Jump to content
Annons

Ni som håller på med rap/hip hop - Vilka trummor? vst? au?

Terror

Recommended Posts

Hejsan svejsan!

Tänkte lämna metal ett litet tag nu och börja försöka göra lite hip hop-beats, men jag har fan inga bra trummor för skiten. Jag kör Logic Pro 9 på min mac, och Cubase 5 på min windows laptop. Logic har hyffsade presets på hip hop-trummor, men det är ändå inte riktigt vad jag letar efter.

ni som pysslar med hip hop/rap, vilka vst/au använder ni för era trummor?

Dela på andra sajter

Annons

Faktum är att Addictive Drums har några decent sounding presets på sitt standardkit (om än jag motsätter mig presets). Du bör kunna få till något deep, subbigt, med lagom ring och bounce beroende på vilken typ av hip-hop vi pratar om. Gangsta, westcoast, eastcoast?

Sedan ska du alltså göra beats, inte bara trummor således?

Redigerat av JohnRick
Dela på andra sajter

Från metal till hip hop ? sell out! 😉

Men det roliga är ju att vill man tjäna pengar så är det nog hip hop beats som gäller..

När det gäller hiphop handlar det ju inte så mycket om att att hitta dom bästa trumsamplingarna som låter bäst osv.,utan det handlar mest om hur man ljudarbetar samplingarna..vilket effekter man använder för att forma ljudet osv. kolla in soundtoys pluggar dom är bra. Man vill ju ofta skita ner ljudet för att få det låte mer smutsigt och få bort det digitala kliniskt rena... för i tiden använda man ju bara loopar..nu förtiden programmerar man..

Förresten tycker jag att hip hoppen låter fruktansvärt nuförtiden, det lät bättre på 90-talet då folk fortfarande använde vinyl, nuförtiden låter det mest riktigt illa...och låter alldeles för "elektroniskt"... När det gäller Beats tycker jag den svenska hip hop har bland dom bästa..specieltl Ken Ring Tommy tee gör bra coola beats också.

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Men det roliga är ju att vill man tjäna pengar så är det nog hip hop beats som gäller..

När det gäller hiphop handlar det ju inte så mycket om att att hitta dom bästa trumsamplingarna som låter bäst osv.,utan det handlar mest om hur man ljudarbetar samplingarna..vilket effekter man använder för att forma ljudet osv. kolla in soundtoys pluggar dom är bra. Man vill ju ofta skita ner ljudet för att få det låte mer smutsigt och få bort det digitala kliniskt rena... för i tiden använda man ju bara loopar..nu förtiden programmerar man..

Förresten tycker jag att hip hoppen låter fruktansvärt nuförtiden, det lät bättre på 90-talet då folk fortfarande använde vinyl, nuförtiden låter det mest riktigt illa...och låter alldeles för "elektroniskt"... När det gäller Beats tycker jag den svenska hip hop har bland dom bästa..specieltl Ken Ring Tommy tee gör bra coola beats också.

Nu handlar det inte om att tjäna pengar eller vara en sellout, utan det handlar mer om att bredda sina vyer lite 🙂 Jag lyssnar på all sorts musik, men det är egentligen endast metal jag behärskar när det kommer till musikskapande. Men som en hobbyproducent så vill jag vara så pass bred i mitt musikskapande som jag kan. Därför tänkte jag försöka mig på, just rap, nu. Men tack för tipset om soundtoy!

Faktum är att Addictive Drums har några decent sounding presets på sitt standardkit (om än jag motsätter mig presets). Du bör kunna få till något deep, subbigt, med lagom ring och bounce beroende på vilken typ av hip-hop vi pratar om. Gangsta, westcoast, eastcoast?

Sedan ska du alltså göra beats, inte bara trummor således?

Ja körde med AD för länge sen när jag börjat göra musik, kanske ska plocka fram det igen.

Nu tänkte jag försöka mig på lite dirty south/ old school (Run DMC) / Eminem. Lite blandat helt enkelt.

Men jag ska kika igenom AD igen och göra ett försök! tack för tipset!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Det är lite svårt att generalisera trummor för en hel genre som hiphop.

En ide är att studera och bryta ner din favoritproducents beats och försöka modifiera sina trummor att efterlikna deras. Är det RunDMC:s sound som är intressant för dig, lyssna på så mycket du kan av Rick Rubin, gamla Beastie boys tex.

Dela på andra sajter

NevusFlammeus (oregistrerad)

Jag har fått tag på samples som används inom industrin exempelvis Just blaze,dre,kanye,timbaland använder sig av kan ge dig en länk till dem om jag hittar dem. Det är riktigt fina ljud får jag säga. Använder mig också av olika trumljud från många kända samplers + mina maschine samples 🙂

Dela på andra sajter

Jag kör med sample packs på olika trummaskiner.

Roligt att du börjar göra musik i olika stilar.

Stylus rmx är bra om man vill ha färdiga loppar. Väldigt populärt av film/tv branschen i Hollywood. Vet inte hur ofta man hör RMX på en tv serie.

Redigerat av hellfog
Dela på andra sajter

Persolig erfarenhet säger mig att skaffa en hårdsampler är rätt väg att gå. Själv har jag en yamaha a3000 som går att komma över för kaffekokarpengar, och resultatet är ett skönt sound och det sköna soundet gör det lättare att inte överarbeta beatet. Personligen har jag svårt att få fram trycket i lägre mellanregistret när jag jobbar mjukvara. Självklart kommer jag få väldigt mycket mothåll, men jag rekommenderar dig att iaf besöka nån god vän med en sampler och testa. 🙂

Dela på andra sajter

Inget fel med att köra på Batman modellen.

Metalhead på dagarna och på nätterna jagar man nästa etta på MTV 😉

Funkar finfint för mig. Drop-c gnugg i replokalen och synth med extra fläsk hemma på natten.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.