FreddeHstd Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Inga problem jag har redan jämkat dom i nivå, kul och bra låt förresten i denna Americana à la Creedence cottonfields/Fleetwood Mac 70-tal...å lite Zappa faktiskt :-) Zappa?! 🙂 ballt, han har jag inte lyssnat på sedan 1993! Alltid roligt att höra vad folk hör för influenser!
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 (redigerat) Hur många har hittills skickat in sina bidrag? 🙂 Redigerat 16 februari 2012 av Kulturell Figur
Mojje Cruncher Andersson Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Detta har inget med MS att göra... Jo då Florian, det har det! ...men inte i överhänget! Står klart och tydligt i beskrivningen om att ambiencen är inspelad M+S-stereo. Kan vara bra att förtydliga så inga missförstånd uppstår om man aldrig arbetat med tekniken förut right? Piiiz! Hur många har hittills skickat in sina bidrag? 🙂 Mmmmm... ...skyldig! ...ett bidrag..! Piiiz! /Cruncharn'
desvaenger Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Har suttit och nött ikväll. Tycker det börjar likna något, jag kommer skicka in bidraget! Jäkligt rolig låt att pyssla med, när man väl förstått vad man kan ta bort och vilken plats olika instrument bör ha. Det blir en sista kik på mixen innan veckoslutet, när man glömt hur den låter, sen skickar jag in den. Börjar ju dra ihop sig! 😉 Bara reglage... Jag förstår tanken. Jag "brukade" heller inte panorera ut förrän efter allt annat var klart (vilket det aldrig blir). Men om man i så fall ser till att ducka alla frekvenser för varandra så att det blir så separerat och klart som möjligt i mono och sedan pannar ut, tänker jag att stereomixen inte blir så bra som den hade kunnat bli. Att vissa frekvenser som man minskat för monos skull nu hade kunnat passa för att fylla ut spektrat i stereo. Eller? Monokompatibelt ser jag inte som att det ska vara optimalt i mono. Det ska vara optimalt i stereo, och OK i mono. Klart att det är viktigt med monokompabilitet! Det finns fortfarande radiomaskiner med en högtalare, och det finns faktiskt fortfarande klubbar som kör i mono. En mix som låter bra i både mono och stereo är ofta skönare att lyssna på än en som faller i mono - enligt mig. Nu har jag tankat hem filerna och lagt in dom i Cubase 5, det som slår mig vid 1:a anblicken utan att ens ha lyssnat är de 2 överhäng kanalerna där L är mkt mer volymstark än dess motpart R som verkligen ser komprimerad och ynklig ut i jämförelse, någon som frågat om detta innan eller vad är nivåskillnadförklaringen här- trådskapare eller upphovsman??? Jag tycker det krävdes både EQ:ande och nivåmatchning för att få balans i OH. Trumljudet över lag är rätt uppfuckat faktiskt, flera nivåer sämre än gitarrerna och sången! Det slutade med att jag slaktade undervirveln med distorsion och ultrakompression, samt ersatte kicken med en sample. Orkade helt enkelt inte höra på det lidsamma ljudet mer. Men psst... det sistnämnda är lite hemligt, berätta inte för någon..
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) Jo då Florian, det har det! ...men inte i överhänget! Står klart och tydligt i beskrivningen om att ambiencen är inspelad M+S-stereo. Kan vara bra att förtydliga så inga missförstånd uppstår om man aldrig arbetat med tekniken förut right? Piiiz! Mmmmm... ...skyldig! ...ett bidrag..! Piiiz! /Cruncharn' Du slog nog huvet på spiken där Cruncharn. Florian har förmodligen panorerat Mid-spåret åt vänster och Side-spåret åt höger och inte satt upp en M-S matris. Redigerat 17 februari 2012 av Kulturell Figur
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) Du slog nog huvet på spiken där Cruncharn. Florian har förmodligen panorerat Mid-spåret åt vänster och Side-spåret åt höger och inte satt upp en M-S matris. Nja...., det tror jag nog att han har fixat!? Trubblet låg i missförståndet avseende M+S-stereo i överhängskanalerna. Där är det vanlig stereo om än något skevt. Piiiz!!! EDIT: Syftningsfel. Redigerat 17 februari 2012 av Cruncher
BurninSven (oregistrerad) Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Men frågan som jag ställer mig med MS är (om man gjort det där rätt vilket jag inte kunde då det inte fins nån funktion för fasvändning i Mixbus och jag från början bestämt mig för att i första hand köra med det som finns i mitt program) om virveln då låter som man vill utan extra plugins. Nu förstår jag ju att man säger mecka med EQ min herre. Men virveln man hör på trumspåren torra oavsett OH eller ej (och då utan sidespåret) låter som om lir på en pappkartong oavsett vad fan man än gör. OBS! ingen kritik av inspelning/val/tillgång av mickar utan bara en subjektiv iaktagelse från lilla mig. Jag gillar den här låten och är tacksam att man får på och kladda på den och inser att begränsningarna sitter bakom min ratt 😄 . Bara för att förtydliga.
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Men frågan som jag ställer mig med MS är (om man gjort det där rätt vilket jag inte kunde då det inte fins nån funktion för fasvändning i Mixbus och jag från början bestämt mig för att i första hand köra med det som finns i mitt program) om virveln då låter som man vill utan extra plugins. Nu förstår jag ju att man säger mecka med EQ min herre. Men virveln man hör på trumspåren torra oavsett OH eller ej (och då utan sidespåret) låter som om lir på en pappkartong oavsett vad fan man än gör. OBS! ingen kritik av inspelning/val/tillgång av mickar utan bara en subjektiv iaktagelse från lilla mig. Jag gillar den här låten och är tacksam att man får på och kladda på den och inser att begränsningarna sitter bakom min ratt 😄 . Bara för att förtydliga. Dumpa side-kanalen på ambiencen bara och kör med enbart mid-kanalen! Avseende virvelns vara och icke vara. Jag tycker att du ska ta en lyssning i överhänget. Antager att du kan dubblera kanaler i mixbus? Vad händer om du lägger på en "expander" och hämtar bettet från virveln i den dubblerade, expanderade kanalen...!? Enda jag kände var att det saknades lite bottendrag i slaget på virveln men sånt går ju trixa till. Piiiz! /Cruncha'
BurninSven (oregistrerad) Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Det var precis vad jag gjorde. Att dubblera var aldrig ett alternativ då det var krux nog att få fram kicken så det funkade som jag ville (den jäkeln försvann ju ändå i ett senare skede men kan kanske kan kännas igen i det där pumpande skumma o/ljudet som kommer med basguran som jag lyckades ställa till). När det gäller Expander så ingår det inte i arsenalen i Mixbus så det är fusk 😄 1
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Du slog nog huvet på spiken där Cruncharn. Florian har förmodligen panorerat Mid-spåret åt vänster och Side-spåret åt höger och inte satt upp en M-S matris. Typiskt icke läskunniga att ta tillfället i akt och uttrycka sig på detta viset, skit-trist! Jag hade i min fråga till Fredde klart och tydligt påpekat den skeva balansen i OH och inget annat, var får ni allt ifrån jävla tomtar-läs innan ni hasplar ur er sån dynga!!!??? 2
joachime Postat 17 februari 2012 Trådstartare Postat 17 februari 2012 Angående OH. Håller med om att den inte är optimalt inspelad. Jag gissar på ett brett A/B-par. Viss obalans där kicken far ut till höger om man jämnar ut skillnader i nivå. Dessutom (som Florian påpekat) viss assymmetri i kompression spåren emellan. Så även om man hittar rätt nivåer hoppar saker lite fram och tillbaka mellan vänster och höger under spelets gång. Det här är olyckor som lätt händer när man sitter på trippla eller kvadrupla stolar under en inspelning. Ett litet oavsiktligt hinder på vägen mot att förverkliga en bra låtidé. Kan det bli mer autentiskt? 😉
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) Ja sannerligen blir det med en del kompensationsåtgärder man fixar detta trumsound, jag har låtit det vara med sina bristfällia upptagningar, gjort det bästa av det som finns helt enkelt, inte editerat otightheter eller triggat andra samples etc (samma med sången/fraseringar etc + gitarrintrot) det värsta är ändå sångljudet som skär i mina öron även om det är välsjunget så vete fasen varför det är så vasst, mikrofonval kanske... Redigerat 17 februari 2012 av Florian le Sage
Frekvensspektrumanalysator Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Jag är iallafall väldigt glad över att det inte låter som Toby Keith.
Jon Rinneby Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Ja sannerligen blir det med en del kompensationsåtgärder man fixar detta trumsound, jag har låtit det vara med sina bristfällia upptagningar, gjort det bästa av det som finns helt enkelt, inte editerat otightheter eller triggat andra samples etc (samma med sången/fraseringar etc + gitarrintrot) det värsta är ändå sångljudet som skär i mina öron även om det är välsjunget så vete fasen varför det är så vasst, mikrofonval kanske... Tycker sångljudet är ok. Det som saknas är enligt mig är dock lite närhet/botten. Jobbiga "s" kan jag hålla med om, men för diskant? njee /Jon
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Tycker sångljudet är ok. Det som saknas är enligt mig är dock lite närhet/botten. Jobbiga "s" kan jag hålla med om, men för diskant? njee /Jon Vi får se idag, hade suttit och mixat trummor i ett par timmar i mina Ultrasone 2500, sedan bas + gitarrer etc, sist sången kanske led jag av fatigue, kollar igen lite senare idag, s:en kändes dock som en pina i mina öron...
Jon Rinneby Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Vi får se idag, hade suttit och mixat trummor i ett par timmar i mina Ultrasone 2500, sedan bas + gitarrer etc, sist sången kanske led jag av fatigue, kollar igen lite senare idag, s:en kändes dock som en pina i mina öron... Lätt hänt 🙂 Hur som helst är en de-esser att rekommendera till att börja med, hehe. mvh Jon
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Ja tyvärr, eller lite eq:ing av rätt sort! 😉
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Jahapp då var man färdig, hur skickar man den enklast till dig Joachime, 44.1 khz 24 bit?!? Frågan har säkert kommit mkt tidigare men jag orkar inte plöja hela tråden...
Anders F Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Kul att så många hakar på detta som Joachime drog igång. Dropbox eller skickafilen.se är två enkla medel för att skicka större filer. MVH Anders
joachime Postat 17 februari 2012 Trådstartare Postat 17 februari 2012 OK funkar soundcloud??? Tyvärr inte eftersom soundcloud konverterar till ett komprimerat format. Jag föreslår sprend eller liknande. PM'a länk till mig så bekräftar jag när jag laddat hem. Exportera som en wav eller aiff i 24 bitar. Undvik att lägga dither vid export och undvik att samplingskonvertera materialet i onödan.
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 I know det är redan exporterat korrekt, jag får väl kolla på sprend då...
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 mottagarens epostadress står det på sprend???
Vallhagen Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 mottagarens epostadress står det på sprend??? Sätt dit din egna epostadress. Sen får du en nedladdningskod skickad till dig. Den koden PMar du till Joachime. ...if i got it right tjing
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) Bengan hann före. 🙂 Redigerat 17 februari 2012 av Kulturell Figur
Signia Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) Dom snackar om M/S och det är därför det lutar. Jag fattar noll iallafall.. 😱 Många som inte verkar vana vid M/S. Kan tipsa lite så det blir lättare. M/S tekniken i sig är lite komplicerad. Men man ändå använda det, utan att va expert: - Panorera "Mid"-spåret helt till vänster, och "Side"-spåret helt till höger. - Skicka båda till en stereo-buss. - Lägg en M/S decoder på stereobussen.* Klart! Genom att höja och sänka volymen på "Side" spåret kan du nu reglera hur bred stereobilden ska vara. Om du vill EQa överhänget, så se till att EQa identiskt på både Mid och Side kanalen, så att du bibehåller den känsliga fasrelationen mellan dom. Tips är att lägga EQn på stereobussen. Hur bra M/S låter beror mycket på hur noga inspelningen är gjord, så om det låter skit redan från början så behöver det inte vara en själv som gör fel, det kan det vara inspelningen med. Finns bra artiklar på nätet att läsa om M/S tekniken om man vill. Kräver bra grundkunskap om fas bl.a. Tekniken är känd för pålitlighet, monokompatibilitet och flexibilitet. Det är bl.a. SVTs och SRs standard för att spela in stereo på. * - Har man ingen, så hämta Voxengo MSED (gratis). Den kan både koda och avkoda, så för att få den att AVkoda (vilket du vill) går du in på "Mode" och väljer "Decode". Har du nån större Waves bundle så hittar du Waves egna decoder/encoder där - heter S1 MS Matrix. Redigerat 17 februari 2012 av Signia
Neosus Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Många som inte verkar vana vid M/S. Kan tipsa lite så det blir lättare. M/S tekniken i sig är lite komplicerad. Men man ändå använda det, utan att va expert: - Panorera "Mid"-spåret helt till vänster, och "Side"-spåret helt till höger. - Skicka båda till en stereo-buss. - Lägg en M/S decoder på stereobussen.* Klart! Genom att höja och sänka volymen på "Side" spåret kan du nu reglera hur bred stereobilden ska vara. Om du vill EQa överhänget, så se till att EQa identiskt på både Mid och Side kanalen, så att du bibehåller den känsliga fasrelationen mellan dom. Tips är att lägga EQn på stereobussen. Hur bra M/S låter beror mycket på hur noga inspelningen är gjord, så om det låter skit redan från början så behöver det inte vara en själv som gör fel, det kan det vara inspelningen med. Finns bra artiklar på nätet att läsa om M/S tekniken om man vill. Kräver bra grundkunskap om fas bl.a. Tekniken är känd för pålitlighet, monokompatibilitet och flexibilitet. Det är bl.a. SVTs och SRs standard för att spela in stereo på. * - Har man ingen, så hämta Voxengo MSED (gratis). Den kan både koda och avkoda, så för att få den att AVkoda (vilket du vill) går du in på "Mode" och väljer "Decode". Har du nån större Waves bundle så hittar du Waves egna decoder/encoder där - heter S1 MS Matrix. Bra tips! Jag tackar så mycket! 🙂
Florian le Sage Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) signia:- Panorera "Mid"-spåret helt till vänster, och "Side"-spåret helt till höger. - Skicka båda till en stereo-buss. - Lägg en M/S decoder på stereobussen.* Jag känner att denna beskrivning är lite felaktig, kanske funkar den för dig men en betydligt enklare och dessutom den klassiska metoden är ju att lägga mid i mitten/center, och side kopieras/dupliceras och fasvänds och dras åt sidorna efter behag! Redigerat 17 februari 2012 av Florian le Sage
Anders F Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Inte om du kör via decoder, då är ju mid till vänster och S till höger. Jag kör Brainworx bx_digital på ett stereospår med M/S decoder. Mycket behändigt och smidigt. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.