapel o Gibsonggitarrer, men av hänsyn ändå spelade ganska lågt, de fick väldigt dålig häng i gitarrerna, jag hade redan då bytt till mindre combo och fick, mycket tack vare att min ensam tolva fick fladdra rejält, Carlo Santana-långa toner ur stratan. Somliga hade power soak på den tiden det inte fanns mastervolym på Marshallarna, de var väldigt nöjda. Kan det vara så stor skillnad på de olika fabrikaten idag.? Ett knep med en fyrtolva i studio är att strypa med power soaken och koppla ur tre av fyra element i lådan. Men då gäller det att strypa oxå så man inte bränner sin söta Celestion. Det är ju det, min Jmp från -79 spottar nog ur sig mer än 100w när jag är uppe på 5an på mastern. En sak som är bra med reducern som jag skrev är att det är ställbar ohm. Vilket gör att du kan använda den med flera olika stärkare och lådor. En dag kanske du behöver använda en 16 ohms stärkare i studion. Då måste du ha en egen hot plate för just den. Har kikat på den, den har inte line out va? Hade vart trevligt att ha det, och kanske testa köra recabinet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Hejsan Den har inte line out. Jag tror dess storebror cabulator har det. Jag köpte reducer då det va endast den funktionen jag va ute efter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2012 Man kanske skulle satsa på en stärkare till? En sån dark terror eller Egnater Rebel 20. Någon som provat? funkar det bra för inspelning. kanske en orange 2 x 12 till det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
heman Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Man kanske skulle satsa på en stärkare till? En sån dark terror eller Egnater Rebel 20. Någon som provat? funkar det bra för inspelning. kanske en orange 2 x 12 till det. Jag hade en egnater rebel 20watt förut, precis som du är jag också insnöad på punkrock/hårdrock och jag tyckte den klarade av det fint. Det finns ju även inbyggd powersoak på den, eller snarare ställbar uteffekt (1-20watt). Kan inte påstå att jag märkte mycket skillnad mellan när jag hade den inställd på 1watt eller 20... lät högt som in i helvete i bägge lägena Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drängen Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Jag kanske låter lite efterbliven nu., men då får det vara så 😉 Hur spelar man in med en tex SPL reducer? A: Peavey 6505+ combo (högtalare urkopplad) --> SPL Reducer --> Saffire pro 40 B: Peavey 6505+ combo --> SPL Reducer --> mikrofon --> Saffire pro 40 Läste denna artikel (speaker simulators) och om jag förstår den rätt så kan man spela in som alternativ A. Eller är jag helt ute och cyklar? Vore underbart ifall jag kan spela hemma utan att det blir skilsmässa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 SPL reducer sätter du mellan top och låda. Det blir som en mastervolym. Så du behöevr ändå micka upp stärkaren. Cabulator däremot tror jag har cabinettsimulator i sig så du kan sätta den mellan top och ljudkort. Dock lite osäker, men har för mig detta. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Man kanske skulle satsa på en stärkare till? En sån dark terror eller Egnater Rebel 20. Någon som provat? funkar det bra för inspelning. kanske en orange 2 x 12 till det. Terror:na är jättebra, dock tycker jag orangelådorna är stela och platta i soundet. Men en marshall 2* 12 passar nog bra! Mvh Casper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Panzerfaust Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Man kanske skulle satsa på en stärkare till? En sån dark terror eller Egnater Rebel 20. Någon som provat? funkar det bra för inspelning. kanske en orange 2 x 12 till det. Har provat egnater tweaker och den lät fin-fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drängen Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 "The Cabulator combines three main features for e-guitar amplifiers: power soak, speaker simulation, and D.I. output." Ja du har nog rätt där. Jag får rota vidare i denna pryl istället. Tack ska du ha! =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Blackstar på 1 watt har fått fantastiska reviews Tror den finns som lös topp oxå. Det finns en demo på youtube där Ozzy Oabourns nuvarande gitarrist spelar på den. Låter mkt tugg, elakt o punk- Det gör det på den video jag hittade oxå hör jag... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 1763 kr för toppen http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_1r_head.htm Ungf hälften av vad en bra stomppedal kostar... Kan kanske rädda från skilsmässa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 februari 2012 Dela Postat 7 februari 2012 Man kanske skulle satsa på en stärkare till? En sån dark terror eller Egnater Rebel 20. Någon som provat? funkar det bra för inspelning. kanske en orange 2 x 12 till det. Engls stärkare låter bra även på låg volym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.