Jump to content
Annons

Cubase 6 eller Pro Tools 9 + Production Tool Kit 2


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Jag står inför valet mellan "Cubase 6" och "Pro Tools 9 + Production Tool Kit 2". Är det någon skillnad kvalitémässigt på ljudet?

I "Pro Tools 9 + Production Tool Kit 2" kan man exportera projekten till 192 kHz ljudfiler, men går det även med "Cubase 6"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom redan 96kHz är overkill*, så är det egentligen en icke-fråga, men självklart så kan Cubase6 exportera i 192kHz om man tvunget vill det...

Ljudmässig skillnad ska det inte finnas mellan programmen så länge man pratar om ren mix och inte jämför medföljande plugins - för där kan det säkert skilja lite grand, men knappast så mycket att det blir särskilt avgörande för resultatet.

Jag har dock en bekant som är musiklärare och är väldigt kinkig med ljudet, som envist hävdar att Cubase låter bättre än Protools, men jag tillåter mig tvivla väldigt starkt ändå... 😉

* http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en ganska stor prisskillnad med. 🙂 Har alltid kört Cubase 5, men om jag ska fortsätta med Steinberg tänker jag uppgradera till 6:an. Sedan kan jag ju i stort sett hela Cubase och känner mig hemma, så varför byta till en annan sequencer..?

Varför jag har varit inne på Pro Tools är för att jag haft en idé om att låtarna jag vet är producerad i Pro Tools 9 HD o senare.. har sån dynamik och klart ljud, att jag började tveka på Cubase. Kanske är fel av mig.. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

fast. complete production toolkit är redan inbyggt i nian har jag för mig. Förutom pluggarna då. Men du kan hitta liknande pluggar billigare hos andra tillverkare som ibland är bättre. (Waves, etc.)

För mig funkar pro tools bättre än cubase. Men det är helt till vad man är van vid och tycker om. Jag tycker cubase är så körigt i layouten. Men prova bägge program och ta det du gillar mest.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske.. Men det var väl så att i 9:an får man exakt samma "saker" som i 9 HD (tex. att kunna exportera i 192 kHz ist för 98 kHz, vilket var max i 9:an) med Production Tool Kit 2 (för ca. 18.000 kr), för den som inte hade möjlighet att köpa ett speciellt "HD-ljudkort" för att kunna använda Pro Tools HD.

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske.. Men det var väl så att i 9:an får man exakt samma "saker" som i 9 HD (tex. att kunna exportera i 192 kHz ist för 98 kHz, vilket var max i 9:an) med Production Tool Kit 2 (för ca. 18.000 kr), för den som inte hade möjlighet att köpa ett speciellt "HD-ljudkort" för att kunna använda Pro Tools HD.

Behöver du funktionerna från ett HD system?

Du klarar dig (förmodligen) Väldigt långt med nian. Det blir inte ljudskillnader mellan vanliga nian och med ett met complete prod. toolkit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan faktiskt inte förstå varför någon köper Complete Production toolkit från Pt9-10. Det är inte mycket extra du får. VCA fadar b.la men annars så har du ju i princip allt i "vanliga" Pt9-10.

Disc-cache functionen verkar ju grym men inte för 18k dock :S

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...