Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag känner att denna beskrivning är lite felaktig, kanske funkar den för dig men en betydligt enklare och dessutom den klassiska metoden är ju att lägga mid i mitten/center, och side kopieras/dupliceras och fasvänds och dras åt sidorna efter behag!

Det har du rätt i. Att göra allt "manuellt" utan dekoder funkar absolut. Jag bara tog det sätt jag brukar göra på av vana 😕 så det var helt rätt att anmärka.

Utan dekoder blir det då:

- Panna Mid-spåret center.

- Kopiera Side-spåret till att bli två identiska monospår

- Panna ena Side-spåret fullt vänster, andra Side-spåret fullt höger

- Fasvänd ett av Side-spåren

Redigerat av Signia
Annons
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Ok får väl testa MS på trumspåren i Logic då. Det verkar inte som nån vill svara på min fråga om MS tekniken gör att virveln låter mera naturlig när det gäller just dom här spåren. När det gäller MS överlag att det inte går att svara generellt för all ljudinspelning det vet jag och det är ju inte frågan utan det gäller som sagt just dom här spåren i och med att det är inspelat med MS tekniken.

Postat

okej.. Så om man vill använda m/s i mastring. Hur gör man då?

Borde kanske starta en ny tråd?

😱

Då kör du stereospåret genom ett M/S-matrix så att det blir M/S, därefter behandlar du signalen. I slutet kör man det genom ett M/S-matrix igen för att åter få stereo. Många pluggar gör denna matrixflipp internt, m.h.a. en knapptryckning.

Postat

Då kör du stereospåret genom ett M/S-matrix så att det blir M/S, därefter behandlar du signalen. I slutet kör man det genom ett M/S-matrix igen för att åter få stereo. Många pluggar gör denna matrixflipp internt, m.h.a. en knapptryckning.

Det låter lätt å smidigt. Det gillas! 😄

Okej jag har lite kläm på det där nu...tror jag.

Tack ska ni ha!

Postat

Jag reagerade på samma sätt som Florian, hehe.

Känns mera "logiskt" att kopiera och ha side-spåren på sidorna och mid i mitten.

Finns det några fördelar att köra med dekoder istället för den manuella metoden? Det blir väl ingen skillnad i ljudet, eller?

Postat

Finns det några fördelar att köra med dekoder istället för den manuella metoden? Det blir väl ingen skillnad i ljudet, eller?

Nepsi. M/S decoder gör samma sak. Personligen tycker jag det är smidigare att använda. Voxengos plugg MSED har små nifty funktioner som fasvänd mid och fasvänd side.

• Gilla 1
Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat

I mitt DM1000 bord kan jag välja när jag parar ihop två monokanaler om det ska bli ett vanligt stereopar eller MS-stereo. Vid MS-stereo så blir den udda kanalen mid-kanal och den jämna blir side-kanal.

Postat

I mitt DM1000 bord kan jag välja när jag parar ihop två monokanaler om det ska bli ett vanligt stereopar eller MS-stereo. Vid MS-stereo så blir den udda kanalen mid-kanal och den jämna blir side-kanal.

De e coolt! 🙂

Postat (redigerat)

Nu har jag testat ett MS upplägg på trumspåren i Logic (i och med att jag inte kan det i Mixbus på grund av avsaknad av plugin) och det ändrar inte ett smack ljudmässigt när det gäller virveln. Bra idé dock för det medför andra coola saker men ljudmässigt för virveln ändras inget som sagt.

Redigerat av BurninSven
Postat

Nä, nu ger jag upp! 😛

Har precis lämnat ifrån mig min 3:e mix och det får räcka. Den som vinner får gärna förklara hur han/hon fick bort s:en. 😄

Postat

Jag tycker man kan lägga upp de bidrag som inkommit för omröstning redan nu. Känns jobbigt att vänta en hel vecka på att få höra bidragen. 🙂

Postat

Jag tycker man kan lägga upp de bidrag som inkommit för omröstning redan nu. Känns jobbigt att vänta en hel vecka på att få höra bidragen. 🙂

Om man bara har två röster och bränner dem på redan inkomna då, för att sedan märka att det en vecka senare kommer något bättre?

Postat

Om man bara har två röster och bränner dem på redan inkomna då, för att sedan märka att det en vecka senare kommer något bättre?

Man kan ju vänta med att lägga sin röst. 🙂

Postat

Vad är det för tramsfasoner??? 🤪

Postat (redigerat)

Vad är det för tramsfasoner??? 🤪

Det är många som är färdiga och tänkte man kunde få höra dom nu. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Postat

Yes jag håller med det skulle spara tid om inte annat.

Postat

Nä, nu ger jag upp! 😛

Har precis lämnat ifrån mig min 3:e mix och det får räcka. Den som vinner får gärna förklara hur han/hon fick bort s:en. 😄

Har du provat en kombination av de-esser och automation?

Postat (redigerat)

Nä, nu ger jag upp! 😛

Det är inget som behöver hymlas om. Klipp ut S:en manuellt, markera alla och kör offline-processing med en de-esser på dom. 😉

Det är ett av sätten i.a.f. Ett av de bättre.

Yes jag håller med det skulle spara tid om inte annat.

Vi har ingen brådska här.

Redigerat av desvaenger
Postat

Klipp ut S:en manuellt, markera alla och kör offline-processing med en de-esser på dom. 😉

Hmmm... Såvida du inte bara var lite vitsig: du menar väl att man helt enkelt drar ner alla klippen x.y dB (vilket ju skulle vara resultatet av en de-esser ändå); och så slipper man dessutom destructive editing.

Annars kan man ju lika bra ha De-Esser:n aktiv.

Eller?

Postat

Ska försöka förklara mina tankar kring upplägget av tävlingen.

Jag vill att alla bidrag ska ha samma möjligheter. Därför väntar jag med att lägga ut något till dess alla bidrag är inne. Jag har satt deadline till söndag nästa vecka. Generöst och kanske inte nödvändigt men det blir svårt att ändra på nu utan att bryta mot förutsättningen att alla bidrag ska ha samma möjligheter.

När bidragen är inne kommer jag justera nivåerna så att alla bidrag får samma genomsnittliga ljudnivå. Även små nivåskillnader påverkar lyssningsintrycket. Bidragen ges alltså samma möjligheter genom att nivåmatchas.

Hoppas vi får tillfälle att köra en omgång till senare i år. Då får vi möjlighet att optimera regler etc till dess. Jag kan dra igång ett topic om det efter tävlingens slut.

• Gilla 1
Postat
-12 dBFS

Vad innebär detta? Jag som kör Logic, vad motsvarar -12 dBFS på mastern?

Om man lämnar in ett bidrag så vill jag inte att du rör nåt överhuvudtaget. Att hålla på och ända nivån/normalisera bara försämrar ens arbete!

Folk har väl en volymratt?

Med det sagt så är det inte så att jag lägger en massa pluggar för att bomba på loudness. Tvärtom!

Så jag vill veta vad -12 dBFS är på mastern i Logic så att jag kan anpassa volymen utan att Du ska normalisera det!

Postat (redigerat)

Ska försöka förklara mina tankar kring upplägget av tävlingen.

Jag vill att alla bidrag ska ha samma möjligheter. Därför väntar jag med att lägga ut något till dess alla bidrag är inne. Jag har satt deadline till söndag nästa vecka. Generöst och kanske inte nödvändigt men det blir svårt att ändra på nu utan att bryta mot förutsättningen att alla bidrag ska ha samma möjligheter.

När bidragen är inne kommer jag justera nivåerna så att alla bidrag får samma genomsnittliga ljudnivå. Även små nivåskillnader påverkar lyssningsintrycket. Bidragen ges alltså samma möjligheter genom att nivåmatchas.

Hoppas vi får tillfälle att köra en omgång till senare i år. Då får vi möjlighet att optimera regler etc till dess. Jag kan dra igång ett topic om det efter tävlingens slut.

Det låter bra med en tråd om det till nästa tävling.

För att förtydliga vad jag menade för dom som inte läste det jag skrev längre fram i tråden så tror jag det på olika sätt skulle underlätta om man kunde lyssna på mixarna löpande .

Jag kan till exempel inte köra samma låt 15 gånger (eller hur många gånger som nu kommer att krävas) på rad med den bästa lyssning jag har som då är mina hs 50 m, min familj skulle bli tokig då. Alltså får jag sålla ut dom som jag tror låter bäst med mina lurar vilket alla förstår inte blir optimalt då man lätt lurar 😄 sig med lurar.

Jag trodde jag hade bra koll på mina lurar men tji fick jag det framgick väldigt tydligt när jag meckade till min första mix. Visst det finns problem med ett sånt upplägg oxå men det är kanske ändå värt att ta upp till diskussion efter tävlingen är slut.

Nu ska jag inte tjata mer om det.

Redigerat av BurninSven
Postat (redigerat)

Om mixarna skulle göras tillgängliga nu så skulle det vara till fördel för de som har svårt att få till sin mix. Då kan de lyssna på andras mixar som referens till sina egna.

Det finns ju ingen anledning att lägga nån prestige i det här och då spelar det ingen roll om man får lyssna på dom i förväg. Jag ser det bara som bättre utvecklingsmöjligheter för de som ännu inte är färdiga med sin mix eller de som är missnöjda med den.

Redigerat av Kulturell Figur
Postat

Det låter bra med en tråd om det till nästa tävling.

För att förtydliga vad jag menade för dom som inte läste det jag skrev längre fram i tråden så tror jag det på olika sätt skulle underlätta om man kunde lyssna på mixarna löpande .

Jag kan till exempel inte köra samma låt 15 gånger (eller hur många gånger som nu kommer att krävas) på rad med den bästa lyssning jag har som då är mina hs 50 m, min familj skulle bli tokig då. Alltså får jag sålla ut dom som jag tror låter bäst med mina lurar vilket alla förstår inte blir optimalt då man lätt lurar 😄 sig med lurar.

Jag trodde jag hade bra koll på mina lurar men tji fick jag det framgick väldigt tydligt när jag meckade till min första mix. Visst det finns problem med ett sånt upplägg oxå men det är kanske ändå värt att ta upp till diskussion efter tävlingen är slut.

Nu ska jag inte tjata mer om det.

Vi kör på Joachimes tidsbestämmelser men bra att du förklarat...så nu tar vi dina röster med en nypa salt. ☺️

• Gilla 1
Postat

Yes rätt uppfattat 😄

Postat

Om mixarna skulle göras tillgängliga nu så skulle det vara till fördel för de som har svårt att få till sin mix. Då kan de lyssna på andras mixar som referens till sina egna.

Det finns ju ingen anledning att lägga nån prestige i det här och då spelar det ingen roll om man får lyssna på dom i förväg. Jag ser det bara som bättre utvecklingsmöjligheter för de som ännu inte är färdiga med sin mix eller de som är missnöjda med den.

Såvida det inte är ett gäng tomtar som redan lämnat in!? 😮😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.