Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Annons
I USA däremot så känner alla till tricken och där delar man med sig utan att hålla saker hemliga.[/Quote]
Tycker mig dock se en tydlig amerikansk feeling här på forumet och har så gjort de senaste åren.[/Quote]

Är det något jag inte fattar? Kanske dags att gå och sova?

Edit: Om jag inte är galen så delar man med sig i USA och Cruncharn skrev att forumet gick åt det hållet?

Menas det tvärtom att saker hålls hemliga, så menar jag ju självklart inte att det är bra.....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

[/size][/font][/color]

Är det något jag inte fattar? Kanske dags att gå och sova?

Kolla nivåskillnaden på Studioforum och Gearslutz. På Gearslutz skriver producenter och tekniker med väldigt mycket erfarenhet och kompetens, medan de bästa svenska producenterna och teknikerna lyser med sin frånvaro på Studioforum. Så länge ingen vill lära ut konsten att göra riktig bra produktioner så kommer innehållet på forumet inte heller att utvecklas.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

[/size][/font][/color]

Är det något jag inte fattar? Kanske dags att gå och sova?

Edit: Om jag inte är galen så delar man med sig i USA och Cruncharn skrev att forumet gick åt det hållet?

Menas det tvärtom att saker hålls hemliga, så menar jag ju självklart inte att det är bra.....

Det är precis vad jag menar Blues!

Jag har aldrig bemötts med några hårda ord eller stängda dörrar här på forumet.

Dock kan väl sägas att ute på marknaden så upplever jag det precis som åvanstående beskriver.

Inskränkt och väldigt mycket, "hålla på trixen" jargong.

Jag är nog mer av karaktären att man ska syssla med musik för musikens skull, inte för antalet klienter och pengar...

...detta till trots att jag vet många kollegor som har den bistra vardagen!

Vi är lyckliga vi, vi som kan kombinera vår hobby med arbete och faktiskt hanka oss runt på det!

Piiiz!

/ Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar aldrig vara på Gearslutz så jag kan tyvärr inte göra den jämförelsen.

Jag, som amatör, tycker i och för sig att det kommer många bra förslag, synpunkter, kommentarer osv från folk här på forumet, som jobbar med mixning osv, vilket jag är oerhört tacksam över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Brukar aldrig vara på Gearslutz så jag kan tyvärr inte göra den jämförelsen.

Jag, som amatör, tycker i och för sig att det kommer många bra förslag, synpunkter, kommentarer osv från folk här på forumet, som jobbar med mixning osv, vilket jag är oerhört tacksam över.

Det låter ju bra. Men samtidigt så saknas trådar för de som hunnit en bit längre.

När du känner att du inte kommer längre och du vill utvecklas så kommer du märka att det tar slut här.

Då måste du hitta andra källor än via Studioforum.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis vad jag menar Blues!

Jag har aldrig bemötts med några hårda ord eller stängda dörrar här på forumet.

Dock kan väl sägas att ute på marknaden så upplever jag det precis som åvanstående beskriver.

Inskränkt och väldigt mycket, "hålla på trixen" jargong.

OK, då hänger jag med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju bra. Men samtidigt så saknas trådar för de som hunnit en bit bortanför din horisont.

När du känner att du inte kommer längre och du vill utvecklas så kommer du märka att det tar slut här.

Då måste du hitta andra källor än via Studioforum.

OK, då hänger jag med (igen).

Det var i alla fall inte meningen att göra någon upprörd med min första kommentar, utan jag svarade bara som jag uppfattade Cruncharns kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det är precis vad jag menar Blues!

Jag har aldrig bemötts med några hårda ord eller stängda dörrar här på forumet.

Dock kan väl sägas att ute på marknaden så upplever jag det precis som åvanstående beskriver.

Inskränkt och väldigt mycket, "hålla på trixen" jargong.

Jag är nog mer av karaktären att man ska syssla med musik för musikens skull, inte för antalet klienter och pengar...

...detta till trots att jag vet många kollegor som har den bistra vardagen!

Vi är lyckliga vi, vi som kan kombinera vår hobby med arbete och faktiskt hanka oss runt på det!

Piiiz!

/ Cruncharn'

Hur ska vi få dom mest kompetenta i branchen som jobbar med det här - att dela med sig av sina erfarenheter på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På gearslutz kan alla lära sig nåt. Här kanske lite mer avancerade användare inte får ut nåt själva, utan bara får ge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska vi få dom mest kompetenta i branchen som jobbar med det här - att dela med sig av sina erfarenheter på forumet?

Varför ska dom skjuta vitt och brett med sin kunskap!?

Och kommer det nån med skinn på näsan så ifrågasätts ju den personen till döds.

Kunskap, småtrix mm ska man nog förtjäna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska vi få dom mest kompetenta i branchen som jobbar med det här - att dela med sig av sina erfarenheter på forumet?

Genom att erbjuda ett svenskt komplement till Gearslutz skulle jag tippa. Men med tanke på att både forumet och tidningen i princip riktar sig till folk som precis ska köpa sitt första ljudkort/instrument osv så har jag svårt att se hur det skulle gå till. Inget illa mot varken tidning eller forum, dom fyller en viktig funktion. GS räcker väl gott och väl om man vill gräva djupare? Även om jag också vill ha lite "tyngre" trådar då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

På gearslutz kan alla lära sig nåt. Här kanske lite mer avancerade användare inte får ut nåt själva, utan bara får ge...

Blir det fler avancerade användare så blir det ett givande och tagande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Varför ska dom skjuta vitt och brett med sin kunskap!?

Och kommer det nån med skinn på näsan så ifrågasätts ju den personen till döds.

Kunskap, småtrix mm ska man nog förtjäna.

Tycker du att den som får flest röster i det här mixprojektet ska hålla det hemligt hur han gjort eller dela med sig av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Genom att erbjuda ett svenskt komplement till Gearslutz skulle jag tippa. Men med tanke på att både forumet och tidningen i princip riktar sig till folk som precis ska köpa sitt första ljudkort/instrument osv så har jag svårt att se hur det skulle gå till. Inget illa mot varken tidning eller forum, dom fyller en viktig funktion. GS räcker väl gott och väl om man vill gräva djupare? Även om jag också vill ha lite "tyngre" trådar då och då.

Ja det är väl bara att gilla läget då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns kompetens här!!

Annat är ju dumheter!

Om inte så går det ju bra att besöka min gamla tråd om akustik.

Där kom det fram en jäkla massa nyttigheter som jag definitivt inte hittat på GS!!!

Hade aldrig kunnat genomföra det hela utan detta forum!!!

Nå nå!

Avseende delandet av kunskap så är ju en del av förfarandet i själva frågan sins emellan!

Det går ju faktiskt ärligt och öppet erkänna sin inkompetens och med det faktiskt visa lite ödmjukhet.

Man kan inte allt, men om man är villig att lära sig, så kommer den som besitter kunskap definitivt att märka detta.

Blir en helt annan dialog då!

Jag hajjar vad du menar Kulturell figur.

Det betyder dock inte att jag accepterar det och följer strömmen.

Bidraga!!

Starkt ord!!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Klart det finns kompetens här!!

Annat är ju dumheter!

Om inte så går det ju bra att besöka min gamla tråd om akustik.

Där kom det fram en jäkla massa nyttigheter som jag definitivt inte hittat på GS!!!

Hade aldrig kunnat genomföra det hela utan detta forum!!!

Nå nå!

Avseende delandet av kunskap så är ju en del av förfarandet i själva frågan sins emellan!

Det går ju faktiskt ärligt och öppet erkänna sin inkompetens och med det faktiskt visa lite ödmjukhet.

Man kan inte allt, men om man är villig att lära sig, så kommer den som besitter kunskap definitivt att märka detta.

Blir en helt annan dialog då!

Jag hajjar vad du menar Kulturell figur.

Det betyder dock inte att jag accepterar det och följer strömmen.

Bidraga!!

Starkt ord!!

Piiiz!

/Crunch'

Du ska ha en eloge för din byggtråd. Med den har du visat ditt engagemang och jag skulle önska det fanns fler som gjorde det.

Jag vill samtidigt passa på att tacka Fluffy som med sitt engagemang gjorde detta möjligt för forumets medlemmar. Jag hoppas också att vinnaren vill dela med sig av sitt arbete och redogöra hur han / hon nådde fram till ett vinnande resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag generellt tycker stämmer in på forum är att ju mindre kunskap folk sitter på, desto mer är dom villiga att dela med sig av den.

En person som precis har lärt sig något, eller som TROR att han har lärt sig nåt, är ofta ivrig att visa för världen vad den har lärt sig. På gott och ont.

Kan bara gissa hur många saker som man läst på ett forum, och sen tillämpat i sitt producerande/mixande, för att efter ett tag inse att rådet förmodligen kom från en glad novis som bara ätit lite för mycket svampar den kvällen.

Arbetsprov/ljudexempel/"Jag är glad amatör"-skylt borde vara obligatoriskt för att ens få tänka tanken att ge råd och tips! 😉

Proffsen kanske inte har tid att hänga på internetforum? Alternativt kanske dom har insett att vi är i en döende bransch och att det är free for all-deathmatch som gäller när det kommer till kunskap!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att den som får flest röster i det här mixprojektet ska hålla det hemligt hur han gjort eller dela med sig av det?

Det blir väl du som får flest röster...så håll det hemligt om du vill.

Men jag pratar om extravaganta prylar och dom förtjänar man ihop...jag springer inte till min gamla producentkompis och dammsuger honom på alla hans ess utan jag försöker själv och jag märker att när jag närmar mig sanningen eller han tycker att det känns bra så droppar han ett litet trix ibland.

Jag har PM:at en del killar här, till exempel bla Demonen och rådfrågat om hur han ser på en viss plugg och vad den har för syfte...jag inbillar mig att hans uttömmande svar och hjälp var frukten av lite ömsesidig respekt, jag kan ha fel.

Men har man härjat runt som en del har gjort på detta forum så ser jag ingen anledning att tömma på min ihopjobbade lilla "verktygslåda" och låta den regna över samtliga...du vet, pärlor åt svin! ☺️

EDIT:Läste detta som Cruncher skrev "Det går ju faktiskt ärligt och öppet erkänna sin inkompetens och med det faktiskt visa lite ödmjukhet."

Nåt att tänka på, Kulturell F!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm.... Kunskap måste likväl förvaltas och omsättas i praktik...! Upp till var och en att hantera en kunskap men visst fan är jag för fri kunskap!!!! Nåväl!!!!

Självklart...pm:a mig den dagen jag sitter på nåt av värde för dig, dig känner jag respekt för och du skulle omedelbart få ta del av den infon av mig då...kanske till och med slängde med en starköl som en fin liten gest. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag generellt tycker stämmer in på forum är att ju mindre kunskap folk sitter på, desto mer är dom villiga att dela med sig av den.

En person som precis har lärt sig något, eller som TROR att han har lärt sig nåt, är ofta ivrig att visa för världen vad den har lärt sig. På gott och ont.

Kan bara gissa hur många saker som man läst på ett forum, och sen tillämpat i sitt producerande/mixande, för att efter ett tag inse att rådet förmodligen kom från en glad novis som bara ätit lite för mycket svampar den kvällen.

Arbetsprov/ljudexempel/"Jag är glad amatör"-skylt borde vara obligatoriskt för att ens få tänka tanken att ge råd och tips! 😉

Proffsen kanske inte har tid att hänga på internetforum? Alternativt kanske dom har insett att vi är i en döende bransch och att det är free for all-deathmatch som gäller när det kommer till kunskap!

Ska man gå den vägen så bör 75% av världens tidningar och ämnesrelaterade böcker också försättas med en dylik skylt. Jag har snappat åt mig långt bättre råd och tips genom att hänga på diverse liknande forum, än jag någonsin har gjort av att läsa en blaska, och t. o.m. böcker i ämnet.

Jag ägde en gång en rätt väl ansedd bok om ljudinspelning där författaren i avsnittet "How to track a drumkit" började med: "Basically putting microphones on a drumkit is just making sure they get out of the way from the drummers sticks". (inget ordagrannt citat, men -typ) Fråga mig inte vad boken hette, eller vem författaren var, det var över tjugo år sen jag slängde den...

Jag tror detta forum besitter mer kunskap än vissa tycks tro. Men jag tror att ju mer kunskap man inser att man har, desto bättre vet man också att tips och råd inte alltid fungerar (-läs 'för det mesta'), och kanske därför vet de bättre genom att hålla tyst. Det kanske bara är vid de tillfällen där situationen är hyfsat uppenbar, de kan känna sig ganska säkra på att ett visst tips har god chans att fungera...?

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Som några tidigare talare så tycker också jag att GS och Studioforum kompletterar varandra.

Att expertisen är så mycket större på GS får man väl helt enkelt se som en fördel, men vissa frågor kastar jag ibland in på detta forum, och skälen till det kan vara bland annat språkliga.

Jag tycker överlag att det är god ton i samtalet här på Studioforum, men någon så får man en känsla av folk vill köra över varandra. Men det antar jag att de gör på GS också.

Det där med att folk ibland hemfaller åt lite maktspel tror jag bygger på en cocktail av Jantelag och låg självkänsla.

Min kunskapssyn bygger på att man delar med sig. Och ser man GS så håller ingen på kunskap, i princip. Jag tror att folk vill dela med sig här också, men jag noterar att när folk gör det så möts de ibland av mothugg. Och det kan ju vara både bra för diskussionen, samtidigt som det på sikt gör att en del experter här på forumet känner att "jag blandar inte mig in i den här diskussionen, det leder bara till gräl och tjafs". Här finns det väl en skyldighet hos alla användare att lufta en del invändningar i PM istället för att kantra en god diskussion genom föra in frö till konflikter. Kan jag tycka. Håller ni inte med så skicka PM 😉. Det där sista var ett skämt.

En liten anekdot som förresten motsäger det här med amerikaners vilja att dela med sig: Inledde en facebookkonversation med en producent i Nashville vid namn Adam Landry. Bland annat därför att jag ville hylla hans arbete med Pete Molinari och Middle Brother. (Bra grejer, kolla gärna upp på Spotify).

Han gav en jäkla massa detaljer kring trummickning bland annat, men en grej han höll hemlig var hans signalkedja på sång: Han berättade att det var en dynamisk mick, en API-pre, och en "hairy" compressor. Men vilken dynamisk mick det var, och vilken kompressor det var, det var hans hemlighet. Och han sa att han fick frågan tre gånger i veckan, alltså hur hans signal chain såg ut. Kan ha varit en lätt överdrift.

Men hur som helst: just i det här fallet så kan jag verkligen förstå hans vilja att hålla lite på sin hemlighet, varför skulle han släppa på det till svensk tok som skriver till honom på fejjan?!

Nå, nough said. Jävligt rolig och bra dynamisk tråd det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

När/Om någon "hemlighåller" ett, som i anekdotexemplet strax ovan, tillvägagångssätt så kan man lite undra varför; för egentligen är det ju jävligt löjligt. Det är ju trots alt relativt många faktorer, utöver vilka pluggar/verktyg som har använts, som ska spela in (no pun intended) för att man ska kunna komma någorlunda nära samma resultat.

Jag slår vad om att Landrys signalkedja låter skitfånig på någon annans sång än den vars signalkedja var ämnad för. Landry tycks vara en smart snubbe, så man kan ju inte låta bli att undra varför han håller på en sådan "hemlighet". Det kan ju som sagt inte vara soundet han vill hålla i skymundan; snarare kedjan i sig. Och det är ju hur jävla fånigt som helst.

Men visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både förståelde och respekt för de som har vissa trix för sig och vill hålla dom hemliga på så vis, speciellt i vårat lilla land, det är ju metoder som man arbetat fram med svett och tårar nej skämt åsido men väl med många timmar av trial and error osv och inte köpt denna kunskap på EPA för en femma liksom, kunskap är makt och kommer inte gratis, tvärtom!

Jag har en fenomenal metod som jag använder mig av vid körinspelningar osv i krävande akustiska kyrkomiljöer, det är lätt som en plätt när man väl kan det men minsta avvikelse i marginalerna så går det åt helvete, denna metod har jag fått i "arv" efter en känd gubbe i USA som har delat med sig frikostigt av hans 40-åriga kunskap på området men samtidigt låtit mig komma fram till vissa saker själv, för att på så vis förstå exakt vad som hnder med AB eller Blumlein och framförallt vid de olika avstånd som gäller till kör och emellan mickar osv, inget av detta står i böckerna och avslöjar jag det har jag snart inga sådana jobb för då kommer en drös killar härifrån att kunna göra samma sak förutsatt att det har samma high-end utrustning och lite vilja att erövra kyrkans mark och pengar haha!

En kollega/studiekamrat på 80-talet hade en del grejor för sig med sin kollega, tex live så körde han en kompressor på hela mixen följt av en expander, detta gjorde tydligen just deras sound och många var det som kom fram och ville veta men dom hade dolt burkarna med en duk och var måna om att inte delge nyfikna detta, deras grej som dom givetvis fått av någon men då var det mycket hysch hysch...

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är jag inne på Florians linje.

Helt ärligt har ni nåt vägvinnande på G så inte skjuter man sig själv i foten det första man gör och avslöjar "skillnaden"!?

Titta på arbetslivet eller idrottsvärlden.

Har man en metod som rockar och skiljer agnarna från vetet så inte blåser man den då.

-Visst, ta mitt 200 år gamla whiskyrecept och lägg ut det på nätet säger masterblendern på Laphroaig, det är ju ändå hur man utför det...njae, tror inte det!

Edit:Eller ett nära exempel, brorsan konsultade och visade hur man gör lyxmarsipan med en tysk maskin...sålde sin kunskap till Odense i danmark sedan vart han delägare på sin kunskap i Örebros bageri...Inget han skulle blivit om han bränt iväg den kunskapen i tid och otid.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

har börjat skruva lite och testa pluggar, tycker det låter bra nästan vad jag än gör, men det lät ju bra från början i mina öron.

Är dålig på att mixa och kör gärna presets när sådan finns, har precis installerat om datorn så jag har inte hunnit lägga in några puggar bara cubase egna och uad-1 kortet. Men jag får börja installera de jag sakar eftersom. ska bli spännande hur min mix placerar sig bland alla duktiga här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...